Només un 3,5% de la població catalana de 0 a 25 anys ha estudiat música el curs 2016-17, respecte al 3,3% del 2014-15; un lleuger creixement que se situa encara molt lluny del 16,4% de la mitjana europea calculat per la Unió Europea d’Escoles de Música l’any 2015, tenint en compte les escoles associades.
La minsa presència de la música en l’ensenyament clama al cel, tot i que en els darrers tres cursos ha augmentat un 7% l’alumnat i s’han consolidat les quatre escoles superiors de música.
Pel que fa als ensenyaments professionals, sumen 67.000 els estudiants de música a Catalunya (a escoles superiors, centres d'ensenyament professional i escoles de música), una xifra que ha augmentat un 6,7% respecte a l'any anterior. Quant a professors de música, la xifra de 6.000 docents catalans el curs 2016-17 és un 7% més respecte al curs anterior.
L'alumnat d'ensenyaments superiors escull majoritàriament la interpretació (en un 80%), mentre que només el 0,7% escull gestió i producció. Les especialitats més elegides per dones són el piano, el violí i la flauta, mentre que els homes escullen piano, violí i guitarra. De la llista de 36 especialitats d’instruments sorprenen les que estan vacants d’alumnat, que coincideixen amb les que van vinculades a la música tradicional.