Música independent

| 09/07/2012 a les 07:00h
Arxivat a: Dies i dies
 
Fa dos caps de setmana es van celebrar a Arbúcies i Vilanova i la Geltrú els festivals PopArb i Faraday, principals aparadors d’allò que alguns mitjans de comunicació anomenen “pop independent català”. Coincidint amb la celebració d’aquests dos esdeveniments, que un any més van reunir un nombrós públic i van rebre els elogis de la crítica especialitzada, el grup Brams va publicar el següent comentari al seu compte oficial de Twitter: “Ui sí, la ‘música independent’! I de qui depenem els que no hi entrem? De Repsol? Del Pacte de Varsòvia? De la Conselleria d'Agricultura?”.

La piulada de Brams pot semblar una pixada fora de text o un comentari ressentit, però té la seva lògica. Efectivament, aquest grup mai ha “entrat” ni al PopArb ni al Faraday. En canvi, és força discutible que no faci música independent. O, en tot cas, que no faci música independent en la mateixa mesura que els grups que participen en aquests festivals. En relació a què és independent una proposta musical? Històricament, l’etiqueta havia definit aquells artistes que publicaven els seus treballs fora dels grans circuits comercials. La independència, doncs, era en relació a la macroindústria de l’espectacle, més enllà que les bandes “independents” compartissin o no certes afinitats en l'aspecte musical. Amb el temps, però, l'etiqueta "independent" ha anat prenent altres significacions fins a arribar a associar-se amb un determinat so. I aquí és on esdevé molt fàcil fer trampes. Així, de vegades, seguim anomenant "independent" una proposta musical que, si bé potser al seu dia va ser-ho, amb el temps ha assolit quotes mediàtiques importants i ha esdevingut més comercial que d'altres propostes en teoria més mainstream. Aquest fenomen no només ha succeït a Catalunya o l'Estat espanyol, sinó que s'ha produït també a la resta del món. Ser "independent" ven molts discos. Tants, que de vegades hi ha multinacionals que, directament, creen grups "independents". 

El resultat és que hem arribat a tal punt de perversió que el concepte "música independent" ha perdut qualsevol sentit. Vegem-ne uns quants exemples pràctics a partir dels grups que són caps de cartell habituals dels festivals anteriorment esmentats. Manel és un grup de pop independent? Podríem discutir-ho, tenint en compte que el seu darrer disc du el segell de Warner, una de les grans companyies discogràfiques que dominen el mercat mundial de la música (això sí: és una coedició amb la catalana DiscMedi, amb la qual el grup tenia signat un contracte anterior al seu èxit actual). Tres quarts del mateix podem dir de Love of Lesbian: el seu darrer disc, també publicat per Warner (en coedició amb el management del grup, MusicBus) ha estat número 1 en vendes a l’Estat espanyol la primera setmana de ser publicat. Sidonie són independents? Els seus últims cinc discos els ha editat Sony-BMG. Delafé y las Flores Azules? Treballen amb Warner. Fins i tot Mishima ha coeditat el seu darrer disc, L’amor feliç, amb aquesta multinacional (conservant, això sí, els seu propi segell, l’històric The Rest Is Silence). Al marge de qualsevol consideració artística, doncs, són més independents aquests artistes que Brams, que editen amb la discogràfica catalana Música Global? Estarem d'acord que Global no és precisament un segell underground, però comparat amb Warner... Voleu dir que els seus grups són menys "independents"? 

Comença a ser una mica absurd definir com a ‘independents’ la nova generació de bandes de pop en català, més encara quan les seves cançons sonen per totes les radiofórmules i els grups venen milers de discos i toquen als principals festivals. Hi ha qui s’atreveix a dir que són la generació amb més talent de la història de la música catalana: en podem parlar, però en tot cas es tracta d’una escena de qualitat excepcional i amb uns referents i un bagatge musical molt superior a qualsevol altra generació de músics catalans. També és cert que aquests grups claven les seves arrels en un so que, fins fa relativament poc, no havia estat explotat per les grans multinacionals de l’espectacle. El capitalisme, però, és una màquina devoradora especialment perfecta, capaç de deglutir, digerir i assimilar aquelles expressions culturals que s’hi mouen als marges sempre i quan se’n pugui extreure un benefici. Així doncs, si el que es vol és fer música independent, cal començar a tenir en compte això, més enllà d’assumir una determinada estètica o freqüentar uns bars concrets de Gràcia.

Gay Mercader | Xavier Mercadé
01/01/1970
El promotor que va portar els Stones a l'estat per primer cop, el 1976, recopila 46 anys de carrera al seu llibre 'Tour Posters'
Els Pets a la Festa per la Llibertat de 2014 | Xavier Mercadé
01/01/1970
L'acte tindrà lloc el 2 de desembre a l'Estadi Olímpic Lluís Companys de Barcelona | El concert per la llibertat dels presos polítics vol recaptar diners per la Caixa de Solidaritat
Els Catarres | Juan Miquel Morales
01/01/1970
La banda presentarà el nou disc el 6 d'abril de 2018 al Poble Espanyol de Barcelona en el marc del Cruïlla de Primavera
Bad Gyal | Juan Miguel Morales
01/01/1970
Parlem amb la trapera barcelonina, una de les protagonistes de l'exposició D'ONES
Carles Belda i Joan Garriga són alguns dels músics que participaran al concert solidari | Juan Miquel Morales
01/01/1970
El Centre Artesà Tradicionàrius organitza un concert per demanar l'alliberament dels presos aquest divendres 24 de novembre | L'entrada és gratuïta i la col·laboració es fa per taquilla inversa
Concert d'Aspencat a la Fira Trovam de Castelló | Trovam
Joaquim Vilarnau
01/01/1970
"El Trovam està com està el país: amb ganes i talent per fer més coses que poder real per tirar-les endavant de manera acurada"
Koers | Arxiu Halley Records
01/01/1970
El primer àlbum de la banda lleidetana veurà la llum el dia 24 de novembre
Bemba Saoco | David Espert
01/01/1970
Estrenem el primer videoclip del grup hereu de 9Son, que forma part d'un àlbum que veurà la llum aviat i els portarà a les principals capitals europees
Anaïs Vila | Sergi Paramès
01/01/1970
Estrenem el videoclip de la cançó, que forma part de l'àlbum que la cantant ha publicat recentment
Illa Carolina | Arxiu del grup
01/01/1970
Estrenem el clip de "Bellavista", el single d'avançament del seu tercer disc