Cròniques

El Sónar més calent de la història

El canvi de data, l’amenaça de vaga dels tramoistes i l’onada de calor van afectar la nebulosa electrònica.

Bad Gyal: «Cada cop la gent m'entén més»

, Fira de Barcelona | 23/07/2019 a les 10:35h
Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, festivals, Sónar 2019, Sónar, crònica, actualitat, Bad Gyal, electrònica, Underworld, Massive Attack, Disclosure, Four Tet
Sónar Festival
Sónar Festival | Xavier Mercadé
Després de celebrar 25 anys, el festival planetari de música electrònica i arts avançades va patir una crisi de creixement condicionada per factors externs. A la cancel·lació de l’edició de Reykjavík i l’ajornament de Buenos Aires, la seu barcelonina es va veure afectada per la celebració un mes tard pel calendari firal, l’amenaça de vaga dels riggers (tramoistes) i una onada de calor que va estabornir artistes i espectadors. Però la potència sònica del Sónar ho va superar, tot i quedar-se en 105.000 espectadors de 120 països i perdre pel camí un 17% de públic.

La resistència del festival va quedar acreditada amb la garantia que l’any vinent retornarà a les dates del 18 al 20 de juny, i un cartell que enguany va posar a prova els assistents per descobrir estrenes absolutes i comprovar un panorama sonor cada cop més dominat per dones. De l’escena nacional, Bad Gyal va agafar el relleu de Rosalía com a veu consagrada mundialment en el festival, amb un bolo al Sónar de Dia que va superar totes les expectatives.

Els clàssics Underworld no van fer tremolar les parets del recinte, com havien fet els coetanis Massive Attack, i van passar amb un concert discret, a diferència del set del britànic Disclosure que va assolir l’èxtasi sonor, al mateix nivell que l’anglès Four Tet       –amb una sessió a les fosques– o el trepidant danès DJ Koze. En la part minimalista, els italians Quiet Ensemble van fer honor al nom amb un bolo sorollós, i en l’àmbit tecnològic cal ressaltar la impactant experiència audiovisual Sonar360è de Mediapro amb esferes i nebuloses de caire futurista.
 

Bad Gyal Foto: Xavier Mercadé


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais