anuari de la música

El 2019 la factuació en la música en viu va pujar fins a 91 milions d'euros

Gràcies al bon ritme de contractació, l'any passat va haver-hi un 3% més de concerts i un 2% més d'espectadors

La indústria musical preveu una situació catastròfica

| 24/11/2020 a les 10:30h

Imatge il·lustrativa
La música en directe va aportar el 2019 la millor facturació de la darrera dècada amb 91 milions i una millora del 6% respecte a l’any anterior. Tot plegat apuntava a una recuperació precrisi financera amb una expectativa immillorable de 100 milions d'euros enguany. L’evolució positiva del sector va ser fruit de l’augment de catxets i el preu de les entrades sumats a una major contractació dels ajuntaments. 

L’increment de concerts en un 3% (17.362) i un 2% d’augment de públic (10,9 milions d’especadors) va provocar una major externalització de les produccions i l’atomització de noves petites empreses. Per fer front a la reconversió i a la temporalitat de les produccions del sector, l’any 2019 es van haver de retallar un 18% de les plantilles, un 23% d’empleats fixos i un 2% de temporals. 

La sotragada de l’activitat al mes de març va truncar aquesta evolució. Els agents de l’ARC consultats per l’Anuari de la Música adverteixen que el 2020 només s’hauran realitzat entre un 15 i 20% dels concerts i activitats contractades o previstes, sense incloure les sales de concerts. 
 

Drets d'autor el 2019
Els ingressos per drets d’autor generats per concerts han minvat al conjunt dels Països Catalans un -0,6%, amb xifres negatives a Catalunya (-3%), positives al País Valencià (+7%) i estables a les Illes Balears (0%). Els ingressos al conjunt de l'Estat del 2019 han estat de 233.896.344 euros (-12%). Les caigudes d'ingressos sovint tenen a veure amb la disminució deguda al decrement notable de la programació de música protegida, sobretot en el cas de la música popular a Catalunya (-4%) i de la clàssica al País Valencià (-12%).

L’any 2019 els territoris dels Països Catalans van generar un total de 86.419.637 euros per drets d’autor, un 17% menys que en l’exercici anterior. Les aportacions han representat el 37% –2 punts menys que el 2018– del total d’ingressos de l'SGAE en el conjunt de l’Estat).
 

Festivals
Per primera vegada en una dècada el nombre d’espectadors ha caigut un 2,5% i s’ha trencat la tendència a l’alça registrada des del 2009, tot i que la creació de noves cites ha igualat la xifra total en3,22 milions. Els certàmens del Principat han assolit major estabilitat amb un mínim descens del 0,1% i la presencia de públic jove, que garanteix la viabilitat dels macrofestivals com a format preferit de música en directe. No obstant això, els macrofestivals han patit una baixada del 5%, i per contra han augmentat els grans certàmens de més de 50.000 (+14%) i també de més de 10.000 (+3%), mentre que han disminuït els petits (-20%) i les grans festes majors (-11%).

Al País Valencià s'ha perdut un 5% del públic, tot i que els seus certàmens han continuat liderant el rànquing amb el Medusa Sunbeach, l’Arenal Sound, el Rototom Sunsplash i el FIB. A Catalunya, la quarantena de grans festivals han registrat 1,9 milions d’espectadors el 2019 (un 0,1% menys que l’any anterior, una xifra molt similar a la del 2018, quan els assistents van créixer un 2%). El Primavera Sound, l’Acústica i el Sónar han estat els més multitudinaris. L’estabilitat del mercat contrasta amb l’aparició de noves cites com el Soundit, Monumental Club o Polo a Barcelona. 

Sales
El 2019 es va aturar el ritme de reconversió que havien iniciat la majoria de sales de concerts catalanes després d’uns anys d’inestabilitat, amb una frenada en l’increment d’espectadors (+1%) i una caiguda en la programació de concerts (-4%), tot i que és fora de la capital catalana on l’activitat ha assolit un major dinamisme. Les dades que aporten la vintena de locals més destacats indiquen que ha millorat l’ocupació mitjana de 297 assistents per concert (+4%), amb un global de 1,5 milions de clients.

La mitjana d'ocupació a Barcelona ha suposat 312 assistents per concert (+6%) i 187 a comarques (-4%). En canvi, la reducció del nombre de concerts és visible en el 5% menys a Barcelona, mentre que a comarques l'oferta ha crescut tant en públic com en cartells (8%).
 

Teatre Grec Foto: Xavier Mercadé


Auditoris i teatres
La xarxa de grans equipaments públics i privats catalans ha generat resultats negatius el 2019, amb una recessió que no s’observava des del 2014. La xifra de públic ha caigut un 5% i els concerts un 9%, per bé que els millors registres s’han donat als auditoris i teatres de fora de Barcelona.

La mitjana d’espectadors per concert ha passat de 933 a 973 amb un increment del 5%, amb els millors resultats al Palau de la Música i fora de Barcelona. La quantitat de 1.830 concerts programats el 2019 als equipaments catalans ha caigut un 9%, un altre mal indicador respecte a l’increment del 8% del 2018. Cal destacar el descens a l’Auditori de Girona, al Palau Sant Jordi i Sant Jordi Club i a l’Auditori de Barcelona.

Circuits
Els circuits musicals dels Països Catalans han registrat xifres desiguals el 2019. L’evolució dels 244.622 espectadors als circuits musicals ha crescut un 7%, seguint la tendència del 14% del 2018, amb especial incidència al Curtcircuit i el Club Circuit, impulsats per ASACC, i a la Xarxa de l’ODA. La mitjana d’ocupació ha augmentat un 16%, de 256 a 296. Els 827 espectacles en gira s’han reduït un 7%, una tendència molt negativa si es compara amb l’augment del 9% del 2018. El circuit Òpera Catalunya, el Curtcircuit i la Xarxa de l’ODA són els que han programat menys concerts, i el Circuit Folc i el GPS es mantenen.

Cases de la Música
L’augment d’artistes (+52%), concerts (+9%) i públic (+2%) en el darrer trienni 2017-19 ha marcat un creixement sostenible del projecte públic-privat de les Cases de la Música. La xarxa ha incorporat nova seu a les Terres de Ponent i ha començat a negociar-ne una altra amb l’Ajuntament de Barcelona.

Mercats i internacionalització
Els principals mercats musicals dels Països Catalans han augmentat la inversió el 2019 amb un pressupost de 2,2 milions d’euros (+8%) –sumats als 23,2 milions del Primavera Pro i Sónar+D– i han aconseguit atreure més de 10 mil professionals acreditats (-8%) amb una major voluntat de convertir-se en espais de negoci que no de fer de programadors. El Mercat de Música Viva de Vic s’ha consolidat com a fira de referencia del sector musical amb un increment notable del 17% en els contractes i major influència internacional.
Especial: Anuari de la Música
Arxivat a: Enderrock, anuari de la música, Anuaria de la Música 2020, música en viu, actualitat, sector musical

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.