cròniques

Honorar el passat

Segona jornada presencial d'una Fira Mediterrània atípica i resistent

| 17/10/2020 a les 11:00h

Electrogralla
Electrogralla | Fira Mediterrània
Potser una manera de començar a vèncer aquest futur tan negre és honorar un passat que sovint hem menystingut? D'això van tres de les propostes presentades a la segona jornada de la Fira Mediterrània. Gralles a la discoteca, iaies asturianes d’avantguarda i un vell violinista de l’Alcàrria reviscolant.

Al matí, a la Taverna de la Fira, fa solet però fa fredot. Després d'algunes edicions a temperatura tropical, Manresa torna a ser Manrússia i el sallentí Roger Andorrà, ben mudat amb espardenyes de beta, trajo i ulleres de sol, s'escalfa els dits i puja a l’escenari de la Taverna per presentar Electrogralla, projecte que instal·la la gralla al bell mig de la música ballable, electrònica i discotequera, i que s’ha anat polint i mutant. Fa dos anys començava a caminar en aquest mateix espai, a la final del Concurs Sons de la Mediterrània. Ara llueix imponent. Pel camí, hi ha hagut un treball intens amb el saxofonista Llibert Fortuny, una destil·lació de la feina amb l’ordinador i els pedals i una concentració dels elements escènics en un fons de llums elèctrics molt eficaç. Sonen la "Malaguenya de Barxeta”, amb la col·laboració ‘enllaunada' del cantaor Miquel Gil; la sardana “Girona m'enamora", el tirabol berguedà “El patumaire”; el tel·lúric “Virolai” i, per acabar, un desenvolupament sorprenent del “Toc de castells”. Un repertori pensat i impactant que aviat es publicarà al disc Empelt (Segell Microscopi, 2020); melodies grandioses que molts, sovint, han menyspreat com a crostes folklòriques, però que són el nostre patrimoni. En altres latituds s'ha entès molt millor, i aquí, per sort, molts joves músics estan trobant la manera de fer-ho veure.
 
A la tarda, a la sala gran del Kursaal, el cantant Rodrigo Cuevas va trobar-se per primer cop en un escenari amb Raül Fernández 'Refree’, després que aquest li hagués fet de productor del disc Manual de cortejo (Aris Musica, 2019). Per bé o per mal, Cuevas està de moda. Ara mateix és tendència. Però els folkis també l'estimen perquè conserva els peus a terra i sap d’on ve. L’estiu passat, ell i Refree van viatjar per poblets asturians, com havia fet seixanta anys enrere Alan Lomax, gravant tonades de les iaies, un material fugisser i minusvalorat vinculat a oficis i formes de vida orgàniques i col·lectives que la modernitat de plàstic ha anat deixant enrere. Amb el gust de Refree a l’hora d'arranjar i de trobar acompanyaments mínims i efectius, Rodrigo Cuevas va fer que els canturrejos amb què s’acompanyava la feina del lli, de l’extracció de mel o de fer cistell esdevinguessin material artístic de primera categoria, envoltades en textures suggerents i una electrònica seca i marcada.
 
Ja a darrera hora, al recollit espai de la Plana de l'Om i abans que arribessin les onze i el punt final obligat dels concerts, Los Hermanos Cubero s’afanyaven per presentar el seu proper disc, Proyecto Toribio (El Segell del Primavera, 2020). Roberto Cubero (mandolina) i Enrique Cubero (guitarra) es van reforçar per a l'ocasió amb la violinista Ana San Miguel, que va ajudar-los a invocar la personalitat i l’obra del violonista Toribio del Olmo, del poble d'Algora, un d’aquells músics de tradició oral que a mitjan segle passat feien ballar pobles i masos, abans que la tele, l’emigració i altres factors se’ls enduguessin com fulles a la tardor.
 
Però ja ho sabem, Los Hermanos Cubero són romàntics sense remei i el seu objectiu actual és llustrar jotes, polques, xotis i pasdobles d'aquell senyor de l'Alcàrria que, rescatats i ben tocats i acaronats, sonen entranyables. En treballs anteriors el duo ha fet cançons majúscules, però el nou disc és instrumental. Això sí, a la Fira van interpretar tres peces de lluita i optimisme, d’aquelles que la nova realitat ha resignificat: “Por ganarme la vida”, "Levántate" i "Jota de los besos”. Clàssics.

Estrenes de cara al 2021 
En l’àmbit professional, durant la jornada es van presentar també alguns projectes que tindran lloc, si tot va bé, a la Fira Mediterrània del 2021. Un és Ulls Clucs, coproducció amb L’Auditori de Barcelona amb la direcció musical d’Arnau Obiols i la participació entre altres de Julianne Heinemann, Pep Pascual, Carles Belda i Alba Careta. Es basarà en cançons de tradició oral poc conegudes i servirà per començar a commemorar el centenari de l'Obra del Cançoner Popular, que va arrencar el 1922. I una altra novetat significativa de les que es van presentar és l'Omac (Orquestra Música d'Arrel de Catalunya) que reunirà 35 músics, amb Anna Ferrer com a veu solista, i treballarà en cinc eixos: joventut, qualitat, paritat, obertura i identitat. La intenció de la nova orquestra és presentar una producció cada dos anys. La primera, per estrenar a la propera Fira, s’ha encarregat al saxofonista i compositor olotí Dani López.
Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, actualitat, crònica, fira mediterrània de manresa, Roger Andorrà, Hermano Cubero, Fira Mediterrània 2020, Electrogralla, Rodrigo Cuevas, Refree

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.