Imaginari popular

| 22/05/2013 a les 07:00h

[Editorial del número 211 de la revista Enderrock]
Encara que no ho sembli, ja podeu trobar al quiosc la revista Enderrock 211 corresponent al mes de maig del 2013. Potser en algun moment, en veure la portada, heu pensat que es tractava d’un exemplar de la revista Cavall Fort. Però no: és l’Enderrock de sempre. Amb una diferència: aquesta vegada no hem triat una fotografia de portada, sinó una il·lustració creada expressament per Pilarín Bayés. La referencial dibuixant aporta la seva visió sobre el quartet que durant els últims cinc anys ha revolucionat –literament– la música catalana: Manel. Ho fem amb motiu de la publicació del seu tercer àlbum, Atletes, baixin de l’escenari (Warner/DiscMedi, 2013). Guillem Gisbert, Roger Padilla, Martí Maymó i Arnau Vallvé apareixen en aquesta obra d’art transformats en uns atletes olímpics, en un escenari oníric en què també hi ha múltiples referències a les lletres, començant pel Pont de Vallcarca, escenari del senzill del disc, “Teresa Rampell”. Bayés també ha il·lustrat el reportatge que publiquem: una guia cançó per cançó d’Atletes, baixin de l’escenari, en la qual setze personalitats analitzen en detall cadascuna de les tretze cançons de Manel, amb l’objectiu d’aportar les claus per descobrir tots els secrets, enigmes i misteris que desgranen les seves històries cantades.

Quin és el punt de connexió entre Pilarín Bayés i Manel? Al marge del fet que els quatre membres del quartet, com la immensa majoria de nens catalans, de ben segur que van gaudir de l’obra de Bayés quan eren infants, hi ha un imaginari molt potent que connecta aquests dos artistes de disciplines diferents. Tant la il·lustradora osonenca com Manel han demostrat la seva capacitat perquè la seva obra esdevingui cultura popular en el sentit més ampli del concepte. Són artistes de generacions diferents: Bayés va néixer a Vic el 1941, en ple franquisme, i els Manel tenien entre 7 i 12 anys quan Constantino Romero, l’any 1992, entonava pels altaveus de l’Estadi Olímpic durant la cerimònia de clausura dels Jocs de Barcelona la frase que ara ha servit per titular el seu nou disc. Es dediquen a disciplines diferents: Bayés va estudiar a la Facultat de Belles Arts de Barcelona i allà la va descobrir la pedagoga Marta Mata, que la va introduir en el món professional. Manel va començar la seva trajectòria emergint del concurs Sona 9 del 2007, en què van guanyar el Premi Joventut. L’artista va publicar el 1964 el seu primer conte per a nens, a l’editorial La Galera, El meu pardal, i va començar a col·laborar amb la revista Cavall Fort. Manel va enregistrar el primer disc, Els millors professors europeus, amb el segell DiscMedi l’any 2008, un treball que va esdevenir un autèntic fenomen de vendes. Des de l’inici fins ara Pilarín Bayés ha il·lustrat més de 800 llibres, alguns traduïts a vuit idiomes. Ha col·laborat en innombrables edicions i exposicions d’obra original, i els seus dibuixos tenen una personalitat pròpia que els fa absolutament reconeixibles, fruit del treball i la recerca d’un art propi. Manel tenen una trajectòria encara breu: amb només tres discos, que ja han funcionat excepcionalment bé, l’obra del grup ha connectat de forma transversal amb el públic i ha demostrat tenir un caràcter propi i totalment identificable. És el resultat d’un treball a fons en les melodies i les lletres. Les cançons de Manel, com els dibuixos de Bayés, formen part de l’imaginari popular del país.

Quins són els elements que fan que una manera de fer cançons o de dibuixar transcendeixin el rol més habitual d’una obra de creació i esdevinguin referencials? Pilarín Bayés ironitzava en entregar les seves il·lustracions per a Enderrock que ara també podrà dir que és moderna davant les seves nétes. I en aquesta revista una quinzena de noms diversos s’emmirallen en les cançons Manel per interpretar la realitat. La fórmula per transcendir no la sap ningú, però sí que hi ha clars tres ingredients: en primer lloc, la feina ben feta i aspirant a la màxima qualitat; en segon lloc, la voluntat d’elaborar una obra que, tot i partir de l’àmbit més local, té una vocació clarament universal, i en tercer lloc, la digestió i reinterpretació del seu llegat per part de la gent. Són tres claus compartides. I segur que n’hi ha més: l’art no és una ciència, i al cap i a la fi, sempre és el poble qui acaba tenint l’última paraula.

Arxivat a: Dies i dies