"Des del festival Strenes celebrem la primera dècada havent posicionat un model: el de donar la mateixa rellevància a una estrena musical que la que tenen una de cinematogràfica o teatral; fet que malauradament abans no succeïa", se n'orgulleix el director del cicle, Xavi Pascual. "Esperem poder celebrar amb normalitat aquesta edició -afegeix el promotor-. Cal remarcar que tot i la pandèmia, no hem anul·lat cap edició. Enguany programem 41 concerts, recuperem l’escenari de la Pujada Sant Domènec, també el de la Catedral, engeguem un ambiciós projecte educatiu i realitzem una extensió de tres concerts, durant el mes de maig, a Barcelona".
LES STRENES MÉS ESPERADES
Delafé y Las Flores Azules serà qui inauguri el festival, el dissabte 26 de març a l'Auditori de Girona, on es retrobarà amb el públic després de 7 anys. L'1 d'abril, en el mateix emplaçament, Coque Malla presentarà l'espectacle Mi nombre es Coque Malla. Una confesión musical, un solo del rocker madrileny a mig camí entre muntatge teatral i el concert.La gira que celebra els 30 anys de trajectòria de Sergio Dalma farà parada el 2 d'abril a l'Auditori de Girona, on el sabadellenc repassarà els clàssics de la seva discografia. El mateix dia a La Mirona (Salt), Ginestà portarà en directe Suposo que l'amor és això (Kasba Music, 2022), el seu últim treball. Celebrant també 30 anys, la banda berguedana Brams tornarà al Teatre Municipal gironí per mostrar l'esperit combatiu de la seva música.
La cantautora Marina Rossell cantarà 300 crits (Satélite K, 2021) el 8 d'abril al mateix Teatre Municipal. Paral·lelament a l'Auditori de Girona, Blaumut presentarà el seu nou disc, Olímpica i primavera (U98 Music, 2022). Al mateix escenari, l'endemà, Pau Riba & Orquestra Fireluche presentaran Segona florada (U98, 2022), mentre que Ramon Mirabet interpretarà el seu esperat quart disc al Teatre Municipal.
El 22 d'abril a l'Auditori, l'uruguaià Jorge Drexler mostrarà les cançons del nou disc que publicarà aquesta primavera. La mateixa nit, Macaco celebrarà 15 anys de trajectòria portant el mestissatge barceloní al Teatre Municipal. I en aquesta mateixa vetllada, però a la sala La Mirona de Salt, la banda de rap combatiu del Maresme Lágrimas de Sangre presentarà el seu nou àlbum, Armónico desorden (Guspira Records, 2022).

Sau30 a l'Auditori de Girona pel Festival Strenes de 2018 Foto: Martí E. Berenguer
La nit de Sant Jordi, Sau30 estrenarà el seu nou disc Mil i una nits i uns quants dies (L'Indi Músic, 2022) al Teatre Municipal. El 29 d'abril a les escales de la catedral, Dorian presentarà Ritual (Intromúsica, 2022) a Catalunya. Sobre l'escalinata medieval, el trio de Constantí Els Pets estrenarà el tretzè disc el 30 d'abril. I l'1 de maig al mateix escenari, Suu presentarà les cançons que conformaran el seu nou àlbum.
EMERGENTS
La meitat de la programació de l'Strenes estarà formada per artistes emergents de l'escena musical catalana, parant especial atenció als músics locals. "Per celebrar aquests 10 anys, en lloc de dur a terme un acte central de celebració, hem volgut destinar el 50% de la programació als artistes emergents, demostrant el nostre caràcter de seguir acompanyant les noves propostes musicals catalanes", explica Pascual.El 8 d'abril a l'Estació Jove la rapera d'Almussafes, Tesa, connectarà el seu rap i la tradició valenciana amb Rap d'arrel (Temps Record, 2022). La mateixa nit, a La Mercè, la rapera argentina Sofía Gabanna compartirà escenari amb els gironins Tramma i Pol Bordas. També al Centre Cultural de la Mercè, el 22 d'abril actuaran Maio, Habla de Mí en Presente i La Ludwig Band -Premi Enderrock de la crítica a millor disc de l'any per La mateixa sort (Indian Runners, 2021)-. Kids From Mars serà en directe el 29 d'abril a la Pujada Sant Domènec, on seran també Renaldo & Clara i el jove trio d'Olesa de Montserrat, Lal'Ba, amb el seu debut discogràfic Lal'Boom (autoeditat, 2021).