Fa dues dècades uns pocs apassionats van crear l’Espai de Circ. Des d’aleshores, la disciplina ha tingut un creixement important. El 2010 va néixer l’Associació de Professionals de Circ de la Comunitat Valenciana amb l’objectiu de dignificar la professió, difondre la seva capacitat d’innovació artística i social i demostrar que el circ és cultura, havent format part de l’imaginari col·lectiu des de l’antiguitat. Ara hi ha prop de vuitanta companyies, moltes dirigides i gestionades per dones.

I és que molts artistes circenses provenen de l’escena musical, com la violinista Marisa Ibàñez, distingida per l’Institut Valencià de Cultura en els Premis de les Arts Escèniques 2020 com a millor artista de circ per l’obra feminista Sophie, de La Troupe Malabó; o Perenne, un espectacle de circ contemporani per a adults, produït per primer cop amb diners públics, on és essencial la música. De fet, la banda sonora és un dels motors de la proposta dirigida per Patricia Pardo, que com ja va fer amb La vaca que riu denunciant violacions de drets humans (millor espectacle de les Arts Escèniques 2020), gasta aquest art per a mostrar temàtiques actuals. En Perenne parla de la por d’envellir sense amor i sense cures i ho fa des del clown, les acrobàcies terrestres i aèries, els equilibris, els malabars, la dansa, els monòlegs i la música en viu d’una bateria ‘rock star’. Tot catapultat per la música del col·lectiu artístic Luna y Panorama de los Insectos.
Hi ha música en directe i no és un concert; hi ha dansa però no és un espectacle de dansa; hi ha paraula, però no és teatre. Aquest breu viatge m’ha recordat la gran pel·lícula Xafarranxo en el circ, del director francès Jacques Tati, en què després d’un curt espectacle circense, dos nens decideixen explorar el que hi ha darrere l’escenari. Una cosa semblant em passa a mi. No us ha picat el cuquet? No voleu cirquejar per les propostes engrescadores i incisives del segle XXI?