El títol del disc posa un marc de por a la realitat o és més aviat un autodiagnòstic?
Una casa és pànic vol retratar la necessitat que tenim tots de seguretat en la nostra vida. I com que pens que no existeix seguretat en res, allò al que mos aferram o deim que mos defineix, en realitat mos condiciona, mos resta. Podria parlar de família, posicionament polític, diners, etc. Al final, tot és el mateix.
En el videoclip d'"Els ballarins", el primer avançament que vas fer de l'àlbum, apareixen molts personatges que semblen sortits d'un pessebre vivent o d'una pel·lícula de Peter Grenaway. Creus que anem cap a una societat de tall medieval o prehistòric?
La decoració va venir dictada per l'entorn on filmàrem, i d'aquí va venir la resta de l'acció. No vol ser cap al·legoria. Però sí que pens que en els propers anys viurem canvis dràstics, i en certa manera, se mos acaba la bona vida.Dius que "L'amic que no se'n va" fa mal. L'amistat, quan fa mal, fa igual de mal que l'amor o és sovint una enveja momentània? Com és l'amistat entre músics i amb la resta de societat segons el teu parer?
Supòs que amb aquella frase vull referir-me a la higiene de crear nous llaços, i deixar enrere els que no hi són. La bona amistat mai pot ser perjudicial, ni crear enveja. No sé les altres bandes, però dins la nostra de cada vegada hi ha més harmonia, més flexibilitat... Mos devem fer grans...
Miquel Serra Foto: Juan Miguel Morales
No, era un recurs que me va venir al cap. M'ajuda amb la descripció d'algú que té una vida itinerant, extensions de terra amples, el cel immens, la soledat. Una llicència poètica, però de significat obert.
Què va motivar que Soleá Morente col·laborés a "Quadre lleial"? Els xiuxiueigs que hi apareixen són un homenatge a 'Omega' (El Europeo Música, 1996) d'Enrique Morente?
Na Soleá Morente va ser molt propera, molt fresca; vaig contactar-hi a través d'en David Rodríguez (La Estrella de David). Quan me van enviar lo que havien gravat, amb aquest cante jondo imprevist del final, vaig quedar com glaçat. No sabia què pensar! Li havia dit que improvisàs, però no m'esperava això! Ara, el contrast amb la cançó és fenomenal, i veus la força de qui canta per pura genètica. La idea dels xiuxiueigs prové de la pel·lícula El cielo sobre Berlín (Wim Wenders, 1987): representa la remor dels pensaments de la ciutat que capten els àngels. Un gran film.
Al bell mig del disc s'hi troba "El somni repetit". Sorgeix d'algun somni recurrent?
Aquesta cançó va venir després de veure la pel·lícula 24 Hour Party People (2002). Volia fer una cançó repetitiva amb no més de dos acords. Quan la gravàrem, en Sergio García li va agafar l'aire tot d'una i la va acabar de pujar a la superfície.
Celebres que tinguem com a societat un "Entorn de serena violència"?
"Desemparament" és una balada preciosa a guitarra i veu. És una cançó d'algú enamorat després d'una separació recent?
És sobre un ancià mig senil que encara demana per la seva dona, morta temps enrere. L'edifici blanc és el geriàtric, clar. Un quadre molt trist, molt. Estava tan orgullós d'aquesta cançó que vaig fer veritables esforços perquè la cantàs en Raimon, trobava que li esqueia totalment, però se va disculpar al·legant l'edat i que ja estava retirat... m'hagués encantat sentir-la cantada per ell.
Les atmosferes que crees amb la banda, què tenen de tu i què de les sinergies al local d'assaig?
Una vegada la banda coneix la cançó, l'atmosfera que puguem crear-li és compartida, i mai tant com en aquest disc. Tots tenim gustos diferents i això enriqueix molt el resultat. La tasca amb en Sergio a les mescles també ha estat determinant.
Miquel Serra Foto: Juan Miguel Morales
Duchamp va crear l'obra titulada 'El gran vidre' entre 1915 i 1923, tu tanques el disc amb una peça homònima. Hi té alguna cosa a veure?
Exactament: li vaig robar el títol a en Duchamp. Aquesta cançó és la que més transformada va quedar i la que més mals de cap mos va dur. Els vents i el sàmpler del final són solucions d'assaig i error continu, abans, durant i després de la gravació! Ja veurem com duim això al directe.
De qui t'agrada actualment la manera de fer cançons i música?
Estic un poc desencantat amb la música darrerament, me costa molt trobar músics estimulants, o grans cançons que m'arribin. No combreg amb tanta cançó que és ritme, sàmpler i poca cosa més. És com si no es volgués passar per l'esforç de partir d'una melodia o harmonia suggerent. Escolt i pens que no s'hi val agafar la via més ràpida, la notorietat com a fi.