El vell i el jazz

| 23/06/2011 a les 07:00h
Arxivat a: Dies i dies
 
Sense necessitat d’esmenar el poeta quan tracta la joventut com un diví tresor, és de justícia no arraconar en l’oblit els noms dels músics bregats que com el vell pescador de Hemingway segueixen sortint a la mar a la captura del peix que posi en solfa la seva existència. És clar que fa goig disposar d’un planter que ens augura un futur farcit d’excitants expectatives, però això ens hauria de permetre valorar en la seva justa mesura l’aportació encara vigent d’uns pioners d’edat venerable que han travessat oceans perquè tots aquests grumets que ara prenen el timó poguessin navegar amb el vent a favor. Per això la satisfacció és doble quan avis i néts surten a pescar junts. Un valuós gest de respecte i admiració recíproques amb el que s'exhibeix la bellesa d’uns valors que masa sovint trobem entre les restes del naufragi. L’aliança del pianista Ignasi Terraza amb el trompetista Josep Maria Farràs, exhibida en discos com Plaça Vella (Swit Records, 2010), pot servir molt bé de mostra. Com també és un exemple l’entesa entre el mestre del washboard Marcelo de Castro i el pianista de vint-i-dos anys Bernat Font, tripulants de la Barcelona Stride Band, que portarà l’esperit de la vella Nova Orleans el 15 de juliol a la Nova Jazz Cava de Terrassa. I posats a sortir a mar oberta, disposat a la captura del llobarro més formós, el saxofonista Marcel·lí Bayer ha coronat el seu projecte de graduació a l’Escola Superior de Música de Catalunya –Esmuc– amb un enregistrament per a nonet amb la col·laboració d’un pescador de volada com és l’altista octogenari Lee Konitz. La gravació l'ha convertida en disc el segell lleidatà Quadrant Records, i seria fantàstic que els festivals de la propera tardor (Lleida, Barcelona) llancessin l’ham i ens el servissin fresc i radiant en les seves programacions. 



Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais