Xavier Mercadé | Actualitzat el 22/03/2012

Fenòmens paranormals

 
A què em refereixo quan parlo de ‘fenomen’? Principalment és un músics i/o artista que no coneix ningú entre els companys de la redacció i, en canvi, la veïna del tercer el posa a tot volum a les 8 del matí, sona al politò que escup inoportunament un mòbil al metro, la teva germana en sap totes les dades i n'ha vist tots els videoclips, els nebots més petits saben fer-ne tota la coreografia de l’èxit del moment i tothom taral·leja una melodia que ningú sap d’on ha sortit.
 
Aquest 2012 he pogut veure en viu i en directe tres d’aquests fenomenals fenòmens de la música popular: Pitbull (Pavelló Olímpic de Badalona el 26 de gener), Michel Teló (Sant Jordi Club el 3 de març) i LMFAO (Sant Jordi Club el 17 de març). El primer és un intent de vendre el luxe de Miami amb més imatge (noies maques, cotxes de marca, platges) que no pas una música feta amb bases de hip-hop de traç gruixut. Per la seva banda el brasiler de l'“Ai se eu te pego” va haver de recórrer a covers d’ Alejandro Sanz (“Corazón partio”) o de Pablo Alborán (“Solamente tu”) quan el discurs i l'originalitat se li van esgotar després del darrer acord del hit ... que a més a més no és ni seu. I els britànics no són més que un cubalitre hedonista d’alcohol de garrafa destil·lat sota la denominació d’origen del turisme hooligan de Lloret i amb pretensions d’ascendir al FIB.

Tres propostes buides de qualsevol reivindicació, planes i totalment asèptiques que criden més als instints bàsics (sí: sexe, sexe i sexe) que no pas a fer rutllar el cervell. En temps de crisi com els que corren podria semblar que aquestes propostes no tenen sortida, que la gent no té pasta per malbaratar-la en estrelles que, en el millor dels casos, no passaran de ser més que one hit wonders de temporada. Doncs no, tots tres concerts van tenir un alt nivellsde convocatòria, tots tres van estar plens de públic de tota mena i condició. Més familiar amb Teló , més d’extraradi amb Pitbull i més adolescent amb LMFAO , però una massa unificada de gent normal, com tu i com jo, que va passar religiosament per taquilla deixant-hi una mitjana de 30 euros per cap.
 
Diuen que la música està en crisi, ens costa déu i ajuda tirar una revista endavant, la indústria discogràfica s’enfonsa irremeiablement, grups amb un historial enciclopèdic s’han de conformar amb sales de petita capacitat. M’és difícil treure cap conclusió. La gran pregunta és: per què?
 

LMFAO al Sant Jordi Club Foto: Xavier Mercadé

COMENTARIS

No s'entén
Gum, 24/03/2012 a les 16:57

Benvolgut Xavier, no acabo d'entendre que vols dir exactament amb aquest article. Si la gent paga i somplen les sales serà que agrada. Igual que hi ha el restaurant de menjar ràpid, el de cuina de mercat, el de cuina creativa i el dels aliments ecològics, crec que en la música pasa el mateix.
Hi ha música fabricada des d'un despatx, altre que surt espontaneament dels creadors que creen per ells i al final acaba agradant al públic ect... però això no la fa millor ni pitjor.
I sobre el tema de que el món de la indústria discogràfica s'enfonsa, no crec que tingui que veure massa amb els conceptes de música que abans he comentat, crec que senzillament és perquè el món ha canviat, i crec sincerament aquí sí que algunes mutlinacionals, creant aquests productes de temporada "que avegades estan molt bé per punxar ales discos" el mateix sector no ha sabut vendre el valor agefit en els seus productes perqè només eren això productes amb data de caducitat. Com he dit abans la música dels grups que t'agradan a tu i segurament ami serien aquell de fan cuina de mercat, ecologica i artesana, música per a una minoria, però que sempre existirà. Salut!

FEU EL VOSTRE COMENTARI

Per comentar les notícies cal que estiguis registrat. Si ja hi ets, introdueix a continuació el correu electrònic i la clau. En cas contrari, fes clic al botó «Registra't» per donar-te d'alta.
Amb el suport de:
IMUSIC.CAT és el projecte de webs musicals del Grup Enderrock.
GRUP ENDERROCK EDICIONS S.L.
C/ Muntaner, 477, bxs. 2a · 08021 Barcelona · Tel. (+34) 93 237 08 05 · web@enderrock.cat