Festivals

Els 12 imperdibles del festival del Castell de Peralada

Arrenca la 36a edició del festival empordanès

| 14/07/2022 a les 16:30h

L'Auditori dels Jardins de Peralada
L'Auditori dels Jardins de Peralada | Toti Ferrer
L’històric festival d’estiu empordanès al Castell de Peralada engega demà la primera edició sense restriccions després de la pandèmia posant l’accent en els dos pals de paller de la programació –l’òpera, amb una estima especial per les noves produccions, i la dansa– i afegint també propostes provinents d’altres àmbits, com ara el concert de Joan Manuel Serrat, immers en la seva gira de comiat. Un espectacle teatral al voltant de la vida de la diva Maria Callas o la segona òpera del polifacètic Rufus Wainwright són dos altres exponents de l’obertura de mires i la frescor amb què es planteja un cartell que tindrà cites plenes d’intimitat, com els recitals lírics a l’església del Carme, i també dates especialment emotives per a la història del festival, com ara el concert que el tenor barceloní Josep Carreras oferirà acompanyat de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu. A continuació, us llistem 12 dels concerts imprescindibles d'aquesta edició. 


JO, MARIA CALLAS
15 de juliol - Auditori

Maria Callas és una de les veus majúscules de la història de l’òpera. Però també, per descomptat, un personatge fascinant i tota una icona pop. Estrenat al teatre Marigny de París, Callas. Cartes i records és un muntatge dirigit pel fotògraf i cineasta francès Tom Volf –tot un estudiós i coneixedor profund de la llegendària soprano grecoamericana– i protagonitzat per l’actriu i model italiana Monica Bellucci. L’espectacle, en francès, comprèn la lectura d’algunes cartes seves i també records i vivències evocats al llarg de la seva biografia. De l’obra, d’ambient íntim i recollit, en resulta una narració, cronològica i en primera persona, de la tempestuosa vida de la diva –les primeres actuacions als anys cinquanta del segle passat, la història d’amor amb el magnat Aristòtil Onassis als seixanta i la soledat i reclusió parisenca dels setanta–, acompanyada a més del carisma i els dots interpretatius de l’actriu. Al festival Castell de Peralada, la música anirà a càrrec de la GIO Symphonia, amb direcció musical de Francesc Prat.
 

Monica Bellucci Foto: Arxiu


JOAN MANUEL SERRAT
16 de juliol - Auditori

Sortint del món de la música clàssica, el Festival de Peralada oferirà un concert únic i singular, ja que el popular cantautor del Poble Sec ha anunciat que s’acomiadarà dels escenaris amb la gira de comiat El vicio de cantar. Ho farà el 23 de desembre del 2022 amb un doble concert al Palau Sant Jordi de Barcelona després d'iniciar-la l’abril passat a Nova York. D'aquesta manera, aquest concert esdevindrà una de les darreres ocasions per veure Joan Manuel Serrat dalt d'un escenari.
 

Serrat Foto: Xavier Mercadé


THE FAIRY QUEEN
22 de juliol - Auditori

El gust per l’òpera, el segell barroc, la passió per les grans veus i la devoció per la dansa han definit el festival Castell de Peralada des de la seva creació. Tots aquests elements es posen en joc en una producció pròpia de l’edició d’aquest any, The Fairy Queen, que vol ser, a més, una celebració de l’estiu i la música després de la pandèmia. Alhora, és també una aposta pel talent dels artistes catalans que excel·leixen en la música barroca a escala europea, com ara el contratenor Xavier Sabata o el director d'escena andorrà Joan Anton Rechi.
 

Xavier Sabata Foto: Arxiu


EMILY D'ANGELO
23 de juliol - Església del Carme

La mezzosoprano canadenca Emily D’Angelo obrirà la sèrie de recitals lírics que el certamen programarà a l’Església del Carme. Acompanyada al piano per Sophia Muñoz, el públic podrà comprovar les qualitats vocals i l’originalitat d’una jove cantant que tot just aquesta temporada ha debutat en alguns dels grans auditoris lírics d’arreu del món. Per al primer disc com a solista, Enargeia (Deutsche Grammophon, 2021), va elegir un títol curiós, però definitori: l’antic concepte grec d’energia que significa alguna cosa com ‘l’esperit que guia’. A més, va reunir cançons gens freqüentades signades per dones compositores com Missy Mazzoli, Sarah Kirkland Snider o Hildur Guonadottir, i també es va atrevir a abordar amb nous arranjaments la música fascinant de l’abadessa, artista i científica medieval Hildegarda de Bingen.
 

Emily d'Angelo Foto: Arxiu


GARCÍA-TOMÀS I CLÀSSICS BARROCS
27 de juliol - Església del Carme

La mezzosoprano barcelonina Lidia Vinyes-Curtis, la pianista Noelia Rodiles, el Cosmos Quartet i el cor Ensemble O Vos Omnes protagonitzaran un estimulant programa en què es confrontaran tres creacions contemporànies de la compositora Raquel García-Tomàs amb tres referents de la música barroca. Així, la seva recent Suite of Myself, inspirada en diverses obres de Bach i una selecció de fragments del poema Song of Myself de Walt Whitman, anirà precedida per la Invenció a tres veus núm. 11 en Sol menor de Bach; la peça “Così mostraste a lei i vivi ardori miei” sonarà després del melangiós madrigal “Sfogava con le stelle” de Claudio Monteverdi, i “My Old Gramophone #2” vindrà precedida per l'"Allemande" de la Suite francesa núm. 2, també de Bach.
 

Lídia Vinyes Curtis Foto: Kevin Curtis


ADRIÀ VIST PER RUFUS WAINWRIGHT
29 de juliol - Auditori

Hadrian
és la segona incursió al món de l’òpera de l’inclassificable cantautor nord-americà Rufus Wainwright. L’obra se centra en una figura històrica que ha estat freqüentment invocada des de l’òpera, l’emperador romà Adrià, recreat en aquest cas al final de la seva vida en un moment de desolació, quan va tenir el món als seus peus però, finalment, no va aconseguir el que més volia: l’amor del jove Antínous, que va ofegar-se al Nil envoltat de misteri. Hadrian va estrenar-se el 2018 a l’Òpera del Canadà, però al festival Castell de Peralada es presentarà en una producció completament nova, amb direcció escènica de Jörn Weisbrodt, que ha buscat una coreografia més nua i essencial amb l’ajut d’imatges de l’arxiu del llegendari fotògraf de Nova York Robert Mapplethorpe. Amb direcció musical de Scott Dunn i l’orquestra i cor del Teatro Real de Madrid, el repartiment de la producció inclourà les veus d’Ainhoa Arteta, Thomas Hampson –el baríton per al qual es va escriure expressament el rol protagonista, que ja va participar a l’estrena de Toronto–, Xabier Anduaga, Rubén Amoretti i Vanessa Goikoetxea.
 

La producció d''Hadrian' de Rufus Wainwright Foto: Arxiu


NABUCCO
30 de juliol - Auditori

Una de les grans òperes del repertori verdià, el drama líric Nabucco, es presentarà al festival en versió de concert, amb direcció musical de Nicola Luisotti i el cor i orquestra titulars del Teatro Real madrileny. El rol protagonista recaurà en la veu del baríton romanès George Pétean, un cantant especialment reconegut per les seves interpretacions en òperes de Giuseppe Verdi fent papers de barítons emblemàtics com Ezio (Attila), Miller (Luisa Miller), Rigoletto, el comte de Luna (Il trovatore), Simon Boccanegra, Iago (Otello), Anckarström (Un ballo in maschera), etc. En aquesta producció l’acompanyaran en el repartiment les veus, entre altres, de Dmitry Belosselskiy (Zaccaria), Anna Pirozzi (Abigaile), Sílvia Tro Santafé (Fenena), Simon Lim (el gran sacerdot), Fabián Lara (Abdallo) i Maribel Ortega (Anna).
 

George Pétean Foto: Arxiu


SONYA YONCHEVA
2 d’agost - Església del Carme

El tercer de la sèrie de recitals lírics a l’església del convent gòtic del Carme anirà a càrrec de Sonya Yoncheva. La soprano búlgara va formar-se al venerable Conservatori de Ginebra amb el cèlebre director i clavicembalista nord-americà William Christie, que va catapultar-la com una estrella emergent del repertori barroc. Amb Emmanuelle Haïm va continuar perfeccionant-se en aquest àmbit, però va ampliar horitzons abraçant el gran repertori operístic. Així, va debutar a la Metropolitan Opera de Nova York com la Gilda de Rigoletto. Després de dedicar obres monogràfiques a la ciutat de París, a Händel i a Verdi, el seu darrer treball, Rebirth (Sony, 2021), l’ha gravat al costat de la Cappella Mediterranea que dirigeix el clavecinista Leonardo García-Alarcón, i inclou passatges de Cavalli, Monteverdi i Dowland al costat d’algunes peces tradicionals.
 

Sonya Yoncheva Foto: Arxiu


JOSEP CARRERAS
3 d'agost - Auditori

El pròxim 3 d’agost, el festival Castell de Peralada homenatjarà el llegendari cantant de Sants, per una trajectòria ben singular que ha transcendit els límits estrictes de l’òpera per esdevenir un símbol de lluita contra l’adversitat. El 1987, quan ja era una celebritat consagrada de l’òpera, van diagnosticar-li una leucèmia de pronòstic gens esperançador. Però el que hauria pogut ser el punt final va acabar sent motor de lluita i donant sentit a la resta de la seva carrera fins avui. A més, el tenor també ha viscut experiències úniques i irrepetibles com la d’Els Tres Tenors, tot un autèntic fenomen mediàtics en l'època.
 

Josep Carreras Foto: Arxiu


LISE DAVIDSEN
4 d’agost - Església del Carme

La noruega Lise Davidsen va començar a cantar acompanyant-se de la guitarra quan tenia 15 anys, però estava destinada a ser una gran soprano dramàtica lírica, tot i que també ha cantat com a mezzosoprano amb el cor solista noruec. Per al recital del festival de Peralada, acompanyada de la pianista Sophie Raynaud, oferirà un programa on brillarà amb llum pròpia el més famós dels seus compatriotes compositors, Edvard Grieg, de qui farà una tria dels cicles de cançons. Però hi haurà també peces seleccionades de Richard Wagner (“Dich Teure Halle”, de Tannhäuser, “Du Bist der Lenz”, de La valquíria), Johannes Brahms, Carl Maria von Weber (“Leise, Leise”, de Der Freischütz), Richard Strauss, Giuseppe Verdi (amb àries de Macbeth i Otello), Franz Lehar... i un final amb sabor estiuenc i popular, el “Summertime” de George Gershwin.
 

Lise Davidsen Foto: Arxiu

 

ERMONELA JAHO
5 d’agost · Església del Carme

El darrer dels recitals lírics que tindran lloc en el recolliment de l’Església de Peralada serà el de la soprano Ermonela Jaho, que oferirà un programa centrat en diverses cançons i àries d’òpera acompanyada al piano per la seva germana, Pantesilena Jaho. L’artista albanesa va començar a cantar als 6 anys, va formar-se a Màntua de la mà de la soprano italiana Katia Ricciarelli i, posteriorment, va tenir l’oportunitat de continuar aprenent en una de les grans institucions musicals d’Europa, l’Acadèmia de Santa Cecília de Roma. Va ser en els grans teatres italians on la seva carrera operística va començar a agafar embranzida, especialment vinculada a papers puccinians com el de Mimì a La bohème, o el de Madama Butterfly, a més de la Violetta de La traviata, de Verdi. No és gens arriscat, doncs, aventurar que moltes àries d’aquests cèlebres títols sonaran en aquest recital fraternal.
 

Ermonela Jaho Foto: Arxiu

 

CARLOS ACOSTA, MÚSICA EN MOVIMENT

6 d’agost - Auditori

La cloenda del festival estarà protagonitzada per la dansa, i més concretament per dues figures absolutes, el ballarí i coreògraf cubà Carlos Acosta i la ballarina i companya seva, Laura Rodríguez. Els protagonistes d’On Before actuaran en un muntatge produït per la companyia del ballarí i el Norwich Theatre d’Anglaterra, concebut l’any 2010 i posat al dia amb una nova versió. És un homenatge a la seva mare difunta amb diverses coreografies elaborades per ell mateix, però també per grans creadors com Russell Maliphant, Kim Brandstrup, Will Tuckett, Raul Reinoso, Yury Yanowsky i Miguel Altunaga. El fil temàtic de totes les parts és una relació mal vista i ‘condemnada’ entre un home i una dona, i musicalment s’il·lustra amb un repertori que va de Händel al compositor contemporani cubà Omar Puente, i que desemboca al final en l’imponent cor d’“O Magnum Mysterium”, del compositor nord-americà Morten Lauridsen.
 

Carlos Acosta Foto: Arxiu

Especial: Actualitat
Arxivat a: 440Clàssica&Jazz, peralada, festivals

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.