IMAGINARI COL·LECTIU

Cançons per una revolta: «A Margalida»

Al·legat en contra de la pena de mort arran de l’execució de Salvador Puig Antich

| 25/09/2017 a les 11:36h
Especial: Cançons per una revolta
Arxivat a: Enderrock, Cançons per una revolta, A Margalida
Salvador Puig Antich en un sidecar a Palautordera, l’any 1971
Salvador Puig Antich en un sidecar a Palautordera, l’any 1971 | Arxiu
Al llarg dels segles els catalans hem configurat un paisatge sonor que ens fa recognoscibles davant el món. Un dels elements indispensables en l’establiment de tota identitat és la configuració d’un imaginari col·lectiu. En temps convulsos en l'espectre polític, a Enderrock.cat recollim un bon grapat de cançons catalanes que tenen imprès el segell de la lluita i la revolució, a raó de una cada dia. Avui, "A Margalida", amb música de Joan Isaac i text de Joan Ollé i Joan Isaac (1977).



“A Margalida” és una cançó dedicada al militant anarquista del MIL Salvador Puig Antich, a través de la figura de la seva companya sentimental, Margalida Bové. El seu autor és el cantautor barceloní Joan Isaac, en aquell temps molt proper a la família Puig Antich. La història és coneguda i fins i tot va inspirar el llibre Compte enrere: la història de Salvador Puig Antich (de Francesc Escribano; Edicions 62, 2001), que va ser alhora la base de la pel·lícula de Manuel Huerga Salvador (2006), amb banda sonora de Lluís Llach.

El 25 de setembre de 1973 Salvador Puig Antich s’havia de reunir amb altres militants del Movimiento Ibérico de Liberación - Grupos Autónomos de Combate (MIL) en un bar situat a la cantonada entre els carrers de Girona i del Consell de Cent de Barcelona. La policia va interceptar la trobada, i es va produir un intercanvi de trets. Puig Antich va resultar malferit i un policia hi va morir. 

Malgrat la manca de proves i la sospita fonamentada que la bala que va matar el policia no va sortir de l’arma del militant, se’l va acusar d’assassinat, va ser jutjat sense garanties i va ser condemnat a mort. El 2 de març de 1974 Puig Antich va ser executat amb el mètode del garrot vil. La contundència del règim s’explica en gran part com a venjança per l’assassinat del primer ministre Luis Carrero Blanco per part d’ETA el 20 de desembre. Després de la mort de Salvador Puig Antich, la seva companya Margalida, també de conviccions àcrates, es va haver d’amagar temerosa de la repressió policial. 

El 1977 Joan Isaac va publicar Viure (Ariola), el seu segon àlbum. Una de les deu cançons incloses és “A Margalida”. Dotada d’una extraordinària melodia que de seguida va connectar amb el públic i amb una aparença de cançó d’amor, s’hi amagava un homenatge al guerriller mort. La cançó és una de les peces habituals de tots els concerts de Joan Isaac, que l’ha enregistrat quatre vegades més: a Planeta silenci (Stres Music, 1998), Només han passat cinquanta anys (DiscMedi, 2004), Duets (DiscMedi, 2007) –aquest cop en català i basc amb el cantant Gorka Knörr– i Cançons d’amor i d’anarquia (Picap, 2014). A més, la cançó ha estat també versionada en una dotzena de discos d’altres intèrprets. 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais