Alguns dels principals grups de l'escena musical per a públic familiar es reunien fa uns dies per posar en comú els diversos punts de vista davant la crisi derivada de la COVID-19. L'objectiu: unir forces, crear un comunicat conjunt i buscar solucions que amainin les pèrdues econòmiques que els suposa la cancel·lació massiva de concerts i un futur incert.
Ambauka, Els Atrapasomnis, El Pot Petit, La Belluga, Lali Begood, Landry el rumbero, Mainasons, Reggae per Xics, Dàmaris Gelabert, 2princesesbarbudes, Rikus i Xiula són alguns dels noms que es van trobar per videotrucada amb la voluntat de posar sobre la taula les diverses realitats i agrupar propostes. Parlem amb alguns dels membres dels grups que posen banda sonora a les vides dels més petits i petites perquè ens expliquin cap a on es dirigeixen els núvols, que ara per ara són més densos que mai. Tot i que, per als seus seguidors, les bandes continuen creant continguts esperançadors, com ara aquest videoclip confinat que Xiula va fer amb l'ajuda de nens i nenes d'arreu del país.
A banda de la problemàtica generada per la crisi sanitària, les propostes dirigides a públic infantil i familiar ja no es trobaven en el millor dels moments a causa del canvi de legislació de la plataforma YouTube, que des del gener de 2020 obliga als creadors de contingut audiovisual per a públic familiar marcar la casella "dirigit a públic infantil". Aquesta condició, regula la monetització rebuda del nombre de visualitzacions, rebaixant-la fins a un 90%. Així doncs, els músics no només es perdran la temporada alta d'actuacions infantils i les gires d'estiu, sinó que ara, també disminuirà en picat la remuneració d'aquesta font d'ingressos. És el cas, per exemple de Dàmaris Gelabert, que acaba de publicar el videoclip "Mou el cos".
Per la seva part, l'autora es trobava presentant nous senzills per donar a conèixer la nova escena que l'acompanyaria a la gira de primavera i estiu quan es va decretar l'estat d'alarma que ho va parar tot. De seguida, la cantautora va decidir posar el seu granet de sorra per amainar les situacions de confinament familiar i va fer fins a cinc concerts en família al menjador de casa. No obstant això, aviat va haver de plantejar-se alternatives: "Per nosaltres ha estat molt bonic saber que estem ajudant les famílies i tenir-ne respostes positives, però quan vam veure que s'allargava el temps que estarem sense fer concerts en directe, vam haver de repensar la proposta".
Respecte a la trobada de bandes dirigides a públic familiar, Gelabert comenta que la intenció era compartir les angoixes i buscar alternatives de forma conjunta. "És per donar-nos suport, i sobretot, buscar solucions compartides." A més, la cantant reivindica la seva presència dins el sector: "volem fer evident que som aquí i que som músics com la resta de bandes."
En un línia similar es troba el punt de vista de Marc Marcé, de 2princesesbarbudes, que comenta que el confinament els ha enganxat en un dels moments més lluminosos de la seva trajectòria: "just acabàvem de rebre el Premi Xesco Boix dels Premis Enderrock 2020, a més del llançament d'un disc que feia molt temps que preparàvem amb esforç i cura. El telèfon sonava, els pobles volien les nostres actuacions per aquest estiu... Tenim deu anys de trajectòria i teníem prevista la millor de les nostres gires, però això ha desviat tots els nostres plans". El confinament ha impedit les trobades dels integrants per fer concerts en streaming com han fet altres bandes, així i tot, Marcé assegura que no pensen que aquesta sigui la millor opció. "Pel que fa a les actuacions en línia, ens n'han ofert un munt, però la majoria 'per la cara', de manera gratuïta, i no ens ho podem permetre". També reivindica els drets dels artistes musicals que aquests dies s'estan veient vulnerats i les males praxis que han derivat d'una solidaritat que, de tan explícita, està fomentant la precarietat del sector. "Ens donen unes ajudes miserables i a sobre oferim de forma gratuïta la feina que fa mesos que preparem".
L'integrant de 2princesesbarbudes també fa esment del poc costum que hi ha al territori de remunerar aquest tipus d'activitats: "Nosaltres només hem ofert un parell d'actuacions en streaming, una d'elles era per a una associació de famílies catalanes de Dinamarca, i una altra per un centre cultural del País Basc. D'aquí, en canvi, no hem rebut cap proposta remunerada". A més, l'artista es mostra crític amb l'actuació per part del govern i els
ajuntaments municipals, que per la seva banda han donat unes directrius poc específiques i esperançadores: "entenem que ara hi ha altres prioritats, però la societat som tots, i bé que a tots ens agrada anar a concerts i gaudir de les propostes musicals. Estaria bé que els ajuntaments i organitzacions que han hagut d'anul·lar actuacions, haguessin destinat una tercera part del pressupost a contractar concerts en línia i oferir-lo als habitants del seu poble".