Una cobla esporògena

Nou repertori de la Cobla Catalana dels Sons Essencials a punt de sortir del forn

| 30/01/2016 a les 07:00h
Arxivat a: Sons de la mediterrània, Cobla Catalana dels Sons Essencials, L'Aloja, Marcel Caselles
Marcel Casellas i la Cobla Catalana dels Sons Essencials estan preparant un nou disc que es titularà L'Aloja. Nit esporògena. Els temes volen potenciar l'essència d'una formació que combina ritmes ètnics, mediterranis i jazzístics amb la tímbrica tradicional dels instruments de cobla. 
Cobla Catalana dels Sons Essencials

'Exaltats pel nou i enamorats pel vell', els músics de la Cobla Catalana dels Sons Essencials han entrat als estudis AURHA per enregistrar el seu tercer disc amb Mauri Tonelli de tècnic. Aquest 2016 vénen acompanyats d'una vintena de personatges de la mitologia catalana, com les dones d'aigua, els follets, les fades, els minairons i l'home del sac. Aloja és una manera d'anomenar la dona d'aigua, element mitològic que donarà nom a la 'rumba passejada' on apareixen i al disc que tenen previst que surti a la llum el proper mes de març.  

Marcel Casellas, membre i director artístic de la CCSE, ha volgut seguir la línia encetada a les precedents produccions del projecte, Cobla Catalana dels Sons Essencials (autoeditat, 2012) i Terra d'espores (Picap, 2014), i ha compost les sis cançons i quatre peces instrumentals del disc sobre la base genèrica de la rumba, el contrapàs, la jota, el ball pla i altres gèneres que deriven d'aquests. Els nous temes confirmen, aprofundeixen i consoliden el repertori esporògen que ha anat engendrant la formació: "És música de creació actual que, per la forma, el ritme i la melodia, fa o permet ballar els gèneres més singulars dels Països Catalans", afirma Marcel Casellas

El gènere de la jota s'emparenta amb ritmes que es posaran de manifest en dos dels temes del disc: "Seguidilles vingueren", amb la col·laboració d'Eliseo Parra, i el fandango "Encara tinc temps per fer tard", on probablement participarà un emergent cantant de flamenc en català. La improvisació en forma de solos és constant en quasi tots els temes. Un és "El cep", una sardana balladora que conté uns espais reservats a la improvisació. 

L'aloja pot ser considerat un model de world music de la terra. El flabiol de Joan Moliner, la tenora de Toni Rocosa, el tible de Jordi Campos, la trompeta d'Ivó Oller i el fiscorn de Pep Moliner combinen la tímbrica de la cobla amb la veu d'Heura Gaya i una secció rítmica que confereix sonoritats mediterrànies i jazzístiques als temes, formada per Alfons Rojo (guitarra), Marcel Casellas (contrabaix), Xarli Olivé (bateria) i Pere Olivé (percussions). "Ara arriba la cobla" és la rumba que obre el disc, i reivindica la presència de la percussió a la cobla convencional.


Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais