Final de festa caribeny a la Fira Mediterrània de Manresa. Com pot ser que l'espectacle del cap de cartell d'aquesta edició s'acabi amb tot el públic dempeus ballant la incommensurable "Woman del Callao" de Juan Luís Guerra? La culpa de tot la té Rodrigo Cuevas, sacsejador d'esquemes, amant de la llibertat i de la sorpresa.
Rodrigo Cuevas Foto: Carles Rodríguez
Folklorista, contorsionista, mestre de l'astracanada i de les subtileses, cabareter i fredimercurià, defensor de la ruralia, de la llengua asturiana i de la llibertat sexual, posseïdor d'un domini escènic que quan agafa velocitat resulta irresistible. Als teatres trenca la quarta paret des del primer fins al darrer instant, i en el panorama del folk i la música popular de la vora cantàbrica trenca sostres i crea un efecte d'arrossegament que marca tendència. Com van fer abans
Carlos Núñez i
Kepa Junkera, però a la seva manera.
Al Kursaal va irrompre desafiant l'audiència i caminant amb els esclops com si fossin sabates de tacó d'agulla. L'escenari, ben net, per poder-lo recórrer i omplir amb la seva presència. I els quatre músics que l'acompanyen, plantats com a contrapès estàtic darrere unes curioses plataformes:
Mapi Quintana (panderos, panderetes i una gran veu),
Juanjo Díaz (percussions),
Rubén Bada (guitarra) i
Tino Cuesta (sintetitzadors).
A
Rodrigo Cuevas se li nota que ha picat pedra. I com ja passava amb muntatges anteriors de l'artista asturià, la vistositat del xou està al servei d'un discurs de fons potent. Disbauxa amb un objectiu precís. Ho va dir ell mateix, en aquest català de Piloña que es gasta quan actua per aquí, en un dels escassos moments en què es va posar més o menys seriós: celebrar la llibertat i exercir-la és el millor homenatge que es pot fer a tots aquells que han lluitat per aconseguir-la. L'ostentació de llibertat que va costar la vida al transformista Rambal, protagonista d'una de les seves millors i més sentides cançons."Rambalín" ja és tot un himne que no necessita presentacions.
Rodrigo Cuevas Foto: Carles Rodríguez
Si fa tres anys Rodrigo Cuevas va presentar a la Fira el seu Manual de cortejo (Aris, 2019) al costat de Raúl Refree i amb una posada en escena més aviat hieràtica, amb l'espectacle del flamant Manual de romeria (Sony, 2023), on reivindica la festa i la transgressió a l'espai públic, va com un coet, desencotillat del tot i recuperant el seu vessant de petardet explosiu. De fet, en tot el concert no va deixar de moure's i fer quilòmetres, a bada d'alguna contorsió digna d'autèntic gimnasta. Després d'una hora i mitja de gresca, mordacitat i romeria, va marxar ballant "Woman del Callao" amb els seus músics i deixant a tothom amb la boca oberta in this paradise. Com la protagonista d'aquest vell calipso que va transformar-se en merengue, l'asturià té molt de hot, molt de down, molt de tempo.
Rodrigo Cuevas Foto: Carles Rodríguez