Mar i Cel 2024 Foto: Juan Miguel Morales
A la funció de diumenge va dirigir l'orquestra Sergi Cuenca (que comparteix la direcció musical amb Joan Vives) davant d'un auditori lliurat a l'esdeveniment. No desvelarem cap misteri si diem que Mar i Cel 2024 arrenca amb l'expulsió dels moriscos de terres valencianes segons un decret del rei Felip III dictat a Madrid l'any 1609 que va afectar fins a 200.000 persones i que, després, la història de l'espectacle es trasllada a alta mar, on un vaixell de pirates té presoners uns cristians.
Jordi Garreta (Saïd) i Alèxia Pascual (Blanca) sota la mirada d'Idriss (Berta Luna) al Mar i Cel 2024 Foto: Juan Miguel Morales
El primer plany ('hi haurà un desert on hi havia un jardí') deriva en el mar en un conflicte entre expulsats esdevinguts pirates i cristians esdevinguts presoners, però nous vents poden bufar en qualsevol moment. Les riqueses materials i espirituals es van cobdiciant o demostrant a base de gestos miserables o heroics, segons el personatge. Enmig, un Saïd i una Blanca protagonistes, com uns Romeu i Julieta del segle XVII, amb uns Montagú i Capulet que ara són, a grans trets, o defensors de la creu o de la mitja lluna.
El moment romàntic de l'obra és l'icònic "Per què he plorat?" i les escenes circumdants, on Jordi Garreta (Saïd) i Alèxia Pascual (Blanca) fan un tàndem molt creïble dins dels seus personatges. La popular Alèxia Pascual arrossega un públic nou per a Mar i Cel 2024 d'adolescents que en la mitja part tant poden mirar a xarxes melenes rosses com les de la protagonista, com comentar a la mare les diferències del llibre original d'Àngel Guimerà amb el llibret de Xavier Bru de Sala amb la dramatúrgia i adaptació de Joan Lluís Bozzo i Anna Rosa Cisquella —una Cisquella que, a més, assumeix amb Miquel Periel la reeixida direcció actual—.
Albert Gràcia (Hassen) i Jordi Garreta (Saïd) a Mar i Cel 2024 Foto: Juan Miguel Morales
Segons qui ho miri, 'l'ovella estima el llop' o 'la víctima estima el botxí', però el que és clar és que el moment culminant de l'espectacle és a la fi de la primera part quan el repartiment interpreta "L'himne dels Pirates" i la sala emmudeix tota —almenys així va ser diumenge— per encendre una ovació esplendorosa a la fi d'aplaudiments esclatants i espaterrants. Els versos 'Les veles s'inflaran' a ple pulmó emocionen com el primer dia, com també la història d'amor arriba als cors en aquell ajuntar-se de l'horitzó, que projecta unir el mar i el cel. Un horitzó d'entesa desitjable en tots els conflictes, també els actuals, per comprendre les raons i emocions de l'altre.
Completa l'espectacle la visita a l'exposició dels 50 anys de Dagoll Dagom que es pot veure al segon pis del teatre Victòria on es rememoren moments, decorats, vestits i cançons que han deixat de llegat a la memòria col·lectiva del país. Teatralment parlant, Dagoll Dagom és molt més que Mar i Cel per a diverses generacions: és l'Antaviana de Pere Calders, és La Nit de Sant Joan amb Sisa, és la Flor de Nit que posa el seu estimat Paral·lel al centre, és l'opereta de Gilbert i Sullivan del Mikado, és Els Pirates on va actuar Carles Sabater (Sau), és el Cop de Rock que recordava tota la generació de músics del rock català o és L'alegria que passa que recordava Santiago Rusiñol, com en una altra època ja van fer pujar a l'escenari també l'Aloma de Mercè Rodoreda.
Ara bé, tot això ja és memòria per als llibres, les hemeroteques i els museus i, en canvi, aquests dies més d'un centenar de persones integren ara mateix l'equip artístic i tècnic que desplega aquest Mar i Cel 2024. Amb aquest espectacle s'acomiadarà el 2025 Dagoll Dagom. Mar i Cel és el clàssic indiscutible que lleguen, basat en l'obra original d'Àngel Guimerà (1845-1924), de qui se celebra enguany el centenari de la mort. Molta actualitat per a una obra que és el comiat digne i esplèndid d'una trajectòria daurada del teatre musical en català.