Cròniques

Un desconcert ben viu

Aquesta nit iCat ha celebrat la cinquena edició del concert més estrambòtic de l’any

| 11/05/2022 a les 01:00h
Especial: Cròniques
Arxivat a: Enderrock, actualitat, cròniques, iCat, desconcert
Desconcert d'iCat 2022
Desconcert d'iCat 2022 | Iconna
Si iCat fa anys, ho fa com cal. Enguany, ho ha celebrat recuperant el Desconcert, que ha viscut la seva cinquena edició aquesta nit, després de dos anys d’aturada per causa de la pandèmia. Un Apolo ple de gom a gom ha rebut entregat els duets i els reptes més estrambòtics, entre els quals ha destacat la versió punk de “Jo mai mai” que han fet Joan Dausà i Ginestà; El Pony Pisador cantant “La flama” d’Obrint Pas, el “Res d’això fou un error” de Maria Jaume, Da Souza, Ariox, Maria Hein i La Ludwig Band, i el “El muerto vivo” de Baya Baye i Los Manolos, només per esmentar-ne alguns.

El Desconcert, amb Franc Lluís Giró i Mariona Batalla (Emotional G) com amfitrions de la nit, ha començat passades les nou del vespre, però ben amunt, amb La Ludwig Band. La banda que ha facturat el millor disc del 2021 segons la crítica dels darrers Premis Enderrock ha entomat com a pròpia la ja emblemàtica “Tinc ganes de festa”, amb solo de saxo inclòs. Mostrant el seu costat més festiu i discotequer, el ‘segon millor grup d’Espolla’ -com diuen ells-, ha deixat el llistó ben amunt d’una vesprada que no feia més que començar.
 

La Ludwig Band al Desconcert d'iCat 2022 Foto: Iconna

 

Els han seguit Yung Rajola, El Noi de Tona i Scotty DK, que com a trio s’han atrevit amb una versió rapera del mític “Corren” de Gossos, amb una tornada reconeixible però estranya -acostumats a la melòdica versió original- que ha sorprès el públic. Tot seguit, la presentadora de la vetllada, Batalla, s’ha canviat d’outfit i rol per mostrar el seu propi projecte musical, Flora, que juntament amb Scotty DK de nou a les bases, i La Queeny, en una contesa que més aviat ha sigut sororitat i germanor, ha enfilat “Aka Rip”, de la jove trapera terrassenca.

Llavors, han començat les batalles intergeneracionals de la nit, amb un primer tastet de Sexenni interpretant “El tren de mitjanit” de Sau al costat de Pep Sala, amb una versió festiva o, com ha descrit Franc Lluís Giró, “més bailonga”. Els ha fet el relleu la banda de la nit, que es quedaria la resta de la vetllada acompanyant totes les actuacions a l’escenari: Gerard Cantero (baix), Toni Molina (bateria), Laia Alsina (guitarra) i Aleix Cansells (teclats) sota la direcció artística de Pau Guillamet ‘Guillamino’. Plegats han acompanyat el duet de soul i música aràbiga d’Aiala i Yacine Belahcene cantant “Mirant les notícies”. Entre romàntic, karaoke, i icònic ha estat el moment que ha ofert llavors Maria Jaume i Da Souza versionant plegats -amb cameo de La Ludwig Band, Maria Hein i Ariox- al català, la mítica “Res d’això fou un error” (original de Coti).
 

Sexenni i Pep Sala al Desconcert 2022 Foto:


Però encara estava per arribar un nou moment sorprenent i emblemàtic. S’ha donat quan Flashy Ice Cream ha aparegut a l’escenari al costat de Gerard Quintana (Sopa de Cabra), cantant un dels hits de la banda, com és “El far del sud”. L’admiració de la formació de trap sabadellenca cap a un dels representants del Rock Català s’ha fet palesa. Tot i que això Flashy ja ens ho va avançar en una entrevista on Sneaky Flex -un dels cantants del duet- va admirar els “grans temes” de Sopa de Cabra.
 

Flashy Ice Cream vibrant-ho amb Gerard Quintana (Sopa de Cabra) al Desconcert 2022 Foto: Iconna


La cardedeuenca Ariox -que dimecres ens acompanyarà a l’Enderrock Sona de maig al costat de Galgo Lento- ha pujat aleshores, sent conscient del gran moment, al costat de Miqui Puig per versionar el “Bonito es” de Los Sencillos -banda on cantava Puig-. Presentats pels membres d’Els Experts i entre crits de “Suu” -portada del senzill "La noble vila de Su"-, El Pony Pisador ha envaït tot seguit l’escenari per ensenyar al públic de l’Apolo a fer cant tirolès -que s’ha de dir, que ha seguit amb prou diligència i afinació- i interpretar “La llama”, una versió de “La flama” d’Obrint Pas.
 

El Pony Pisador interpretant «La flama» al Desconcert Foto: Iconna


Ha sigut, llavors, el torn de Julen que ha hagut de defensar tot sol un duet que inicialment havia de fer amb Els Amics de les Arts. Però amb el seu carisma, i un temàs com “Louisiana o els camps de cotó”, el músic bilbaí s’ha fet seu l’Apolo. Malgrat tot, això no ha fet més que fer créixer el hype per un dels grups que més famós han fet el Desconcert: P.A.W.N Gang, amb la seva ja històrica ‘baralla de galls’ amb Manel. La banda barcelonina pionera del trap català ha competit -o compartit escenari-, amb una de les noves promeses de la música urbana local, i a més, capitanejada per una dona -contrastant amb els sis nois que conformen la ‘gang’-: Bounce Twice. Plegats, han recuperat el “Tu i tu” (2017) del sextet, perquè, com hi canta Lil Guiu: “Et donaré tot el que tu vulguis”.

Arribant a la recta final, amb l’ambient escaldat, i les bromes servides, ha estat el torn de cantar de Ginestà i Joan Dausà. Tots dos projectes, caracteritzats pel seu pop romàntic han decidit versionar la cançó del santfeliuenc “Jo mai mai” en clau punk. Això, és clar, abans que el públic, esperonejat ja per les conyes dels presentadors, demanés que Joan Dausà saltés de l’escenari. Excusant-se per una lesió als genolls, igual que Júlia Serrasolsas per haver de treballar l’endemà, Dausà ha estat substituït per Pau Serrasolsas, que ha fet un salt als braços del públic més exitós i menys accidentat que el viral del cantautor santfeliuenc.
 

Joan Dausà i Ginestà al Deconcert d'iCat 2022 Foto: Iconna


Un dels duets més esperats, per la bogeria que era la fusió de projectes -potser fins i tot més que Manel amb P.A.W.N Gang- ha quedat per tancar la nit. Esperonat pel públic, que el reclamava entre crits, ha sortit a l’escenari Baya Baye, traper maresmenc autor del “Macarrisme català”, amb Los Manolos, la banda rumbera coneguda pel seu “Amigos para siempre”. Plegats, han culminat la celebració del Desconcert amb una versió pròpia d’”El muerto vivo”, la rumba popularitzada per Peret.

Amb això s'ha servit la cirereta del pastís d’una nit de desconcert, duets inimaginables i reptes esbojarrats, que es resistia a acabar mentre Los Manolos, amb tots els artistes dalt de l’escenari per la foto final -i amb un pastís d’aniversari, aquest sí que literal, escampat per la cara de Franc Lluís Giró-, seguien cantant, i fent cantar al públic, “No estaba muerto, no, no, estaba tomando cañas”. En conclusió, ha estat un desconcert... ben viu.
 

Baya Baye i Los Manolos al Desconcert d'iCat 2022 Foto: Iconna

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.