efemèrides

Maria-Mercè Marçal: vers rebel, paraula musicada

En el 65è aniversari del seu naixement, recordem la poetessa amb un recull dels seus escrits fets cançó

Teresa Rebull, Marina Rossell i Sílvia Pérez Cruz són algunes de les artistes que l'han musicat

| 13/11/2017 a les 11:50h
Especial: Efemèrides
Arxivat a: Enderrock, Sílvia Pérez Cruz, Marina Rossell, Teresa Rebull, Terra i Cultura, maria mercè marçal, poemes musicats
Mural de Marta Bellvehí per a l'exposició D'ONES
Mural de Marta Bellvehí per a l'exposició D'ONES | Xavier Mercadé
Barcelonina de naixement però d'Ivars d'Urgell (el Pla d'Urgell) de sentiment, Maria-Mercè Marçal és una de les veus de dona que van aconseguir conquerir espais en el món de la creació poètica, tradicionalment associada als homes. Poeta, traductora, editora i narradora, la seva obra ha estat lligada a la música des de l'inici, amb els primers versos influenciats per la Nova Cançó. El tarannà rebel i inconformista i la seva triple militància, d'esquerres, catalanista i feminista, és present al llarg de la seva obra, cantada per desenes d'artistes.

La primera aproximació a un poema de l'escriptora la va fer Ramon Muntaner al seu disc Cròniques (Movieplay, 1977), quan va musicar "L'ametlla amarga". Teresa Rebull va agafar una de les obres clau de Marçal per fer-ne una cançó. Es tacta de "Vint bales", un poema elegíac dedicat a l'advocat i polític Francesc Layret, assassinat per pistolers del Sindicat Lliure a sou de la patronal catalana.

Però qui més ha cantat Maria-Mercè Marçal ha estat Marina Rossell, que en va agafar tres poemes per al seu disc Bruixes i maduixes (CBS, 1980) i un altre per a Cos meu, recorda (CBS, 1982), "Cançó de fer camí", que Marçal va dedicar a la mateixa Rossell.



Celdoni Fonoll, Pep Picas, Papa:Noes, El Fill del Mestre, Túrnez & Sesé, Rusó Sala, Mireia Vives i Borja Penalba i Cesk Freixas són altres artistes que han musical Marçal. El març de 2009 Patti Smith, Lou Reed i Laurie Anderson van recitar en anglès poetes catalans a Nova York. Smith va llegir, entre d'altres, Maria-Mercè Marçal.

També al 2009, la Fundació Maria-Mercè Marçal va publicar el disc col·lectiu Catorze poemes, catorze cançons (FMMM), on es recullen les musicacions realitzades per Sílvia Pérez CruzMaria del Mar BonetMercè SerramaleraGerard Quintana i Marina Rossell, entre altres, gravat amb la direcció artística d'Enric Hernàez i amb David Casamitjana com a tècnic. Pérez Cruz musica un poema del poemari pòstum Raó del cos (2000), Bonet un de Sal oberta (1982), i la resta són poemes inclosos a Desglaç (1988).


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais