440

Pau Casals a la Nova York de fa 100 anys

El número 36 de '440Clàssica&Jazz' ofereix un extens reportatge sobre la relació del músic amb la ciutat nord-americana

El 1917 van coincidir a Nova York un gran nombre d'il·lustres músics europeus, refugiasts de la Primera Guerra Mundial

La revista s'il·lustra amb les fotografies inèdites del músic fetes per l'agència nord-americana Bain

Pau Casals a la portada de 440Clàssica&Jazz

| 16/04/2017 a les 07:00h
Arxivat a: 440Clàssica&Jazz, Nova York, Pau Casals, 440Clàssica@Jazz
El número 36 de la revista 440Clàssica&Jazz, corresponent als mesos d'abril i maig, presenta una portada especial: ni més ni menys que Pau Casals retratat en una porteria de Nova York just fa 100 anys per un fotògraf de l'agència Bain, que també va captar-lo tocant el violoncel i el piano, fumant, al costat de la seva esposa d'aquella època, la soprano nord-americana Susan Metcalfe, i altres estrelles europees refugiades a la ciutat en plena Primera Guerra Mundial, com el pianista Harold Bauer, el violinista Fritz Kreisler o el director Walter Damrosch.

Totes aquestes fotografies, fins ara inèdites i actualment custodiades a l'arxiu de la Biblioteca del Congrés dels Estats Units, il·lustren un extens reportatge on el director de la Foundation for Iberian Music de la Universitat de Nova York, Antoni Pizà, evoca aquells anys tumultuosos de fecunda vida cultural a Nova York; una societat que acollia il·lustres refugiats europeus i alhora es llançava a explorar les noves possibilitats d'enregistrament musical i l'incipient cultura de masses crescuda amb el cinema, la ràdiodifusió, etc. Enmig de tot aquest firmament d'estrelles, el vendrellenc Pau Casals era amb tota seguretat una de les més brillants, influents i actives. A Nova York va ser on el violoncel·lista va fer les seves primeres gravacions discogràfiques i on va proclamar la seva primera gran 'protesta artística', en negar-se a tornar a tocar a Rússia pel seu desacord amb els mètodes de la revolució soviètica.  

El reportatge especial es completa amb una segona part on, amb la col·laboració de la directora del Museu Pau Casals de Sant Salvador, Núria Ballester, es reflexiona sobre la vida, la personalitat i l'obra de Pau Casals a la llum de la seva relació amb Nova York, ciutat que acollia la seu de les Nacions Unides, l'escenari des del qual el músic va acabar consagrant-se com a símbol i figura universal vinulada als missatges pacifistes.
 

Pau Casals. Foto: Arxiu del Congrés dels EUA


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Tesa, Pupil·les i Ebri Knight protagonitzen el clip de
01/01/1970
Un bon grapat de formacions han estrenat cançons per celebrar les festes | Guillem Roma, Pep Sala, Paula Valls i The Sey Sisters són alguns dels artistes que s'hi han animat
Maria Mercè Jordà al Xivarri de Palamós | Arxiu de l'artista
01/01/1970
Estrenem 7 temes inèdits de la cantant i guitarrista ripollenca, que actualment treballa de metgessa a Miami
Corrandes són corrandes
01/01/1970
Entre els espectacles programats hi haurà un homenatge a Toni Roig, Nuevo Mester Juglaría, Corrandes Són Corrandes i Guillem Anguera
La Raíz al fi de gira al Palacio de Vistalegre de Madrid | Irene Bernad
01/01/1970
La banda de Gandia ha comunicat que el 2018 serà l'any de comiat
Xavi Sarrià | Michal Novak
01/01/1970
La sisena edició del festival tindrà lloc a Girona del 24 de març al 30 d'abril de 2018
Strombers | Sandra Latre
01/01/1970
Estrenem el primer avançament de l'àlbum que veurà la llum aviat
Halldor Mar | Arxiu de l'artista
01/01/1970
Estrenem el primer videoclip del l'àlbum 'Records'
Deceleratrix en directe
01/01/1970
La banda de mètal eclèctic estrena «Velocitator», cançó del seu primer disc
Koers | Arxiu Halley Records
01/01/1970
El primer àlbum de la banda lleidetana veurà la llum el dia 24 de novembre
Bemba Saoco | David Espert
01/01/1970
Estrenem el primer videoclip del grup hereu de 9Son, que forma part d'un àlbum que veurà la llum aviat i els portarà a les principals capitals europees