Sector musical

L'Anuari de la Música 2022 analitza la recuperació de la indústria del directe

L'Anuari de la Música 2022, coeditat pel Grup Enderrock i ARC, analitza la recuperació del consum cultural i musical després de dos anys de pandèmia

Els grans festivals celebrats enguany als Països Catalans han superat la crisi pandèmica i han guanyat un 20% d’espectadors respecte al 2019

En un context encara de crisi el sector va aconseguir sobreviure gràcies al suport institucional i a la recuperació de públic de manera generalitzada

L'Anuari de la Música 2022 destaca la recuperació de la indústria del directe després de la pandèmia

| 12/09/2022 a les 17:30h

Imatge il·lustrativa
Si el 2020 la indústria del directe va sobreviure gràcies a la tossuderia i a la capacitat de reinvenció i resiliència de la iniciativa privada, el 2021 es va produir un punt d’inflexió en què gràcies al suport de les administracions públiques es va superar el sotrac a curt termini i es va assolir un històric augment de facturació, acompanyat de la recuperació de concerts i espectadors. I finalment el 2022 s’ha registrat una normalitat gairebé absoluta de la música en directe sobretot als grans festivals, equiparable a les dades del 2019.
 
Els grans festivals celebrats enguany als Països Catalans han superat la crisi pandèmica i han guanyat un 20% d’espectadors respecte al 2019 gràcies al suport públic i a la recuperació de públic de manera generalitzada, aprofitant l’augment d’aforaments i l’increment de l’oferta. La recuperació del consum i les ajudes públiques han provocat una reinversió de capital en nous festivals i més llançaments discogràfics. El canvi de paradigma es va iniciar el 2021 quan la indústria del directe va augmentar concerts (+74%), espectadors (+144%) i facturació (+195%). 
 
 
El principals festivals de pop-rock celebrats arreu dels Països Catalans el 2022 –des del gener fins a finals del mes d’agost– han propiciat una recuperació de públic i de formats amb un increment del 20% d’espectadors respecte al 2019. Els macrofestivals –de més de 50.000 espectadors– han estat els gran beneficiats post-crisi amb un augment del 27% d’assistents, mentre que els grans festivals –de 10.000 a 50.000 espectadors– han vist com equiparaven i milloraven les seves dades en relació als registren dos anys, amb un increment del 4%. I, per contra, han estat els petits festivals –de menys de 10.000 espectadors– els que han encara han vist les urpes del llop amb un descens encara del 20% de públic respecte a la pre-crisi.
 
Si ens fixem en les dades només de Catalunya, la recuperació global de públic respecte al 2019 ha estat similar del 22%, però en el cas dels macrofestivals l’assistència de públic ha assolit un creixement històric del 45%, en detriment dels grans festivals, que encara se situen amb un 8% d’espectadors menys que fa dos anys i dels petits festivals que tampoc han superat la crisi pandèmica amb una pèrdua del 21% d’espectadors.
 


El canvi de paradigma en l’evolució de la indústria del directe en la superació de la crisi causada per la pandèmia es va començar a produir el 2021, ja que segons l’estudi realitzat per ARC entre els principals mànagers, promotors i representants de Catalunya, es calcula que la indústria del directe va triplicar la facturació fins a 107,2 milions d’euros, amb del 195% respecte a l’any anterior, tot i que es va quedar encara un 15% per sota en relació al 2019. Gràcies al suport urgent i a fons perdut de les administracions públiques i a la tossuderia, reinvenció i resiliència de la majoria de les empreses, el sector es va acostar al punt de partida precrisi i va tancar l’any 2021 amb el segon millor registre dels darrers 20 anys després de les bones dades del 2019. 
 
A més, el 2021 van augmentar un 74% la xifra de concerts fins a 14.098 directe –tot i que encara a una tercera part del 2019 (-35%)–, mentre que la xifra de públic es va enfilar un 144% fins als 4,1 milions d’espectadors, una dada que encara suposa menys de la meitat de públic respecte el 2019 (-59%), quan es van registrar 10 milions d’espectadors.
 
Els festivals celebrats als Països Catalans el 2021 també van augmentar de manera considerable, amb un augment del 240% en la xifra d’espectadors, però encara van situar-se en el -73% d'espectadors a causa de les restriccions i les mesures sanitàries, respecte al 2019. A Catalunya l’augment va ser del 171%, mentre que el decalatge va ser del -66%.

Els ingressos procedents dels drets d’autor recaptats per SGAE han baixat a la meitat en els dos anys de pandèmia, tot i l’increment d’un 13% a Catalunya i 21% a les Illes Balears, i la davallada del -5% al País Valencià. 
 

Després de dos anys d’inactivitat general les sales han generat pèrdues. L’aturada des del març del 2020 i al llarg del 2021, en què no es va recuperar l’activitat completa, ha estat devastadora per a les sales. La caiguda en picat dels espectadors no es va recuperar el 2021 (-1%) respecte a l’any anterior, i es va situar en un decalatge del 80% en relació a fa dos anys. La situació també va afectar la programació de concerts (-4%) respecte al 2020, que representava un 71% menys que el 2019, segons dades aportades per la vintena de principals equipaments.
 
Auditoris i cicles van apuntar el camí cap a la recuperació de la programació, tot i que encara pateixen per la manca de públic. La caiguda sense precedents d’espectadors als grans auditoris públics i privats del 2020 (-70%), va augmentar el 2021 un 36% (amb un decalatge del -61% respecte al 2019), mentre que als circuits també va pujar un 44% (-43% respecte al 2019). Per contra, l’augment del 57% de concerts als grans equipaments i del 56% als circuits s’apropa a la programació del 2019 (-32% a teatres i auditoris i -3% als cicles musicals).
 
Les Cases de la Música van seguir amb l’esforç per minimitzar la caiguda que van tenir el 2020 d'espectadors (-35%), de concerts (-46%) i la caiguda espectacular d'artistes (-67%) per passar a xifres més positives el 2021, tot i que encara lluny de la recuperació real: +4% d’espectadors, +31% de concerts i +64% d’artistes. I, finalment, en les programacions de Festes Majors s’ha doblat la presència d’orquestres de ball (+104%) i de grups de versions (+100%), tot i que encara estan un 43% i 46% per sota de fa dos anys.
Especial: Sector musical
Arxivat a: Enderrock, actualitat, sector musical, ARC, anuari de la musica 2022, anuari de la musica, Actualitat

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.