Una història sòlida

El XXX Tradicionàrius s'allargarà fins a Sant Joan

| 12/01/2017 a les 12:08h
Arxivat a: Enderrock, Tradicionàrius, Folk, Centre Artesà, Gràcia
En aquesta societat tan marcada per la modernitat líquida i la manca de compromís diagnosticades per l'enyorat Zygmunt Bauman, encara hi ha lloc per a històries sòlides. Per exemple, la del festival Tradicionàrius, que engega els motors de la seva trentena edició aquest 13 de gener.  
Uns quants dels participants al Tradicionàrius 2017

El director del festival, Jordi Fàbregas, ha recalcat en la presentació de la nova edició que una de les constants del Tradicionàrius, des que va néixer el 1988 com un cicle de música tradicional al Centre Cívic L'Artesà de Gràcia, ha estat precisament la de 'construir una història sòlida'. I en sintonia amb aquest tarannà, la inauguració, aquest 13 de gener, estarà protagonitzada per l'habitual seguici inaugural de la plaça de la Vila de Gràcia al CAT, seguit del concert Trenta Tradicionàrius Traçats.

En aquest concert hi participaran tots els grups que van intervenir l'hivern de 1988 a la primera edició del festival: Jaume Arnella, Els Ministrers de la Vila Nova, Rosa Zaragoza, Cobla Manxaire, Primera Nota, Ludicfolk, La Cobla Mínima, Alfons Encinas i Els Trobadors, Solistes de la Costa i Retaule. A més, es recordarà els músics de la primera edició que ja no hi són –Maria Laffitte i Josep Verdaguer 'Roviretes'– i s'estrenarà el "Romanço Tradifolk", escrit per Jaume Arnella.

I a partir d'aquí, sis mesos de música d'arrel per a tots els gustos fins a desembocar en una revetlla de Sant Joan animada per Mesclat i la Cobla Catalana dels Sons Essencials. En total, 48 concerts i 14 balls folk, 17 presentacions de discos, 6 estrenes absolutes, 4 presentacions de llibres, 4 celebracions d'aniversaris i 4 exposicions.

Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais