Amb el teatre Joventut expectant i força ple malgrat les restriccions d'aforament, Brams va anunciar l'imminent inici de l'espectacle amb una introducció instrumental etèria i un punt misteriosa que va donar pas a les melodies frenètiques de "No dependre". La banda va seguir repassant part de la seva discografia més recent amb "Oferta de diàleg", que deu anys després de la seva publicació, cobra més significança que mai pel context polític actual. Després de l'ska de "Guanyarem", va arribar el torn del primer convidat de la nit. Àlex Vendrell (Inadaptats) va saltar a l'escenari per cantar al ritme dels riffs agressius i punyents de "Rojo separatista". Destacar la gran feina del guitarrista i productor David Rosell, que va treure a la seva guitarra un so nítid i immillorable i va enriquir diverses cançons amb els seus solos.
Brams i Àlex Vendrell al BarnaSants 2022 Foto: Juan Miguel Morales
Posteriorment, hi va haver dedicacions i reivindicacions de tota mena. Des de la dedicatòria irònica i amb sorna a Vox amb "El més precís dels mapes", en què Titot i la resta de la banda reivindiquen la unió dels Països Catalans, fins al clam contra el colonialisme europeu de "Cançó pirata somali", amb un molt bon treball per part de la secció de vents. Menció especial mereix el reclam per l'autodeterminació del "Sàhara" i el seu solo de saxo, amb sonoritats frígies i una delay molt interessant.
Entremig, a més, van fer acte de presència diversos convidats. Un d'ells va ser Jaume Arnella, que amb el seu particular carisma va interpretar en clau folk la introducció de "Massana". Els altres van ser Joan Isaac i Sílvia Comes, que, acompanyats per la guitarra acústica de David Rosell, van entonar el cant afable i conciliador de "Quan surt el sol". Per descomptat, Brams també han volgut comptar amb convidats de les baules més recents de la cadena. Així, per a recuperar "Un secret que t'havia de dir", Titot s'ha acompanyat d'Els Catarres.
Brams, Joan Isaac i Sílvia Comes al BarnaSants 2022 Foto: Juan Miguel Morales
Amb la recta final a l'horitzó, també va arribar una part del repertori més clàssic de la banda berguedana, amb cançons com "Brindis", "President", dedicada a Jordi Pujol, o "Inici de càstig al fetge". Però el moment més àlgid del concert va arribar amb els bisos. Va donar el tret l'electrònica i tranquil·la "Tants cops com ens mateu" i la va seguir "Soc d'un país", interpretada de forma molt encertada per Meritxell Gené. Ja per últim, "Vull per a demà", amb un excels riff de guitarra al més pur estil U2; la solemne "L'últim tirabol", corejada unànimement pel públic, i les alegres i enèrgiques melodies de "La plaça" donaven el punt final a l'espectacle.
Brams i Els Catarres al BarnaSants 2022 Foto: Juan Miguel Morales
Brams va deixar un bon sabor de boca amb Baula rere baula. Titot i la resta de la banda van oferir una hora i mitja de directe marcat per les seves punyents proclames i el so directe i sense concessions del seu rock. Amb una interpretació notable tant de la seva discografia actual com dels seus primers àlbums, Brams i el bon grapat de col·laboradors van deixar clar que les baules de la cadena són lluny d'oxidar-se.
UNA INAUGURACIÓ REIVINDICATIVA
Abans de l'actuació de Brams, va tenir lloc la inauguració d'aquesta 27a edició del BarnaSants. Primer s'hi va poder sentir els parlaments telemàtics de diverses personalitats del món de la cançó, com ara Joan Manuel Serrat, Maria del Mar Bonet o Lluís Llach. Tots reivindicaven la importància del projecte de l'Ateneu de la Cançó, un projecte que reivindica la necessitat de tenir un ens que promogui regularment la cançó d'autor i la seva creació. Posteriorment, el director del BarnaSants, Pere Camps, va comparèixer dalt de l'escenari per fer el discurs inaugural, on no hi van faltar la defensa de la immersió lingüística o la confederació cultural dels Països Catalans.
Pere Camps, director del BarnaSants Foto: Juan Miguel Morales