Crònica

El món sencer en una cançó

Fito Páez inaugura el 30è Guitar BCN amb un recital encès de piano sol

Concert de Fito Páez a L'Auditori de Barcelona

El Guitar BCN homenatja Aute

| 01/02/2019 a les 09:54h
Arxivat a: Enderrock, Fito Páez, L'Auditori, guitar bcn
Fito Páez
Fito Páez | Xavier Mercadé
Fito Páez va inaugurar aquest 31 de gener la trentena edició del Guitar BCN amb un piano i el més clàssic del seu repertori. A la sala gran de L'Auditori, amb les entrades exhaurides, hi havia molt de fan irreductible i moltes ganes de veure'l després d'anys d'absència a Barcelona, de manera que quan va aparèixer, somrient amb panxeta i botes vermelles, l'ambient ja estava prou caldejat. Va asseure's davant el piano de cua i es va posar a cantar "El mundo cabe en una canción", una d'aquelles composicions característiques on va enumerant tot el que l'ha marcat, de la música de Jobim a l'ambient familiar de les tietes, i que va marcar el camí de tota la nit: antologia de grans èxits perquè tothom els canti.

Páez és un d'aquells artistes foguejats que encara poden trasbalsar un gran auditori i penjar tothom de les seves emocions durant dues hores. Abans de res, perquè ha sabut escriure unes lletres que connecten amb l'inconscient col·lectiu de milions de persones. Ell declara en els darrers temps que és una mena de xaman de barri, i és una definició força encertada. Només cal veure com es canten de memòria les seves lletres, plenes de cors i de ciutats.

I després hi ha el refinament melòdic. A pesar de basar-se en una veu i un piano, el concert va ser una festassa d'exuberància musical, perquè, com acostuma a fer, l'artista de Rosario va anar ornant el seu material amb ecos dels Beatles i Piazzolla, del blues i del folklore. No hi ha espai per a l'avorriment i sí per a l'emoció a flor de pell. Fito, que canta sempre duent la gola al límit, va comentar que si no s'emociona no val la pena cantar.

Van sonar els seus hits pop ("Mariposa teknicolor", "Thelma y Louise", "Circo Beat"), els seus himnes d'esperit coral ("Dar es dar", "Y dale alegría a mi corazón" i "Yo vengo a ofrecer mi corazón", cantada a capel·la), les seves melodies més líriques ("11 y 6", "Un vestido y un amor", "Bello abril"), aquest forat fosc i agre que és "La casa desaparecida" i, ja als bisos, "Al lado del camino", la cançó que, potser més que les altres, concentra tota la dimensió poètica i social de Fito Páez. I també hi va haver un regalet: una versió del "Ring Them Bells" de Bob Dylan, cantada primer en anglès i després en castellà, i dedicada a l'escriptor Rodrigo Fresán.
 

El festival Guitar BCN continuarà a diversos espais de Barcelona i el 15 de maig programarà un altre pes pesant de la música argentina, Andrés Calamaro, al Gran Teatre del Liceu.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais