Ja fa quatre anys que el poble de Calafell es vesteix de festa per inaugurar l’estiu amb un gran festival. El Calafell Beach Festival ha obert la temporada de 2024 amb tres nits consecutives amb algunes de les millors propostes de grups catalans del moment.
La jornada de dissabte va començar tan bon punt van sonar les vuit de la tarda. Les portes de l’esplanada del pavelló Joan Ortoll de Calafell es van obrir per deixar entrar a tots aquells fans fidels dels protagonistes de la nit, la banda d’Osona Oques Grasses, que hi presentaven el seu àlbum Fruit del deliri (Halley Records, 2024) en un dels seus únics dotze concerts arreu del territori. Centenars de persones van córrer a agafar lloc a primera fila, asseient-se a terra esperant que caigués la nit per poder gaudir de les noves creacions dels osonencs.
La resta d’assistents van fer camí cap a l’escenari Village, on la cantant gironina Aina Reig va donar el tret de sortida al festival amb el seu pop-urbà, amb què es postula com una de les noves promeses de l’escena catalana. Seguidament, la barcelonina Júlia Blum va sortir a la tarima per captivar el públic de Calafell amb la seva veu i sonoritat fresca característica. Acompanyada d’Arnau Grabolosa a la guitarra, Blum va atrapar a tothom que s’apropava a la pista i va regalar l’estrena en directe del seu últim senzill “(A)gust a agost”, que, segons descriu ella, «captura el sentiment d’anhel per alliberar-se de la rutina i de transportar-se a un altre lloc on es pugui fer una pausa de la realitat». Ben bé com en aquest festival.
Júlia Blum al Calafell Beach Festival Foto: Gabriel Mestre
La nit va canviar de ritme amb els primers acords que es van sentir a l’escenari principal del Calafell Beach Festival. Dos segons del tema “Mala manera” i el cantant barceloní Bruno de Fabriziis, més conegut com a Mama Dousha, va prendre les regnes de la festa. El públic que duia una hora i mitja assegut es va aixecar només sentir el bombo-caixa ressonant per tota la plaça i no va dubtar a apropar-se a tocar de l'escenari.
Mama Dousha i la seva banda van presentar-hi els nous temes de l’EP Only Hits (PromoArts Music, 2024), amb la gran tasca d’escalfar la pista per a un públic afí a Oques. I més que escalfar-la, la van cremar. No hi va haver ningú que es pogués resistir a saltar amb la vivacitat que hi va aportar l’artista de Barcelona.
L’actuació va arrencar amb temes com “Videotrucada” i “L’amor no està de moda” -de l’aclamat EP Segur que m’equivoco (PromoArts Music, 2023)- que va revelar els seguidors més habituals del cantant. El directe va continuar amb un retorn als anys 2000 i una aclucada d’ullet al “Tenía tanto que darte” de Nena Daconte remesclat entre la tonada de “Rere teu”; amb “Dono fe”, confirmant que Bruno de Fabriziis fa «el que li dona la santa gana»; o “El ressopó”, la cançó que tenen amb la Banda Municipal de Música de Tortosa, i que va portar el sentiment de revetlla a aquesta prèvia de Sant Joan. El concert no podia acabar sense el flamant èxit “Rikiti”, que va portar el públic a l’eufòria inevitable que comporta aquesta oda a la festivitat.
Mama Dousha al Calafell Beach Festival Foto: Gabriel Mestre
De nou des de l’escenari Village, es va sentir una melodia pop moderna que va fer girar-se a tothom per veure d’on venia. El duet barceloní Iglú -format per Marc Hampshire i Marc Gelabert- va delectar els espectadors amb la seva barreja d’indie britànic i bedroom pop, ja conquistant amb la primera nota de “Sense retorn”, del seu últim treball llarg Entre un somni i la realitat (Acqustic, 2023). Entre grans temes del seu repertori com “Al mateix lloc” i “Tota la vida”, els Iglú van fer la seva versió de “What You Know” de Two Door Cinema Club i van animar els assistents els minuts abans de tornar a l’escenari principal.
Iglú al Calafell Beach Festival Foto: Gabriel Mestre
Les onze en punt i un grup d’encaputxats emmascarats amb ulleres de pantalla van omplir l’escena. El públic cridava en veure una de les bandes de pop de referència a Catalunya i, amb plena confiança, esperava entusiasmat el nou directe d’Oques Grasses. Ràpidament, el focus es va traslladar a Josep Montero, que es va treure la màscara i va engegar el concert amb la potent “Molta tralla”.
Oques Grasses al Calafell Beach Festival Foto: Gabriel Mestre
En aquest punt de la nit no quedava ni un espai lliure entre els assistents. Tothom estava aixafat contra la barrera separatòria, amb l’eufòria que suposa un concert d’aquestes magnituds. Gent de totes les edats, famílies amb nens petits i fans incondicionals del grup cantaven totes i cadascuna de les lletres de les cançons. Va quedar molt clar que els Oques volen «petar-ho tots els dies de l’any» [“Petar-ho”] i aquesta nit va ser la idònia per demostrar-ho i encetar l’època festiva. La banda d’Osona va presentar en una hora i mitja el seu darrer treball després de tres anys sense publicacions. Van destacar temes com “Gossejar”, “Toca” i “Com el dia i la nit”, la col·laboració amb la cantant Julieta, que entre el ritme d’electrònica, va encendre les primeres bengales de la nit, en l’esperit de la festa del solstici.
Oques Grasses al Calafell Beach Festival Foto: Gabriel Mestre
El concert va continuar amb un viatge perfecte per la seva discografia; des de les cançons més mítiques de la primera etapa del grup, com “Passos importants”, fins a les noves incorporacions al repertori, com “Jubilar-me”. Un balanç ideal entre la nostàlgia per aquells fans més fidels i el nou so d’Oques, passant de repetir la paraula «cul» i de ballar per la balena de “John Brown”, a intentar aguantar-se les llàgrimes amb “Sort de tu”. La nit va culminar amb tota la gent abraçada escoltant en contemplació “La gent que estimo”, el tema amb Rita Payés. Un mar de cors al revés, com el símbol del grup, es va estendre per l'esplanada, mentre tothom aplaudia i ovacionava la bada, fins i tot abans que acabés el tema.
El Calafell Beach Festival segueix aquesta tarda amb els concerts de Pèl de Gall, Figa Flawas i Buhos; en els quals es preveu el mateix èxit que dissabte.