Cròniques

El món de cabaret de Mama Dousha cobra vida a La Paloma

El cantant barceloní va presentar el segon disc 'La criolla' a La Paloma dins del festival Strenes

Mama Dousha: «Els nous temes podrien haver sonat a la gramola del cabaret La Criolla»

| 04/04/2025 a les 13:00h

Imatge il·lustrativa
"M’he vist reflectit en molts conceptes de l’entorn bohemi barceloní dels anys vint i vaig voler saber la història de La Criolla". Així explicava el cantant barceloní Bruno de Fabriziis 'Mama Dousha' en una entrevista a Enderrock el gir estètic que ha pres en el nou disc La Criolla. El treball ajunta 6 noves cançons amb les ja mostrades en els dos darrers EPs: Segur que m'equivoco (Promo Arts Music, 2023) i Only hits (Promo Arts Music, 2024). En realitat, però, aquest gir estètic no és ben bé musical sinó més aviat més conceptual i d'imatge. Per això, no va estranyar a ningú que el músic triés la sala La Paloma per a presentar ahir a la nit el seu nou disc dins del festival Strenes.

La prèvia del concert va estar amenitzada primer per un trio de dos cellos i un violí, que van adaptar a la clàssica diversos temes de pop català, i després per l'actuació de la ballarina Berta Contijoch. Puntual a les 21 h i amb una camisa vermella i americana blanca, Mama Dousha va pujar sobre l'escenari, dissenyat amb una clara estètica de cabaret. Hi destacava la tarima central, amb butaques i taula de cabaret incloses, i una mampara translúcida que presidia l'escena al fons.
 

Mama Dousha a la Paloma (03/04/2025) Foto: Joan Sanmartí


El concert va arrencar amb la història macarra d'"El torito", que va cantar assegut sobre una de les butaques i desafiant el públic amb els peus recolzats sobre la taula, i va seguir amb un ritme trepidant amb el seu hit de l'any passat "Que chévere" i la irònica i divertida "Rere teu". L'emoció del concert va fer que Mama Dousha oblidés el primer discurs que tenia preparat per a la nit, però lluny de ser un problema, es va convertir en una marca d'autenticitat i d'agraïment sincer a tot el públic per ser-hi.

El concert va continuar amb la llicència que es va prendre el cellista Guillem Bautista per a fer treure la seva faceta com a cantautor i cantar amb Mama Dousha la inèdita "Virgínia". No hi van faltar altres nous temes de de Fabriziis com "Ocell d'origami", que va començar a ritme tranquil i va culminar a cop de reggaeton; o de més antics com "Lofu tu" i "Britney", o "L'amor no està de moda", que aquest cop no va poder comptar amb la col·laboració de Joan Garriga.
 

Mama Dousha a la Paloma (03/04/2025) Foto: Joan Sanmartí


Un dels grans moments de la nit va arribar amb "El ressopó", que tot i no tenir les reproduccions a plataformes d'altres èxits com "Rikiti" o "Que chévere", la gent se la va fer seva i la va ballar enèrgicament. El tema va comptar amb un bon arranjament en directe, en què el guitarrista Scotty DK va prendre el relleu a la Banda Municipal de Tortosa a l'hora de tocar l'enganxosa melodia de la tornada. També mereix menció "La iaia", que de Fabriziis va descriure com un himne a la tercera edat i que va enganxar amb una breu versió de "Paf, el drac màgic".

Al llarg del concert, hi va haver tres petits interludis en què va reaparèixer en escena el trio de corda clàssic com a banda sonora de l'espectacle acrobàtic de dos ballarins. En l'escenari situat al darrere de la pista, un acròbata subjectat amb un arnès aguantava la ballarina Berta Contijoch, qui flotant a l'aire va oferir petites píndoles acrobàtiques per a amenitzar els canvis entre els diferents blocs del concert.

El barceloní va continuar repassant bona part de les cançons de La criolla, com "Allò que fas", la reposada "Anirà passant" —en què la teclista Gigi Ros es va encarregar de cantar les parts originals de Suu— o "Dono fe", culminada amb una petita picada d'ullet al tema principal de Carros de foc. Entremig, també hi va haver temps perquè Mama Dousha agraís a tothom qui l'havia vingut a veure, entre els quals el seu terapeuta o el seu perruquer —fortament ovacionat per tot el públic—, i perquè cantés amb Vic Mirallas "Vampirs", inclosa en el treball de Mirallas Dudas (Ventilador Music, 2024).
 

Mama Dousha a la Paloma (03/04/2025) Foto: Joan Sanmartí


El tram final el van protagonitzar "Sant tornem-hi", en què el cantant va apuntar-se a entrar dins del pogo que havia format el públic; "Vespres de Bohèmia", i les dues cançons més esperades de la nit: "Rikiti", interpretada de forma immillorable, i el nou senzill "Catalan Society". Finalment, va tancar el concert la balada trista i emotiva "Ha valgut la pena", un tema preciós sobre les ruptures, però que segurament no era la més adient per a cloure el concert perquè va abaixar en excés l'energia i la festivitat de les dues cançons anteriors.

El concert d'ahir va deixar palès l'enorme evolució artística de Mama Dousha en tan sols dos anys. El desembre de 2023, el barceloní presentava el primer dels EPs inclosos en La criolla, Segur que m'equivoco, a Razzmatazz 3 davant de 250 persones. Ara un any i mig després, el projecte s'ha consolidat omplint tota La Paloma i amb un espectacle completament renovat a nivell estètic i visual, que enguany passarà per diversos festivals com Vida Festival, el Canet Rock o el Cabró Rock Castanyada. Després de tants anys fent música amb nombrosos projectes com Dione, Descendents del Gat i l’Ós o Sas Mash, no hi ha dubte que Mama Dousha ahir se'n va anar de La Paloma convençut que tot plegat "Ha valgut la pena".
 

Mama Dousha a la Paloma (03/04/2025) Foto: Joan Sanmartí

Especial: Cròniques
Arxivat a: Enderrock, cròniques, Mama Dousha

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.