Començant per la inauguració, amb Jordi Savall i el seu ambiciós projecte Les rutes de l’esclavitud, i fent dues parades especials en la música de Bach —amb Ton Koopman i la companyia Mal Pelo—, en el patrimoni català —amb La Grande Chapelle recuperant obres d’Antoni Soler—, en el cicle Singulars, que per segon any programarà concerts especials en espais exclusius; en un clàssic ineludible com és Joaquín Achúcarro, i en el Fringe, l’apartat dedicat al talent musical emergent. Des d'Enderrock hem seleccionat cinc espectacles que defineixen l'essència del Festival del Baix Empordà.
Jordi Savall i la ruta de l'esclavatge
2/08 - 22.00 (Auditori Espai Ter)
El concert inaugural és una producció que el Festival de Torroella ja tenia pensat de programar des de fa un parell d’anys i que en aquesta edició, gràcies a la col·laboració amb el Grec de Barcelona, es farà realitat: Jordi Savall, els seus grups Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI i un conjunt de solistes destacats dels més diversos camps i estils presentaran el programa Les rutes de l’esclavatge, un viatge musical i un exercici de memòria que abasta més de quatre segles d’esclavisme en el triangle atlàntic format pels continents de l’Àfrica, Europa i les Amèriques. L’aliança amb el Grec permetrà fer una estrena doble d’aquest programa a Catalunya amb dos concerts diferents i complementaris: el 29 de juliol al Teatre Grec, amb un programa més centrat en l’Amèrica del Nord i el Carib, i el 2 d’agost a l’Auditori Espai Ter, centrant-se en el viatge de l’Àfrica al Nou Món passant per Europa, des del 1444 -data de la primera expedició de captura col·lectiva d’africans descrita en un text contemporani- fins al 1888, any en què el Brasil va abolir l’esclavitud.
9/08 - 22.00 (Església de Sant Genís)
El concert, que cada any es dedica a la memòria d’Ernest Lluch –melòman especialment vinculat amb el Festival de Torroella– i que recupera obres del patrimoni musical català, recaurà enguany en la formació La Grande Chapelle, que dirigeix Albert Recassens. El concert tindrà una primera part centrada en el mestre compositor i organista olotí Antoni Soler, de qui es recuperaran algunes obres de la seva extensa producció vocal, i una de segona en què sonarà l’imponent Stabat Mater de Domenico Scarlatti, mestre de Soler a la Cort madrilenya de Felip V, i també la breu Salve Regina per a soprano i contralt, del mateix autor napolità. En definitiva, serà un concert per descobrir el vessant coral de dues de les principals figures de la música de cambra i els teclats al segle XVIII. Precisament al voltant del mestre olotí, i més concretament de la seva obra vocal en llatí, plena d’imaginativa policoralitat i molt lligada a la feina de mestre de capella al monestir de l’Escorial, gira el darrer enregistrament discogràfic de La Grande Chapellle: Antonio Soler. Obra vocal en latín (LAU, 2018).
Amsterdam Baroque Orquestra & Choir (Direcció Ton Koopman)
4/08 - 22.00 (Auditori Espai Ter)
L'organista, clavecinista i director holandès Ton Koopman debutarà en el Festival de Torroella de Montgrí amb la seva orquestra barroca, Amsterdam Baroque Orquestra & Choir, interpretant tres grans cantates de Bach, una profana de 1729 que musica uns versos de la Metamorfosi d'Ovidi i dues de religioses de 1725.
Camerata Royal Concertgebouw Orchestra
11/08 - 22.00 (Auditori Espai Ter)
Alguns dels integrants de la Royal Concertgebouw Orchestra d’Amsterdam, una de les més reconegudes del món, es reuniran en un petit ensemble per interpretar i gaudir dels grans títols de la música de cambra. Encapçalats pel violinista Fabio Biondi, a Torroella, evocaran el pensament de Ciceró –Liberae sunt enim nostrae cogitationes (‘Els nostres pensaments són lliures’) i amb total llibertat volaran entre dues peces força significatives de dos moments molt concrets de la música de cambra, des del Quintet per a dos violins, viola, violoncel i contrabaix de Luigi Boccherini fins a l’Octet en fa major de Franz Schubert.
Carlos Mena i Iñaki Alberdi, contratenor i acordió
20/08 - 20.00 (Fundació Vila Casas)
El tercer i darrer dels concerts singulars del festival tindrà un format força inaudit: contratenor i acordió. El duet basc integrat pel cantant Carlos Mena i l’acordionista Iñaki Alberdi (concertista virtuós i també solista que ha tocat amb prestigioses orquestres) adaptarà i interpretarà obres de Johann Sebastian Bach, Joaquin Desprez i Tomás Luis de Victoria (escrites molt abans que aparegués l’acordió modern), a més de convidar un compositor especialment viu i prolífic, el reusenc Joan Magrané, a crear una obra nova, “Si en lo mal temps la serena bé canta”.