Si l’any 2020 la indústria musical catalana va tocar fons a causa de la crisi provocada per la pandèmia, el 2021 s’ha de considerar un punt d’inflexió cap a la seva recuperació. El 2022, els grans festivals i els principals promotors han aconseguit remuntar les xifres prepandèmiques del 2019. Tant la música en directe com els segells discogràfics han aconseguit bons resultats, tot i que el públic fins aquest any no havia recuperat el consum i mantenia encara una certa precaució a tornar a assistir a concerts i festivals de manera massiva.
Els hàbits de consum han canviat. Les enquestes de consum cultural realitzades per la Generalitat de Catalunya no reflecteixen encara un retorn massiu a l’assistència a concerts i festivals –l’augment es detecta només als macrofestivals–, mentre que sí que s’ha registrat un notable creixement (del 3%) en el costum d’escoltar a música des de casa, sobretot des de plataformes digitals en els darrers dos anys i per part de joves melòmans de 14 a 18 anys. Quant a estils, el pop-rock torna a regnar, tant en l'escolta com en la música en viu.
El sector musical ha salvat els mobles en dos anys gràcies al suport urgent i a fons perdut que han facilitat les administracions, que ha permès a les empreses recuperar el punt de partida precrisi i tancar l’any 2021 amb el segon millor registre dels darrers 20 anys després de les bones dades del 2019. Tot i que la indústria del directe va triplicar la facturació fins a 107,2 milions d’euros –amb un enorme creixement del 195% respecte a l’any anterior i només un 15% menys que el 2019–, es tracta de resultats segurament enganyosos perquè no són proporcionals a l’increment dels concerts programats –un 74% més que el 2020, però encara una tercera part menys que el 2019 (-35%), i molt menys respecte al públic– que s’ha més que duplicat respecte a l’any anterior (+144%), però encara està molt lluny de l’etapa prepandèmica (-59%), per sota de la meitat.
Tot i això, el cicle de la recuperació de públic i concerts s’haurà completat el 2022, ja que segons les dades provisionals els principals festivals dels Països Catalans han aconseguit augmentar un 20% la xifra d’espectadors respecte al 2019, gràcies sobretot a l’augment de l’oferta i a l’increment dels aforaments. Els macrofestivals de més de 50 mil espectadors han aconseguit guanyar un 27% de públic –un 45% només a Catalunya– respecte a fa dos anys, mentre que els grans festivals (de 10 a 50 mil espectadors), han equiparat l’assistència a les dades precrisi amb un creixement del 4%. Per contra, els petits certàmens (menys de 10 mil espectadors), encara es troben un 20% per sota de les xifres del 2019. Per la seva banda, les sales de concerts han generat pèrdues després de dos anys d'inactivitat, mentre que auditoris i cicles apunten el camí de la recuperació de la programació, malgrat que encara pateixen per la manca de públic.
D’altra banda, la revitalització de l’escena local i emergent durant el confinament a causa del tancament de fronteres, també ha estat un miratge, ja que el 2021 el nombre d'artistes catalans als principals festivals ha caigut un 14%, i la presència de català als escenaris s’ha reduït un 7%. I tampoc hi ha bones dades pel que fa a la presència femenina als escenaris, ja que els dos darrers anys s’han reduït en un 20% les xifres a l’alça assolides gràcies a campanyes de conscienciació.
Finalment, les companyies discogràfiques han assolit un bon resultat en la facturació per vendes fins a 12,5 milions d’euros, amb un augment del 13% respecte al 2020, i pràcticament al mateix nivell que el 2019 (-3%), amb un mercat digital que representa ja el 81% del total. Amb tot, la pujada rècord de produccions en català el 2019 i 2020 s’ha vist aturada el 2021 (-7%) amb 1.084 discos. Els cinc discos en llengua catalana més escoltats a Spotify el 2021 han estat Nil Moliner, Txarango, Arnau Griso, Oques Grasses i Zoo.
La inversió pública en el sector musical als Països Catalans va créixer un 4% sumant Catalunya, País Valencià i Illes Balears. Les administracions han facilitat injeccions de liquiditat al sector musical i han sortit al rescat d’explotacions. Si el 2020 l’aposta de la Generalitat de Catalunya es va basar a fomentar el crèdit al sector cultural, el 2021 la inversió va revertir en ajudes directes al sector, amb l’objectiu de salvar els comptes d’explotació de les empreses, evitar tancaments, assegurar-los liquiditat i intentar que poguessin tornar a la casella de sortida d’abans de la crisi amb els comptes reforçats. La inversió de la Generalitat catalana va augmentar un 3% fins a 19,6 milions d’euros. A les Illes Balears els avenços també van ser esperançadors, però de magnitud més petita, amb un augment del 34% fins a 1 milió d’euros, i finalment al País Valencià es va consolidar el creixement dels pressupostos amb un increment del 5% fins a 4 milions.