actualitat

Una màquina que sent els cables: la Intel·ligència Artificial arriba a la música catalana

Un equip català, entre els quals hi ha Halldor Mar, Ju o Pere Pèries, ha creat una cançó feta amb Intel·ligència Artificial pel concurs internacional AI Song Contest

| 07/06/2021 a les 17:30h
Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, Ju, AIMCAT, AI Song Contest, intel·ligència artificial, Halldor Mar, actualitat
AIMCAT
AIMCAT
L'any passat la pandèmia va impedir la celebració de l'habitual concurs musical Eurovisió, però des d'Holanda en van impulsar un d'alternatiu: AI Song Contest, un concurs de música creada amb intel·ligència artificial, del qual en va sortir guanyadora la cançó de l'equip australià Uncanny Valley, "Beautiful the World". El proper 6 de juliol, el concurs viu la seva segona edició, estesa a participants de tot el món. Des de Catalunya, s'hi ha presentat AIMCAT, un equip de músics -entre els quals Halldor Mar, Ju, Ricard Puigdomenech, Xabi Strubell, Laia Bosch, Berta Bahr i Pere Pèries-,  escriptors i desenvolupadors de software que han creat, amb l'ajuda de la Intel·ligència Artifical (o AI), la cançó "I Feel The Wires".


L'impulsor de l'equip va ser Tomas Nihlén, suec resident a Banyoles, que el va anar creant des de les xarxes socials i es va acabar estenent a un grup de prop d'unes quaranta persones que ara busquen constituir-se com a associació. "Ningú es coneixia, l'única relació que hi havia entre nosaltres és que tots érem seguidors d'en Tomas a Twitter", comenten des d'AIMCAT.

El procés de creació, com explica Pere Pèries, es basava en anar introduint a l'AI melodies compostes pels músics, i la mateixa màquina (o Lola, la cantaora, com li diuen afectuosament des de l'equip), responia amb deu noves melodies alternatives. "Com si fos el cinquè Beatle", bromeja Pèries.

De la mateixa manera, la lletra va ser també generada per la màquina, a través d'estrofes i textos creats per l'equip. Després, plegats, els membres del grup han anat destriant i ajuntant les parts escrites per la màquina més interessants. La temàtica de la peça se centra precisament en "el diàleg -que no una història d'amor, insisteixen des de l'equip- entre un ésser humà i una AI, basat en l'admiració i el respecte." De fet, en certs punts i ratllant la ciència-ficció, es pot sentir la veu sintètica de la mateixa màquina (o Lola, la cantaora) -utilitzada i creada a través de quatre capes, que sobreposades imiten l'efecte d'un vocòder- 'cantant' "Am I real or a simulation?" ("soc real o soc una simulació?") i It's wonderful to be alive" ("És meravellós estar viva"). La cançó es pot votar ja al concurs.

Però, més enllà del concurs, què significa aquesta iniciativa pel món de la música? Pèries s'afanya a aclarir que, ara per ara, l'AI no pot crear una cançó sola, i que, a més, "per fer música cal ànima". Això no treu que "encara quedi molt camí per recórrer" en la unió de la música amb la tecnologia. "El que ens ha permès a nosaltres l'experiència -explica el músic-, és treure'ns de la zona de confort, fer-nos treballar d'una manera totalment diferent. És molt important per crear, perquè si no al final acabes repetint-te".

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.