24 ANYS DESPRÉS, SAU TORNA A L'ESTUDI
Han passat quasi 24 anys des que Sau va publicar el seu darrer disc, Amb la lluna a l'esquena (Blanco y negro, 1998). I ara, la banda ha tornat per primera vegada a un estudi de gravació per enregistrar 11 noves cançons que sortiran a l'inici del 2022 recollides al disc Mil i una nits i uns quants dies (L'indi músic, 2022). Avui se n'ha desvelat el primer tast, "Trossets de mi", cantada per la veu de la renovada formació: Jonathan Argüelles.A ritme de l'elegant i contundent riff de guitarra del cofundador de Sau, Pep Sala, la banda fa a "Trossets de mi" una mirada retrospectiva per rememorar tot allò que ha format part de la història de la banda. El tema, explica Sala, "vol transmetre la idea que cada cançó, cada concert, cada enregistrament, fins i tot, cada nota no és res més que un trosset de qui l’ha escrita, de qui l’ha cantada o de qui l’ha interpretada". La veu del mataroní Jonathan Argüelles es reforça amb les habituals segones veus de Sala i dels escuders que van acompanyar la banda durant la seva etapa daurada: Ramon Altimir (teclats), Quim “Benítez” Vilaplana (bateria), Pep Sánchez (baix elèctric) i Josep Lluís Pérez (guitarra elèctrica).
Mil i una nits i uns quants dies serà el primer disc que els membres de la formació original de Sau enregistren plegats en 24 anys. L'últim àlbum que van gravar plegats va ser Amb la lluna a l'esquena (Blanco y negro, 1998), que també es va convertir en l'últim àlbum de la banda amb Carles Sabater, que va morir sobtadament l'any següent per una aturada cardiorespiratòria. El 2018, Sau va reprendre l'activitat amb motiu del trentè aniversari de la formació sota el nom de Sau30. El retorn, encapçalat per Pep Sala, ja comptava tant amb la veu d'Argüelles com amb els músics originals que ara enregistren aquest nou treball. Precisament, la presentació d'aquella gira commemorativa va ser protagonista als Premis Enderrock 2018, on el grup osonenc va rebre el Premi Enderrock a la Trajectòria.
Aquest premi, però, no va ser l'únic que la formació va rebre; també van ser els grans premiats de les dues primeres edicions dels Premis Enderrock. El 1994 van rebre el Premi a millor disc per l'àlbum Concert de mitjanit (EMI, 1993), el Premi a millor artista (conjuntament amb Aerosmith) i el Premi a millor concert (conjuntament amb Guns'n'Roses). El 1995 van tornar a repetir l'èxit amb tres guardons més: el Premi a millor disc per Junts de nou per primer cop (BMG-Ariola, 1994), el Premi a millor artista (compartit de nou amb Aerosmith) i el Premi a millor videoclip per "El teu estiu".
UN NOU BOIG DE LA CIUTAT
En el marc de la celebració dels 30 anys de la publicació del Ben endins (Salseta Records), Sopa de Cabra també acaba de descobrir una nova versió del clàssic “El boig de la ciutat” amb la col·laboració de les veus d’Álvaro Soler, Alfred García i Ramon Mirabet. La producció d’aquesta revisió de l’emblemàtica cançó ha estat a càrrec de David Rossell. A més del tema, Sopa de Cabra també publicarà el 3 de desembre una edició de luxe del Ben endins en format cd doble i triple vinil, amb sis cançons inèdites extretes del concert de 1991 a la sala Zeleste.Aquesta nova versió d’”El boig de la ciutat” es va cuinar a mitjans d’octubre a Can Pardaler, a Artés, en uns moments que van quedar immortalitzats per la càmera de Pol Fuentes i que acompanyen la peça en forma de videoclip. Durant la cançó, els tres artistes convidats es van tornant les tres estrofes de la cançó, amb l’aparició de Gerard Quintana en les tornades, i un final quasi apoteòsic en què s’entremesclen tots ells cantant “Fins que algú acabi amb mi”.
La col·laboració amb Alfred, segons explica l’artista, surt de “l’admiració cap a tota la banda, però sobretot de l’admiració cap a les grans cançons. Sopa de Cabra jo crec que és un dels grups de referència en aquest sentit, un dels grups de rock, si no el grup de rock, més representatiu del que ha sigut el rock català”. A més, el músic de pratenc també ho relaciona amb el gran lligam que l’uneix amb Quintana: “és una cosa molt especial que, la veritat, jo crec que ens acompanyarà sempre”. I encara afegeix, sobre el cantant de Sopa de Cabra: “És una persona amb una llum i una ànima diferent, alçada a dos pams del terra”.
Per la seva banda, Álvaro Soler posa el focus en lo referencial que és Sopa de Cabra, i com la seva participació en aquest himne generacional va ser “molt maca, molt natural”: “un honor poder compartir aquesta cançó amb ells”. Mirabet, pel seu costat recorda el moment en què va conèixer la banda, fa uns anys, quan el van convidar a cantar amb ells en directe, precisament, “El boig de la ciutat”. “Des d’aleshores hem tingut una relació molt bonica”, assegura. “Em fa moltíssima il·lusió poder tancar aquest cercle gravant i publicant ‘El boig de la ciutat’”. “Sopa de Cabra representa el somni d’aquell nen que vol formar una banda amb els seus amics i junts escriuen cançons que expliquen veritats, vivències que comparteixen”, posa en valor el músic, que compara a la banda amb els Rolling Stones: “Són uns referents, per a mi, d’autenticitat i de passió per a la música”.
El boig original
La cançó original es va publicar en un primer moment al disc de debut de la banda, Sopa de Cabra (Salseta Records, 1989). “La idea per a la lletra ve d’un diàleg entre Matt Dillon i Tom Waits en La ley de la calle, de Francis Ford Coppola, en què preguntaven de què depèn estar boig o no. Un d’ells contestava: ‘De la qualitat de gent que pensa que estàs boig o no’. La lletra la vaig escriure en mitja horeta. També és una cançó molt gironina, ja que sovint hi passejaven els pacients del psiquiàtric de Salt”, explicava la concepció del tema Gerard Quintana l’any 2002, al número 85 de la revista Enderrock. Posteriorment, el 1991, es va publicar la versió en directe, i acústica, en el disc de Ben endins, perquè era “un dels moments estel·lars dels concerts. Un tema en què molts s’hi reconeixien”, comentava Quintana. “Pel que fa la melodia no hi ha gaires artificis i es va poder tocar amb tres acústiques. Era un tema perillós, perquè si es desajustaven podia ser repetitiu, però el resultat és bo”.
Amb l’èxit que ha tingut la gira de celebració dels 30 anys de Ben Endins durant aquest any, la banda ha decidit ampliar-la a tot 2022.