Anuari

Els festivals catalans programen dones?

L'Anuari analitza la presència de grups emergents, de propostes en català i de bandes femenines en 12 festivals catalans

La indústria musical catalana ha sortit de la crisi

| 18/07/2018 a les 12:50h
Especial: Anuari de la Música
Arxivat a: Enderrock, Anuari, dones, Anuari de la Música 2018, on són les dones
Imatge il·lustrativa
L’estudi iniciat l’any passat per l’Anuari sobre la programació artística als festivals catalans indica que la presència de grups emergents i deveus femenines ha crescut fins a representar-ne ja una tercera part, mentre que la música en català ha caigut per sota del 25%.
 

Emergents
L’estadística realitzada a partir de les dades de 12 destacats certàmens indica un augment de 12 punts en els grups emergents (de 22% a 34%). Els festivals que més n'han programat són el Sónar (Barcelona), l'Acústica (Figueres) i el Tradicionàrius (Barcelona). Els que menys, el Canet Rock (Canet de Mar), el Guitar Festival (Barcelona) i el Cap Roig (Calella de Palafrugell).
 

On són les dones?
S'ha analitzat un creixement encara limitat de 7 punts en la presència de dones i grups mixtos (del 26% a 33%) –animat per moltes campanyes a favor–. Pel que fa a les formacions només de dones solistes, s'ha passat de l'11 al 17%, més mixtes (15-16%). Els festivals amb més programació femenina són l'Acústica (Figueres), l'Strenes (Girona) i el Guitar Festival (Barcelona). Els que tenen menys programació de dones són el Cruïlla (Barcelona), l'Acampada Jove (Montblanc) i el Canet Rock (Canet de Mar).
 

Llengua
Hi ha hagut una davallada de 2 punts en artistes que canten en català (del 25 a 23%), tot i que els grups dels Països Catalans augmenten del 38 a 40%. Els festivals que han programat més grups en català són el Canet Rock (Canet de Mar), l'Acampada Jove (Montblanc) i l'Strenes (Girona). Els que menys, el Festival del Mil·lenni, el Primavera Sound i el Sónar (tots tres a Barcelona).

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais