Si el 2020 la indústria del directe va sobreviure gràcies a la tossuderia i a la capacitat de reinvenció i resiliència de la iniciativa privada, el 2021 es va produir un punt d’inflexió en què gràcies al suport de les administracions públiques es va superar el sotrac a curt termini i es va assolir un històric augment de facturació, acompanyat de la recuperació de concerts i espectadors. I finalment el 2022 s’ha registrat una normalitat gairebé absoluta de la música en directe sobretot als grans festivals, equiparable a les dades del 2019.
Els grans festivals celebrats enguany als Països Catalans han superat la crisi pandèmica i han guanyat un 20% d’espectadors respecte al 2019 gràcies al suport públic i a la recuperació de públic de manera generalitzada, aprofitant l’augment d’aforaments i l’increment de l’oferta. La recuperació del consum i les ajudes públiques han provocat una reinversió de capital en nous festivals i més llançaments discogràfics. El canvi de paradigma es va iniciar el 2021 quan la indústria del directe va augmentar concerts (+74%), espectadors (+144%) i facturació (+195%).
El principals festivals de pop-rock celebrats arreu dels Països Catalans el 2022 –des del gener fins a finals del mes d’agost– han propiciat una recuperació de públic i de formats amb un increment del 20% d’espectadors respecte al 2019. Els macrofestivals –de més de 50.000 espectadors– han estat els gran beneficiats post-crisi amb un augment del 27% d’assistents, mentre que els grans festivals –de 10.000 a 50.000 espectadors– han vist com equiparaven i milloraven les seves dades en relació als registren dos anys, amb un increment del 4%. I, per contra, han estat els petits festivals –de menys de 10.000 espectadors– els que han encara han vist les urpes del llop amb un descens encara del 20% de públic respecte a la pre-crisi.
Si ens fixem en les dades només de Catalunya, la recuperació global de públic respecte al 2019 ha estat similar del 22%, però en el cas dels macrofestivals l’assistència de públic ha assolit un creixement històric del 45%, en detriment dels grans festivals, que encara se situen amb un 8% d’espectadors menys que fa dos anys i dels petits festivals que tampoc han superat la crisi pandèmica amb una pèrdua del 21% d’espectadors.
El canvi de paradigma en l’evolució de la indústria del directe en la superació de la crisi causada per la pandèmia es va començar a produir el 2021, ja que segons l’estudi realitzat per ARC entre els principals mànagers, promotors i representants de Catalunya, es calcula que la indústria del directe va triplicar la facturació fins a 107,2 milions d’euros, amb del 195% respecte a l’any anterior, tot i que es va quedar encara un 15% per sota en relació al 2019. Gràcies al suport urgent i a fons perdut de les administracions públiques i a la tossuderia, reinvenció i resiliència de la majoria de les empreses, el sector es va acostar al punt de partida precrisi i va tancar l’any 2021 amb el segon millor registre dels darrers 20 anys després de les bones dades del 2019.
El canvi de paradigma en l’evolució de la indústria del directe en la superació de la crisi causada per la pandèmia es va començar a produir el 2021, ja que segons l’estudi realitzat per ARC entre els principals mànagers, promotors i representants de Catalunya, es calcula que la indústria del directe va triplicar la facturació fins a 107,2 milions d’euros, amb del 195% respecte a l’any anterior, tot i que es va quedar encara un 15% per sota en relació al 2019. Gràcies al suport urgent i a fons perdut de les administracions públiques i a la tossuderia, reinvenció i resiliència de la majoria de les empreses, el sector es va acostar al punt de partida precrisi i va tancar l’any 2021 amb el segon millor registre dels darrers 20 anys després de les bones dades del 2019.
A més, el 2021 van augmentar un 74% la xifra de concerts fins a 14.098 directe –tot i que encara a una tercera part del 2019 (-35%)–, mentre que la xifra de públic es va enfilar un 144% fins als 4,1 milions d’espectadors, una dada que encara suposa menys de la meitat de públic respecte el 2019 (-59%), quan es van registrar 10 milions d’espectadors.
Els festivals celebrats als Països Catalans el 2021 també van augmentar de manera considerable, amb un augment del 240% en la xifra d’espectadors, però encara van situar-se en el -73% d'espectadors a causa de les restriccions i les mesures sanitàries, respecte al 2019. A Catalunya l’augment va ser del 171%, mentre que el decalatge va ser del -66%.
Els ingressos procedents dels drets d’autor recaptats per SGAE han baixat a la meitat en els dos anys de pandèmia, tot i l’increment d’un 13% a Catalunya i 21% a les Illes Balears, i la davallada del -5% al País Valencià.
Els ingressos procedents dels drets d’autor recaptats per SGAE han baixat a la meitat en els dos anys de pandèmia, tot i l’increment d’un 13% a Catalunya i 21% a les Illes Balears, i la davallada del -5% al País Valencià.

Després de dos anys d’inactivitat general les sales han generat pèrdues. L’aturada des del març del 2020 i al llarg del 2021, en què no es va recuperar l’activitat completa, ha estat devastadora per a les sales. La caiguda en picat dels espectadors no es va recuperar el 2021 (-1%) respecte a l’any anterior, i es va situar en un decalatge del 80% en relació a fa dos anys. La situació també va afectar la programació de concerts (-4%) respecte al 2020, que representava un 71% menys que el 2019, segons dades aportades per la vintena de principals equipaments.
Auditoris i cicles van apuntar el camí cap a la recuperació de la programació, tot i que encara pateixen per la manca de públic. La caiguda sense precedents d’espectadors als grans auditoris públics i privats del 2020 (-70%), va augmentar el 2021 un 36% (amb un decalatge del -61% respecte al 2019), mentre que als circuits també va pujar un 44% (-43% respecte al 2019). Per contra, l’augment del 57% de concerts als grans equipaments i del 56% als circuits s’apropa a la programació del 2019 (-32% a teatres i auditoris i -3% als cicles musicals).
Les Cases de la Música van seguir amb l’esforç per minimitzar la caiguda que van tenir el 2020 d'espectadors (-35%), de concerts (-46%) i la caiguda espectacular d'artistes (-67%) per passar a xifres més positives el 2021, tot i que encara lluny de la recuperació real: +4% d’espectadors, +31% de concerts i +64% d’artistes. I, finalment, en les programacions de Festes Majors s’ha doblat la presència d’orquestres de ball (+104%) i de grups de versions (+100%), tot i que encara estan un 43% i 46% per sota de fa dos anys.