Clòwnia: música, somriures i compromís

La tercera edició del festival del Ripollès esdevé una cita intergeneracional, festiva i de reflexió

| 27/06/2016 a les 14:59h

Sant Joan de les Abadesses ha acollit al llarg de tres dies, del 23 al 25 de juny, la tercera edició del Clòwnia, un festival de petites dimensions amb un cartell atractiu pel jovent i les famílies i amb un rerefons social i compromès, fruit de la voluntat transformadora dels seus impulsors, Txarango.
 
Els més escèptics creuran que presentar-ho com "un lloc on tot és possible" pot semblar utòpic, però per a Txarango la revolució és possible des de l'optimisme. La tercera edició del Clòwnia ha reafirmat la voluntat del grup de prendre consciència a través de la música, el circ i la reflexió col·lectiva. El festival cuida cadascun dels espais a través dels quals repassem els grans èxits i els moments més emotius de l'edició del 2016.

El municipi del Ripollès té uns 3.500 habitants, però des de fa tres edicions s'hi apleguen 5.000 persones més per al Clòwnia. Tot i que les dades puguin espantar, el poblet del Ripollès va celebrar amb il·lusió l'arribada del festival, que enguany es va estrenar la nit de Sant Joan per celebrar una revetlla oberta a tothom a ritme de Pepet i Marieta, Auxili, Albercocks, Caribbean Dandy i la colla de foc Diabladesses. La plaça Major també va acollir la resta de dies una programació diürna per als més matiners, amb l'especial actuació de Tomeu Penya, molt ben rebuda per la gent gran de la comarca.


El Senyor Mediterrani a la plaça Major. Foto: Xavier Mercadé


Enfilant el Pont Vell cap al centre neuràlgic de la ciutat llunyana, enguany s'hi ha inaugurat l'espai Consciència, una fira i cicle de xerrades d'entitats i col·lectius que treballen per a la transformació social: des de la tasca de la plataforma ciutadana Stop Mare Mortum fins a l'Equip de Rescat en Emergències Catalunya (EREC) o l'activista Oona Chaplin –néta de Charles Chaplin–, entre altres.

L'espectacle dinàmic de la companyia Circ Vermut o bé l'actuació sonada del clown Guillem Albà amb una banda de músics a Marabunta van fer de transició al vespre cap a les vetllades musicals. Si bé la tarda i nit de dissabte va ser el gran clam per a AnimalEls Catarres i Doctor Prats, sense dubte un dels moments més dolços i emotius d'aquesta edició el va protagonitzar el Cor Safari, una formació coral de nens i nens ugandesos.


La Raíz. Foto: Xavier Mercadé

Juntament amb Stop Mare Mortum, són els dos col·lectius als quals es destinarà els beneficis obtinguts de la moneda solidària del festival. Els infants africans provenen d'un orfenat, i aquest estiu és la primera vegada que han sortit del seu país per realitzar una gira. Els seus somriures durant l'actuació que va obrir la nit de dissabte a l'escenari gran van commoure tot el públic, que embadalit els acompanyava en cançons com "Quan tot s'enlaira" de Txarango o "No dudaría" d'Antonio Flores; una lliçó d'humilitat, valentina i esforç plena d'optimisme que va precedir una nit d'in crescendo explosiu amb la descoberta dels britànics Will & The People, l'esperada estrena del nou disc de Buhos Lluna plena (Música Global) i la gran connexió amb les cançons de La Raíz, Itaca Band i Brams.

La voluntat de Txarango per oferir una proposta intergeneracional ha estat tot un èxit. Les famílies amb infants tenien una zona d'acampada pròpia, tenint en compte que no segueixen el mateix ritme festivaler que el públic jove majoritari. El Clòwnia ha aconseguit crear un espai de comunió entre persones de totes les edats, obrir la porta a la reflexió i despertar emocions per construir una societat més justa amb la cultura com a motor de canvi.

Aquí podeu veure una galeria d'imatges del festival realitzades per Xavier Mercadé. 


Buhos. Foto: Xavier Mercadé

Arxivat a: Enderrock