PREMI ENDERROCK 2022 DE LA CRÍTICA A MILLOR DISC DE CLÀSSICA
La darrera obra del compositor, professor i enginyer barceloní Ramon Humet, Llum (Ondine, 2021), ha estat valorada amb el Premi Enderrock a millor disc català de clàssica de l'any, segons la crítica. En l'àlbum, Humet ha treballat a fons la possibilitat de les textures i de l’espectralisme, en una música mística que ni es vol avantguardista ni es vol antiga. En aquest cas ha mirat cap al nord, concretament cap a les terres bàltiques, i ha comptat amb el Cor de la Ràdio Letona, tota una autoritat en matèria de cant coral europeu i de despullament sonor nòrdic. De la mà de la coral dirigida per Sigvards Klava, Humet ha adaptat textos de l’artista plàstic i monjo montserratí Vicenç Santamaria, invocacions que van de la meditació i el silenci interior a la transcendència individual i l’espiritualitat. El músic ja havia estat reconegut pel seu estil i qualitat en obres com Niwa (Neu Records, 2012), gravada amb la London Sinfonietta.Humet no ens va poder acompanyar dijous passat a la gala d'entrega de guardons, però sí que ens ha dedicat unes paraules. El músic agraeix el guardó, i a tots aquells qui han participat en el disc, assegurant que "davant d’artistes d’aquesta grandària no podem fer sinó que considerar l’art i la cultura com un dels tresors més preuats que dignifiquen l’ésser humà." A més, el compositor ha volgut llançar també "un desig de llum a les víctimes d’un sistema injust que no vetlla pels febles (...), perquè en aquests temps de productivitat desmesurada, ens puguem adonar de la importància d’estar sense fer res, de badar, del silenci, de la natura, de l’amor, de l’amistat. (...) I un desig de llum contra la injustícia que suposa la censura del pensament i l’expressió plural que són contràries a les consignes oficials".
PREMI ENDERROCK 2022 DE LA CRÍTICA A MILLOR DISC DE JAZZ
El percussionista barceloní Jordi Rossy ha assolit la fita d’esdevenir músic titular del prestigiós segell alemany ECM gràcies a l’extraordinari disc Puerta, on agafa les regnes del vibràfon i la marimba. Acompanyat d’un parell de músics d’excepció, el baterista californà Jeff Ballard i el baixista germànic Robert Landfermann, les composicions despleguen un univers sonor propi en què les atractives melodies i les eloqüents composicions són el gran atractiu. Amb relació a projectes anteriors en què Rossy havia tocat com a bateria, aquestes deu peces pròpies exploren espais relaxats, amb les veus dels tres instruments ben distanciades i equilibrades, i les percussions fent exercicis minimalistes, com si el músic evoqués el seu inici juvenil amb la trompeta.Aquest primer treball com a solista, li ha merescut a Rossy el Premi Enderrock millor disc català de jazz de l'any, segons la crítica. El músic tampoc va poder venir a Girona a recollir el guardó, però l'ha agraït a través d'un vídeo. "Gràcies a Enderrock, per estar dando el callo, com sempre, any rere any, nodrint l'escena musical i donant-nos forces i afecte (...)". Admetent que li hagués encantat poder acompanyar-nos en l'entrega de guardons, el barceloní ha volgut felicitar també a la resta de finalistes. "No els conec a tots, perquè l'escena està creixent tan ràpidament que hi ha un munt de joves que són una meravella i no he tingut l'oportunitat de conèixer personalment. (...) L'escena catalana és espectacular quant a jazz. Vull felicitar tothom i animar-vos a a seguir donant alegria i creant música meravellosa". A més, Rossy també ha volgut recordar alguns dels músics i amics que ens han deixat enguany, com Jordi Vinyals, "que també va donar moltíssim per a la música", i reivindicar la sort de tenir, en temps d'una pandèmia de 'fatxes i bulos', cada vegada més dones prenent espais de poder.