Sector Musical

L'Anuari de la Música 2022 analitza el canvi de paradigma en el consum cultural

L'informe coeditat pel Grup Enderrock i ARC analitza el consum musical després de dos anys de pandèmia amb dades aportades per empreses, entitats i institucions del sector musical català

L’Enquesta de Consum de la Generalitat encara projectava l’any passat xifres negatives d’assistència a concerts per la por a la covid

Els estils que més creixen en espectadors són la clàssica i la música llatina, i per contra les músiques urbanes perden pistonada

Els nous hàbits provoquen un ascens de dos punts en l’escolta de música i més joves melòmans enganxats a la música més de 8 hores al dia

L'Anuari de la Música 2022 destaca la recuperació de la indústria del directe després de la pandèmia

| 13/09/2022 a les 11:00h
Especial: Sector musical
Arxivat a: Enderrock, anuari de la musica 2022, ARC, anuari de la musica, actualitat, sector musical
Imatge il·lustrativa
La pandèmia ha provocat una profunda transformació en els hàbits de consum musical, amb increment de l’escolta de música i frenada a l’assistència als concerts. La por als contagis va ser la principal excusa d’una tercera part de la població per no assistir a concerts.
 
La pandèmia ha deixat el sector amb un regust agredolç. Les bones xifres d’escolta contrasten amb la recessió de la música en viu, que ha impactat profundament en els hàbits de consum dels catalans. La por als contagis s’ha multiplicat per tres durant el 2021 i va ser la principal causa que va provocar una nova davallada en l’assistència a concerts i festivals fins al 24% –sorprenentment per sota del confinat 2020– i tan sols es van salvar els joves, que van anar als macrofestivals que han mantingut la programació.
 
 
Tot i que el sector de la indústria musical en directe avalava que el 2021 s’havia recuperat part de la programació i els espectadors perduts durant els mesos durs de la pandèmia l’any 2020, la percepció de la població catalana era tota la contrària. 
 
Segons l’Enquesta de Consum Cultural elaborada per la Generalitat del setembre al desembre del 2021, només una quarta part de les persones consultades (24,4%) admetia que havia anat a algun concert o festival al llarg dels darrers 12 mesos, una xifra contundent que quedava lluny del 46% del 2019, quan anava a l’alça i demostrava que la música havia aconseguit imposar-se com una de les opcions preferides de l’oferta cultural, i fins i tot del 26% registrat el 2020 en plena pandèmia. De fet, el 34% de catalans enquestats reconeixia que normalment assistia a concerts i festivals, però que a causa del context pandèmic el darrer any no havia pogut anar-hi. 
 
Davant les restriccions per escoltar música en directe ha augmentat l’escolta gairebé dos punts, del 83,6% del 2020 al 85,1% del 2021. El sector musical ha d’agrair que el confinament ens regalés tantes hores de temps lliure, perquè l’escolta de música enregistrada no va parar de créixer, principalment entre els més joves. El 85,1% dels enquestats confirmaven que van escoltar força més hores de música al dia respecte al 83,5% del 2020 i al 82,8% del 2019. I encara és més si ens fixem en les franges més joves, ja que entre els 14 i els 34 anys els percentatges superen amb escreix el 90%. 

 
 

El pop-rock regna en l’escolta entre els estils musicals, i tant hi fa que hi hagi una pandèmia. De fet, durant la crisi sanitària va recuperar el marge que havia perdut el 2020 i un 71% de catalans el tria en les seves escoltes, igual que al 2019. Però qui va abandonar el podi el 2021 i va caure a la cinquena posició és la música urbana amb un 33%, tot i que ha adquirit categoria pròpia per donar valor a estils com el trap, el hip-hop i l’electrònica. 
 
El pop-rock també va liderar la música en viu, aprofitant l’oferta general del mercat, tot i que ha baixat posicions fins al 64% (per sota del 69% del 2020 i del 72% del 2019). Per contra, la clàssica ha crescut i s’ha imposat en segona posició amb el 35% d’espectadors –sobretot majors de 54 anys–, per primer cop per davant de la melòdica i cançó (33,1%), i del jazz, blues i country (31%) i les músiques urbanes (29%), tres estils que han perdut adeptes en els directes. Finalment, el consum de salsa i música llatina també va créixer fins al 18%.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.