440

Pau Casals a la Nova York de fa 100 anys

El número 36 de '440Clàssica&Jazz' ofereix un extens reportatge sobre la relació del músic amb la ciutat nord-americana

El 1917 van coincidir a Nova York un gran nombre d'il·lustres músics europeus, refugiasts de la Primera Guerra Mundial

La revista s'il·lustra amb les fotografies inèdites del músic fetes per l'agència nord-americana Bain

Pau Casals a la portada de 440Clàssica&Jazz

| 16/04/2017 a les 07:00h
Arxivat a: 440Clàssica&Jazz, Nova York, Pau Casals, 440Clà[email protected]
Imatge il·lustrativa
El número 36 de la revista 440Clàssica&Jazz, corresponent als mesos d'abril i maig, presenta una portada especial: ni més ni menys que Pau Casals retratat en una porteria de Nova York just fa 100 anys per un fotògraf de l'agència Bain, que també va captar-lo tocant el violoncel i el piano, fumant, al costat de la seva esposa d'aquella època, la soprano nord-americana Susan Metcalfe, i altres estrelles europees refugiades a la ciutat en plena Primera Guerra Mundial, com el pianista Harold Bauer, el violinista Fritz Kreisler o el director Walter Damrosch.

Totes aquestes fotografies, fins ara inèdites i actualment custodiades a l'arxiu de la Biblioteca del Congrés dels Estats Units, il·lustren un extens reportatge on el director de la Foundation for Iberian Music de la Universitat de Nova York, Antoni Pizà, evoca aquells anys tumultuosos de fecunda vida cultural a Nova York; una societat que acollia il·lustres refugiats europeus i alhora es llançava a explorar les noves possibilitats d'enregistrament musical i l'incipient cultura de masses crescuda amb el cinema, la ràdiodifusió, etc. Enmig de tot aquest firmament d'estrelles, el vendrellenc Pau Casals era amb tota seguretat una de les més brillants, influents i actives. A Nova York va ser on el violoncel·lista va fer les seves primeres gravacions discogràfiques i on va proclamar la seva primera gran 'protesta artística', en negar-se a tornar a tocar a Rússia pel seu desacord amb els mètodes de la revolució soviètica.  

El reportatge especial es completa amb una segona part on, amb la col·laboració de la directora del Museu Pau Casals de Sant Salvador, Núria Ballester, es reflexiona sobre la vida, la personalitat i l'obra de Pau Casals a la llum de la seva relació amb Nova York, ciutat que acollia la seu de les Nacions Unides, l'escenari des del qual el músic va acabar consagrant-se com a símbol i figura universal vinulada als missatges pacifistes.
 

Pau Casals. Foto: Arxiu del Congrés dels EUA


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Els participants de la reunió del Grup de Folk, al C.A.T. de Gràcia
Els participants de la reunió del Grup de Folk, al C.A.T. de Gràcia | Andrea Moliner - Tradicionàrius
La iniciativa, impulsada per Enderrock i el Departament de Cultura, es presentarà dimarts a l'Arts Santa Mònica | La trobada inclourà una taula rodona amb membres del Grup de Folk i l'estrena del concert-documental celebrat el maig passat
Telepredicadors
Telepredicadors | Arxiu Telepredicadors
El grup mallorquí regala als seus seguidors la seva primera cançó de Nadal en un homenatge a les persones que pateixen les injustícies socials
Macedònia
Macedònia | La Fotogràfica
La quarta generació de la banda estrena avui el segon disc | El lletrista i creador del grup, Dani Coma, ens l'explica cançó per cançó
Telepredicadors
Telepredicadors | Arxiu Telepredicadors
El grup mallorquí regala als seus seguidors la seva primera cançó de Nadal en un homenatge a les persones que pateixen les injustícies socials
Imatge il·lustrativa
Estrenem el clip de «No vull que t’agradi aquesta cançó», el segon del disc 'Som' | Aquest divendres es preestrena la gira a La Mirona de Salt i diumenge actuaran al Liceu de Barcelona