L’altra manera d’alimentar-me de música en plena quarantena és arrepapar-me al sofà i empassar-me documentals a través de les plataformes. I aquest és un àmbit que també ha canviat molt. M’explico: queda lluny aquella època en què els documentals eren parlats. Abans, tot girava al voltant d’uns quants caps que es posaven davant la càmera i explicaven una història, farcida amb imatges que il·lustraven el que es deia. Avui això només s’aguanta si en allò que s’explica es revela algun misteri. És el cas del documental Jim Morrison: Els últims dies a París (Olivier Monssens, 2021), quan s’acaba descobrint que el cantant dels Doors mai no es va suïcidar en una banyera, sinó que va caure d’una tassa de vàter d’un pub víctima d’una sobredosi de droga, la que va tastar just quan l’havia comprat per saber que no li donaria merda a la seva parella. I que els del pub el van carregar fins a la banyera de casa seva perquè no es descobrís tot el pollastre i detinguessin camells, amos del pub, nòvia...
.jpg)
Com a guionista en els últims anys de documentals esportius per a plataformes –l’últim és el del campionat de MotoGp des de dins mateix–, sé del cert que no necessàriament els millors esportistes són els protagonistes dels millors documentals. Són els qui tenen històries més apassionants per explicar, i qui les deixa retratar amb la màxima autenticitat, sense posar límits a la càmera. Els bons documentals musicals de les plataformes són històries que transcendeixen els fans, arguments que poden arribar al gran públic, perquè retraten personatges, no grans músics. Busquen vides de pel·lícula, i les expliquen com una pel·lícula, però amb un plus enorme d’emoció: allò que es veu és realitat.