20 de maig, dia sense música

Mobilitzacions per demanar un IVA just

| 20/02/2015 a les 14:59h
Arxivat a: Enderrock
L'IVA actual per la música en viu està a un 21%, tres vegades més alt que a la mitjana dels països de la Unió Europea. Diverses associacions reivindiquen des d'ahir el dret que els impostos en cultura siguin més raonables. 
Foto: Arxiu Enderrock

Ahir a la sala Barts es va presentar una campanya de protesta per l'IVA que recau sobre les activitats culturals, concretament sobre la música en viu. Un dia sense música és el títol amb què s'ha presentat. Durarà tres mesos i inclourà diverses accions, amb les quals es vol mobilitzar tots els afectats, des dels empresaris fins als consumidors, passant pels artistes i grups. 

El 20 de maig serà l'última acció de la campanya, i es preveu tancar totes les sales de concert i espais on es fa música en viu per protestar contra l'impost, que es considera exagerat. De moment moltes sales han pogut canviar les dates dels concerts programats per aquell dia. Joan Manuel Serrat ha anunciat que el concert que tenia programat en aquella data a Madrid el farà el dia anterior, el 19 de maig. 

Des del 2012 l'Estat Espanyol té l'IVA més alt de la Unió Europea en cultura, que arriba al 21%, en front de França (5,5%), Holanda (6%) o Portugal (13%). En aquests països també hi va haver una forta pujada de l'impost, però van rectificar al cap de poc temps d'haver-ho fet. 

Txema Arnedo va publicar el Manifest d'Un Dia Sense Música, on es reivindica el caràcter universal de la música, l'aportació social i cultural dels concerts en directe, els drets dels petits empresaris i emprenedors del sector i els drets dels consumidors. Des d'aleshores s'han adherit al manifest l'Associació de Promotores Musicales (APM), Asociación Estatal de Salas de Música en Directo (ACCES), La Noche en Vivo - Asociación de Salas de Música en Directo de Madrid (LNEV), l'Associació de Professionals Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), Asociación de Representantes Técnicos del Espectáculo (ARTE), l'Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC), Musika Industriaren Elkartea (MIE) i Asociación de Salas Privadas de Música en Directo de Euskal Herria. 

Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais