ANUARI DE LA MÚSICA

Llengua, orígen i artistes emergents en els festivals catalans

La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34%

Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%

| 12/07/2019 a les 12:01h
Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, Anuari de la Música 2019
Imatge il·lustrativa
Expansió catalana però amb la llengua pendent
 

La presència d’artistes emergents continua sent un tema per resoldre en els festivals catalans, tot i que des de fa un parell d’anys s’ha situat per damunt d’una tercera part de les programacions i, des del 2016, s’ha passat del 22 al 34%.

L'aposta pels emergents la lidera el Sónar (49%), Primavera Sound (64%) i Tradicionàrius (65%), i tanca la llista Cap Roig (0%), Canet Rock (14%) i Mil·leni (18%).
 

La presència de grups catalans, valencians i balears en els principals festivals es manté a l’alça i ha passat del 38 al 42% en els darrers dos anys.  La música en català no avança en els festivals: si analitzem la llengua en què canten –o peces instrumentals titulades en català– el resultat aporta un preocupant estancament que no supera el 25% de mitjana i, en la meitat dels certàmens, se situa per sota del 10%. 

La llista d'aposta pels grups catalans l'encapçala Acampada Jove (80%), Canet Rock (79%) i Strenes (79%) i, en la part baixa, hi ha Primavera Sound (4%), Mil·leni (5%) i Sónar (6%).
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais