Músics i Cellers

Rusó Sala i David Molas: Els vins d'Eduard Toldrà

Presentem la primera conversa de 'Músics i Cellers', un espai per parlar de la relació entre el vi i la música

Joan Rovira i Rosa Vallespí: Productes de la terra

| 20/03/2018 a les 15:30h
Arxivat a: Enderrock, Vinyes dels Aspres, revista, vins i cançons, Eduard Toldrà, David Molas, Rusó Sala, músics i cellers
Rusó Sala i David Molas | Juan Miguel Morales
Amb un gust evident per la feina ben feta, David Molas elabora els vins del celler Vinyes dels Aspres, a Cantallops. Uns quilòmetres a l’est, a Roses, hi viu la cantautora Rusó Sala, que comparteix el mateix paisatge i una manera d’entendre la vida. Són l’essència dels vins i cançons de l’Alt Empordà

Situat a Cantallops, Vinyes dels Aspres és el celler ubicat més al nord de la DO Empordà. La seva història centenària va íntimament lligada a la del màxim exponent del noucentisme musical català: Eduard Toldrà. El mas on s’elabora el vi pertanyia a la família de la dona de Toldrà, i l’actual vinyater David Molas és el besnet de la família. En homenatge al compositor i violinista vilanoví, dos dels vins porten per nom paratges empordanesos que són alhora títols de les seves sardanes: el criança negre S’Alou i el vi dolç Bac de les Ginesteres.

Molas ha rebut Rusó Sala, autora de la preciosa musicació “El fill del Golf de Roses” del poeta Enric Casasses. Han visitat les vinyes i el celler i ella s’ha assegut al piano d’Eduard Toldrà que es conserva a la casa. El vinater relata la història de com va arribar-hi el compositor: “Toldrà va venir a tocar a la Festa Major de Castelló d’Empúries el 1920. Estava tocant el violí i va veure una noia que li agradava entre el públic, va cedir el violí a un company i va baixar a ballar amb ella. Es van cartejar durant tres anys i el 1923 es van casar en aquesta mateixa casa. Des d’aleshores i fins a la seva mort, l’any 1962, hi va passar tots els estius. A Barcelona tenia poc temps per crear, i bona part de la seva obra la va escriure als estivals de Cantallops”.

La primera època del compositor a la família empordanesa no va ser fàcil: “La seva sogra, la meva rebesàvia, era la mestra del poble. Una de les seves filles es va casar amb el metge i l’altra amb un músic. D’entrada no va ser gaire ben acceptat perquè se l’associava amb el món de la faràndula i la bohèmia. Al cap d’un temps, quan Eduard Toldrà ja va anar sent conegut, va canviar la seva percepció i va passar a ser la nineta dels seus ulls”.
 
Posar nom a vins i cançons
Un dels moments més difícils és posar nom a una obra. Ho explicita Rusó Sala: “Una cosa és el procés creatiu d’una cançó o del vi, i l’altra és anomenar-lo. Hi ha moments en què jo preferiria no haver de posar un títol i que ho fes qui l’escoltés”. En el cas del vi, el nom és molt més determinant, afirma David Molas: “El nom és important, sobretot en el cas del vi, perquè perdura. Després d’una anyada en vindrà una altra i el vi seguirà dient-se igual. Si n’has venut 10.000 ampolles, difícilment canviaràs el nom. El màrqueting és important i bona part de l’èxit és degut al nom i al disseny de l’etiqueta. De vegades generen expectatives que el vi no assoleix i poden arribar a ser contraproduents. Hi ha vins més modestos, amb etiquetes sense tant de glamur i més corrents, que són grans vins”.

El procés de fer vi és llarg, convius molt de temps amb el raïm, els premsats i cupatges. “Passen les anyades i algunes surten millor que les altres. A mi m’agrada particularment la del 2014. El dia que en vengui l’última ampolla estaré trist perquè ja no en tindré més. És com un artista que ha pintat un quadre que li agrada molt però se l’ha de vendre. No és el mateix del tot, perquè nosaltres fem dues mil ampolles i no un sol quadre. El repte és fer el millor vi possible i que agradi a la major quantitat de gent possible. S’ha de trobar l’equilibri, si el fas només per tu potser no en vendràs cap ampolla i si tens en compte només el gust de la gent, pots estar fent un producte sense gaire interès…”.

Molas acaba amb una reflexió: “Ara es fan els millors vins de la història a l’Empordà, perquè no hi havia hagut la tècnica i el coneixement i abans el vi era un producte de consum massiu d’una qualitat qüestionable. Però és contradictori, perquè mai no s’havia begut un vi tan bo, però tampoc no se n’havia begut tan poc. El vi no és un producte del dia a dia, sinó que té un component de festa i es beu en ocasions especials. S’ha millorat molt la qualitat mitjana i potser a poc a poc en remuntarà una mica el consum”.

Per a Sala, en canvi, l’analogia amb el món de la música en aquest cas no funciona: “Amb les noves tecnologies potser consumim més música però no tinc clar que sigui de més qualitat. Es produeix música de molta qualitat però el consum és una altra cosa. La manera de consumir la música ha canviat i ja no se li reserva aquell moment especial… però bé, el vi pot ajudar a tornar a sacralitzar el moment!”.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Gossos | Àlex Carmona
01/01/1970
Presentem un rànquing de les 25 millors cançons del grup escollides per 25 músics, amics i periodistes | Els manresans celebraran el seu quart de segle amb un concert únic a l'Auditori
Imatge de Lluís Llach extreta del documental 'Les cançons del 68' | Albert Lloreta
01/01/1970
La revista especial de maig estarà dedicada als 50 anys de «L’estaca» i les grans cançons catalanes del 1968 | La Pegatina seran els protagonistes del número dedicat als festivals d'estiu | El número també inclourà un DVD amb el documental 'Les cançons del 68'
Portada de l'Enderrock núm. 1 | Cristina González
01/01/1970
El 23 d'abril de 1993 apareixia publicat el primer número de la capçalera | Amb motiu de l'aniversari revivim com va ser l'inici de la publicació
Jaume Arnella | Juan Miguel Morales
01/01/1970
El Gaiter de Calders i Jaume Arnella actualitzen els seus "Goigs de Sant Jordi"
Malestruch | Ullmàgic FILMS
01/01/1970
Al programa se sentiran els temes d'artistes com Pubilles Ninja, Malestruch o Animal Ferest | 110 grups s'han presentat al Sona9 2018 | El dilluns 30 d’abril es faran públiques les 18 propostes classificades pel concurs
Meritxell Gené | Andrew Condon
01/01/1970
'Després dels esbarzers' és el primer poemari de la cantant i l’escriu a la seva mare, que va morir quan ella tot just començava a caminar
Pupil·les | Ángela Martínez
01/01/1970
El grup valencià estrena cançó i videoclip dedicats a la vagina per trencar el tabú de la masturbació femenina
Can Canalla | Arxiu grup
01/01/1970
Estrenem el videoclip de la cançó "El más humilde del mundo", on apareixen músics de La Sra. Tomasa, Animal, Itaca Band, Ojo de Buen Cubero i Ovella Xao
Fragment del videoclip
01/01/1970
Els vallesans presenten el primer avançament del seu nou disc, el videoclip "Caminem lluny" | El cantant i guitarrista Marc Riera relata les coordenades del tercer treball, 'Venim de lluny' | L'àlbum sortirà el 4 de maig i el presentaran al Guitar BCN el 10 de maig
Gertrudis | Arxiu del grup
01/01/1970
La banda de la Garriga cedeix una cançó a Pallassos Sense Fronteres per celebrar-ne els 25 anys