La primera visita de Leonard Cohen

Cohen va actuar l'Estat espanyol per primera vegada l'any 1974; i va ser a Barcelona

| 11/11/2016 a les 11:55h

El 12 d'octubre de 1974, Leonard Cohen va actuar al Palau de la Música Catalana. L'èxit fou tal, que els organitzadors van improvisar una segona data, l'endemà al matí.


La primera visita de Leonard Cohen a Barcelona, es va produir al Palau de la Música Catalana el 12 d'octubre de 1974. Tal i com es recull en aquest web, la formació que l'acompanyava estava formada per:

Jeff Layton: banjo, guitarra, mandolina, cordes
Johnny Miller: baix
John Lissauer: teclats, saxo, vents de fusta
Erin Dickens: veus
Emily Vinculants: veus

El concert formava part de la gira de presentació de New Skin for the Old Ceremony (Columbia, 1974), i va interpretar-hi el següent repertori:

Bird On The Wire / So Long, Marianne / Love Calls You By Your Name / Who By Fire / One Of Us Cannot Be Wrong / There Is A War / Joan Of Arc / Why Don't You Try / Lady Midnight / Hey, That's No Way To Say Goodbye / Diamonds In The Mine / Chelsea Hotel #2 (sense banda) / You Know Who I Am (sense banda) / The Partisan / Story of Isaac / Famous Blue Raincoat / I Tried To Leave You / Sisters Of Mercy / Lover Lover Lover / Take This Longing / Tonight Will Be Fine / Suzanne / Seems So Long Ago, Nancy / The Butcher / Bird On The Wire (bis) / The Partisan (bis)

Abans d'interpretar "Chelsea Hotel #2", Cohen va dedicar unes paraules a la seva visita a Barcelona, i al desencant dels 70s:

"For me, this is very special, to be here in Spain. I want to thank you all for paying attention to my songs and for giving me this opportunity to come here. I’ve played the Spanish guitar all my life and for me this is like, oh, my guitar has come home.
Towards the end of the 60s and now the beggining of the 70s, we saw so many changes in society, both on this side of the ocean and on the other side. There are times of great expectations, appocalyptic expectacions; many people thought society would open up and change and everything would be exactly as we had seen in our dreams. That didn't happen. There were many casualties, some famous ones, and some obscure ones, and this song is for a great singer that I once knew when she used to live at the Chelsea Hotel in New York City"

"Per mi, és molt especial estar aquí a Espanya. Vull agraïr-los que prestin atenció a les meves cançons i que m'hagin donat l'oportunitat de venir. He tocat la guitarra espanyola tota la meva vida, i per és som si la guitarra hagués tornat a casa.
Cap a finals dels 60s i ara, a principis dels 70s, vam veure molts canvis a la societat, als dos costats de l'oceà. Van ser moments de grans esperances i d'expectatives apocalíptiques; molta gent va creure que la societat s'obriria i canviaria, i que tot seria igual com havíem vist en els nostres somnis. Això no va passar. Va haver-hi moltes pèrdues; algunes famoses i d'altres més obscures, i aquesta cançó és per a una gran cantant que vaig conéixer una vegada, quan vivia al Chelsea Hotel de Nova York".



Abans d'interpretar "Seems So Long Ago, Nancy", Cohen va puntejar unes notes de "Los cuatro muleros", una cançó popular espanyola recuperada per Lorca. Federico García Lorca n'havia escrit la lletra, lligada a la Guerra Civil Espanyola,i la va enregistrar acompanyant al piano a Argentina.



Segons el Antoni Molist al seu web dedicat a Leonard Cohen, el canadenc va repetir als bisos "The Partisan". Quan va arribar a la frase esperada "Freedom soon will come, then we'll come from the shadows" ("La llibertat arribarà aviat, i aleshores sortirem de les ombres"), el públic va esclatar en aplaudiments.

El concert va ser un èxit, i l'organització va buscar una segona data, que va ser l'endemà 13 d'octubre pel matí.
Arxivat a: Enderrock, Leonard Cohen