Joan Magrané, premi Reina Sofía

La seva obra '...secreta desolación...' s'interpretarà a Madrid a l'octubre

| 04/03/2014 a les 06:59h
Arxivat a: 440Clàssica&Jazz
Joan Magrané és el guanyador del XXXI premi Reina Sofía de composició musical, que entrega la Fundación Ferrer Salat des de l'any 1982. El compositor reusenc, que protagonitza la portada del darrer número de 440Clàssica amb Josep Maria Mestres Quadreny, també ha estat recentment premiat per l'òpera Dido & Aenas Reloaded.
Joan Magrané Foto: Juan Miguel Morales

El Jurat del XXXI Premi Reina Sofia de Composició Musical, que té l'objectiu d'impulsar i divulgar la música clàssica contemporània, està compost per Ricardo Llorca, Eunho Chang, Aureliano Cattaneo, Jesús Rueda i presidit por Ramón Lazkano. Van acordar per majoria atorgar el Premi Reina Sofía de Composició Musical 2013 a l’obra titulada ...secreta desolación... per a orquestra de l’autor català Joan Magrané Figuera.
L’obra guardonada serà estrenada per l’Orquestra Simfònica de Radiotelevisió Espanyola, el proper mes d’octubre de 2014, al Teatre Monumental de Madrid. Respecte a la possibilitat d'estrenar ...secreta desolación..., el jove compositor comenta: "És una gran alegria! Si no és d'aquesta manera al nostre país no és possible poder estrenar una obra d'orquestra, i és una experiència que cal tenir. A més, és una obra sobre la qual vaig treballar molt a fons i molt intensament i de la qual estic molt orgullós. Certament va ser un bon auguri propiciat per la vostra revista". Joan Magrané, que va compartir la portada del darrer número de 440Clàssica amb Josep Maria Mestres Quadreny, havia comentat precisament des de la revista que el seu desig era estrenar aquesta composició.
El fragment d'un vers del poema "Serán ceniza", de José Ángel Valente, ha inspirat el títol de l'obra: "Per aquest poeta sento una gran admiració: Cruzo un desierto y su secreta desolación sin nombre... La mística sempre ha estat per a mi una gran font d'inspiració i aquest poema parla justament d'aquest tema. A més a més, la primera secció de l'obra és una reelaboració de la primera secció del preludi del Parsifal wagnerià, que per a mi és un constant referent."
El jove compositor segueix amb els estudis a París, però no tardarem a poder escoltar-lo de nou. Ens explica quins són els nous projectes: "Ara mateix em trobo totalment immers en la composició d'un trio de corda per al Manifeste d'aquest any, aquí a París a principi de juliol, que serà interpretat per solistes de l'Ensemble Intercontemporain (ensemble amb la qual tindré l'honor de tornar a treballar l'any que ve amb un quintet, gràcies a la seva estreta col·laboració amb el Conservatori de París). Just abans, al maig, s'estrenarà també a París una peça per a flauta, violí i violoncel, en aquest cas basada en el Traité du funambulisme de Philippe Petit, una descoberta que he fet recentment i que ha estat fortament inspiradora.

Una trajectòria multipremiada
Joan Magrané Figuera, nascut a Reus el 1988, s’inicia en la composició de la mà de Ramon Humet. Ha estudiat a l’ESMUC (Barcelona) amb Agustí Charles i a la Kunst Universität (Graz) amb Beat Furrer. Actualment cursa el màster de composició al CNSMD de París amb Stefano Gervason, on continua amb les seves activitats compositives.
Abans d'aquest, ha estat guardonat amb múltiples premis internacionals (Premio Injuve, Madrid 2010, 3r premi al Franz Josef Reinl-Stiftung Competition, Viena 2012, Premio dal Ministro della Gioventù, Udine 2012, etc.) i ha estat seleccionat, entre altres, per a la Cátedra Manuel de Falla 2012, per al Programme Voix Nouvelles, Fondation Royaumont 2012, i per a l’Akademie Schloss Solitude 2013.


Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais