Estrena

L'ampli navegar d'Urbàlia Rurana

Estrenem una de les cançons del seu nou disc, 'De tornada a les ribes'

El 19 de maig el presentaran al Tradicionàrius de Barcelona

Coblístics desacoblats

| 10/04/2017 a les 15:00h
Especial: Estrenes
Arxivat a: Enderrock, folk, Tradicionàrius, De tornada a les ribes, Urbàlia Rurana
Urbàlia Rurana
Urbàlia Rurana | Vicente A. Jiménez


Un dels grups emblemàtics del folk als Països Catalans, Urbàlia Rurana, publica disc nou. Es diu De tornada de les ribes (Medemil, 2017), es presentarà el 19 de maig al Tradicionàrius de Barcelona i, com és marca de la casa, connecta la música popular valenciana amb la del conjunt del Mediterrani. A Enderrock.cat i Sons de la Mediterrània estrenem una de les cançons, "Esbós de xiquet eixint d'escola".  

Urbàlia Rurana és un grup eminentment de directe, i el pas pels estudis de gravació se'l prenen amb calma. Però tot arriba, i enguany presenten un nou disc amb dinou peces fidels al seu estil. Així, els patrons populars valencians com la jota i la seguidilla naveguen i s'emmirallen en la tarantel·la italiana o el hassapiko grec, mentre que les lletres tradicionals es van combinant amb altres de nova creació, escrites per Toni Torregrossa i la resta de companys del grup o adaptades de poetes com Josep Piera.

Una de les cançons significatives de l'àlbum és aquesta que estrenem aquí, i que de fet és una nova versió de l'adaptació que el grup va fer fa uns anys del poema de Marc Granell "Esbós de xiquet eixint d'escola". Musicalment s'allunya una mica de la mediterraneïtat habitual del grup i se'n va per colombianes... I la lletra és bellíssima i dona peu a diverses lectures. D'un dels versos del poema, de fet, en surt el títol de tot el disc: "L'impossible camí de tornada a les ribes...".

"Granell va escriure aquest poema com un moment de lluita i d'esperança que es posa en el futur dels xiquets –comenta Torregrossa–, i a nosaltres, a més d'aquest sentit d'esperança d'un poble, també ens inspira pel fet que descriu un viatge pel mar, amb totes les incògnites i somnis que comporta, que trobem que lliga molt amb la música dels països mediterranis que nosaltres hem fet sempre."

El treball amb la poesia de diversos autors és un dels trets que s'accentuen en aquest nou disc d'Urbàlia Rurana respecte a treballs anteriors. "Treballar amb poemes pot comportar més ambiguïtat, però també permet fer més lectures; nosaltres hem observat que la poesia, si està ben feta, té molta receptivitat. Val molt la pena recuperar lletres populars, i anar-les combinant amb versos de registre culte", explica Toni Torregrossa.

En sintonia amb tot aquest ideari i aquesta estètica marinera, la portada del nou àlbum, dissenyada per Josep Gil i Susi Martínez, presenta un elegant joc d'onades policromàtiques:
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais