15 nits màgiques al Palau

Rememorem els concerts més emblemàtics de la música moderna al Palau de la Música Catalana

| 14/11/2013 a les 12:39h

Aquest divendres Joan Dausà actuarà al Palau de la Música amb el cartell d'entrades exhaurides: la nit que promet ser màgica, tal com ha passat amb altres concerts celebrats en aquest espai emblemàtic de la ciutat comtal; un escenari que ja fa segles que no és només per a la música clàssica, i que ha estat escollit moltes vegades per a cites memorables de les músiques modernes. L'han trepitjat músics internacionals de l'alçada de Lou Reed o Patti Smith, ha acollit concerts per a bandes més actuals com les del cicle Bandautors i també ha estat l'espai per a homenatges musicals a personatges com Ovidi Montllor, Lluís María Xirinacs o Salvador Escamilla. Des de Kevin Costner fins a Love of Lesbian passant per les havaneres de Mar Endins o el pop-rock de Quimi Portet, Els Pets, Gossos, Sopa de Cabra Mazoni hi han actuat: avui recordem algunes de les nits per a la posteritat viscudes a l'espai modernista del barri de Sant Pere de Barcelona. Et presentem una tria ordenada cronològicament de 15 nits màgiques al Palau.
  Portada LP 'Raimon al Palau' Foto: Arxiu Enderrock

Raimon
, 18 de gener de 1967
Raimon al Palau (Edigsa, 1967), que no ha estat mai reeditat, plasma el que es va viure aquella nit. En sorprèn l'abundància de cançons d'amor en un moment en què el públic li demanava sobretot que interpretés composicions de combat polític. No va ser l'únic disc que hi va enregistrar: 20 anys més tard també va gravar Recitals al Palau (Picap, 1997).

Joan Manuel Serrat, 1 i 2 d'abril de 1967
Van ser els seus dos primers recitals al Palau de la Música, i va fer 13 temes en cadascuna de les jornades. Serrat va arribar al Palau just després d'haver publicat el primer disc en català que aconseguia situar-se al número u en les llistes de vendes a l'Estat espanyol, un treball que conté temes com "Cançó de matinada", "Paraules d'amor", "Me'n vaig a peu" o "Les sabates" (de Guy Béart). 

Bonet, Subirachs i Llach, 11 d'octubre de 1967
Els tres darrers components d'Els Setze Jutges són els grans protagonistes d'aquest concert: va ser la primera actuació que hi feien Maria del Mar Bonet, Rafael Subirachs Lluís Llach. El seu mànager, Joan Molas, els va llançar sota el nom de la Novíssima Cançó, en un intent d'afavorir una renovació en el panorama de la cançó.

 

Lluís Llach, 13 de desembre de 1969
Dos anys més tard de fer-ho acompanyat, Llach torna en solitari al mateix escenari. L'actuació d'aquest Palau es va recollir al disc Ara i aquí (Movieplay, 1970), amb la direcció musical de Francesc Burrull. En un moment eufòric per a la Nova Cançó, el disc és un testimoni de la força de les seves composicions: la de temes com "L'estaca", interpretat instrumentalment i corejat per tot el públic. 

Tete Montoliu, 8 de maig de 1979
La vinculació del pianista de jazz amb el Palau va ser llarga i intensa: Al Palau (Zeleste/Edigsa, 1979) va ser el seu primer disc publicat en directe al Palau, on va interpretar diverses cançons catalanes, en llenguatge jazzístic. L'escenari modernista el va acompanyar més vegades: al 1993, Montoliu va rebre un homenatge al Palau de la Música, amb motiu del seu seixantè aniversari, i el seu darrer concert es va fer al mateix Palau el 21 de març de 1997. El 1999, DiscMedi va editar el CD Palau de la Música Catalana. Piano solo 21-03-1977

Companyia Elèctrica Dharma amb la Cobla Mediterrània, 11 de desembre de 1981
Un concert impressionant que es va convertir en un disc en directe publicat per Belter l'any 1982. No s'havia programat convertir-lo en un enregistrament, però després de l'èxit de l'actuació, es va recórrer a la gravació feta de Ràdio 4 per editar-lo en directe. El Palau s'ha convertit diverses vegades en escenari per als santencs. La darrera va ser el 24 d'octubre del 2011 a la Nit Col·lectiva, el seu darrer concert.

Quico Pi de la Serra, 24 de febrer de 1989
Va ser un gran concert, amb la participació de Joaquín Sabina, Ana Belén, Joan Manuel Serrat i Luis Eduardo Aute - Luis Mendo, acompanyats per Big Chief. La crítica periodística el va considerar el primer concert 'elèctric' d'un cantautor de la Nova Cançó al Palau de la Música. Com quan Dylan va agafar la guitarra elèctrica i va abandonar el paper folki que havia marcat el seu inici. Aquest concert es va convertir en el disc Qui té un amic (Ariola, 1989).



Albert Pla, 15 de març de 1990
Xavier Mercadé recorda al seu blog que en aquella època actuar al Palau era un luxe reservat només a una elit d'escollits. Albert Pla ho va fer, a l'inici de la seva trajectòria discogràfica. El concert va acabar amb una gran ovació de la platea, amb el públic entregat a les seves cançons. 

 Sisa al Palau (2001) Foto: Xavier Mercadé

Sisa, 19 de gener del 2001
Visca la llibertat (Drac/Virgin, 2000) va ser el disc que va servir d'excusa per trencar amb la maledicció: Sisa mai havia actuat al Palau de la Música Catalana. Ho va fer després de 15 anys de silenci discogràfic, i amb amics com Pascal Comelade acompanyant-lo en l'efemèride.

Beth, 27 de febrer de 2004
Aquesta nit també es va convertir en un CD doble i DVD (Vale Music, 2004): en un punt àlgid de la seva popularitat (després del pas per Operación Triunfo), Beth va omplir el Palau de la Música. Era la primera vegada que interpretava en públic temes en català: per a l'ocasió va escollir "Boig per tu" (Sau) i "Pol petit" (N'Gai N'Gai).


 
Manel, 15 i 18 de gener del 2010
Dues nits que han estat editades en una caixa especial i que va enregistrar Televisió de Catalunya. Telonejats per Joan Miquel Oliver, van cloure la gira de presentació del disc Els millors professors europeus (DiscMedi, 2009) penjant el cartell de 'tot venut' repetidament, amb Guardiola a la platea i el públic pujant a l'escenari per participar de les "Corrandes de la parella estable".

 Roger Mas al Palau de la Música wl juny del 2010 Foto: Xavier Mercadé

Roger Mas, 11 de juny del 2010
El 8 de gener del 2009 Roger Mas havia de telonejar Georges Moustaki dins el Festival del Mil·lenni al Palau de la Música: el cantautor francès d'origen grec hi era present, però per motius de salut no es va veure amb cor d'interpretar més de tres cançons (va ser la darrera vegada que va cantar en un escenari). Aquest va ser el primer cop que Mas era el gran protagonista de l'escenari modernista: hi va oferir un petit concert per a tot el públic que s'havia quedat sense l'actuació de Moustaki. Un any més tard, però, hi va tornar tot sol per presentar el seu darrer disc, A la casa d'enlloc (Satélite K, 2010), dins el marc del Festival de Guitarra. Va ser en un concert pletòric el dia 11 de juny del 2010. Més tard va repetir al Petit Palau en un petit tastet del seu espectacle amb la Cobla Sant Jordi, el novembre del 2011; un directe que més tard li va fer gravar el millor disc del 2012 segons la crítica dels Premis Enderrock.



Els Amics de les Arts, 6 i 7 de febrer del 2011
Una altra nit èpica per al nou pop català: així titulava Enderrock.cat les dues jornades viscudes al Palau de la Música en el final de gira del disc Bed & Breakfast (DiscMedi, 2009). #AmicsPalau va ser Trending Topic en dues jornades dins el cicle Bandautors, amb les entrades esgotades amb mesos d'antelació i un públic intereneracional. "Cançó a Mahalta" de Lluís Llach va servir per tancar els dos concerts i posar el punt final a la gira, per començar a preparar les cançons que un any després formarien part d'Espècies per catalogar (DiscMedi, 2011).



Mishima, 6 de març del 2011
El Palau de la Música va esclatar amb les cançons d'Ordre i aventura (Sones, 2010), el disc que presentaven aquell març del 2011. Va ser una nit molt especial, enregistrada per TV3, amb la presència de convidats com Laetitia Sadier, cantant de Stereolab, amb qui van interpretar dues cançons: "Neix el món dintre l'ull" i la versió de George Brassens "No existeix l'amor feliç" (que més tard serviria per batejar el següent disc del grup). El cantautor tarragoní Espaldamaceta també hi estava convidat: va defensar en solitari la versió del tema "Dolor", de The Fall of the Public Man (The Rest Is Silence, 2003), segon disc del grup. Uns mesos més tard Mishima publicaven Palau (Sones, 2011), un DVD protagonitzat per aquesta nit.

Txarango, 26 d'abril del 2013
El 2012 va ser un any àlgid per al grup revelació segons la crítica dels Premis Enderrock. Benvinguts al llarg viatge (DiscMedi) els va portar a recórrer multitud de places i carrers. Per posar posar punt i final a la ruta i dins el Festival del Mil·lenni la banda va presentar l'espectacle Txarango i els 40 lladres al Palau. Quatre mesos abans ja s'havien esgotat les localitats per a una nit carregada de sorpreses i complicitats pensades per a aquest espai.
Arxivat a: Barcelona Sound