Sector musical

Cau la producció de discos en català

La producció de discos a Catalunya ha crescut un 27% el 2021

Els cinc discos més escoltats el 2021 en llengua catalana a Spotify han estat Nil Moliner, Txarango, Arnau Griso, Oques Grasses i Zoo

 Dades extretes de l'Anuari de la Música 2022, coeditat pel Grup Enderrock i ARC, un informe que analitza la recuperació de la indústria musical després de dos anys de pandèmia

| 19/09/2022 a les 10:30h
Especial: Sector musical
Arxivat a: Enderrock, ARC, anuari de la musica, anuari de la musica 2022, sector musical, actualitat
Imatge il·lustrativa
La indústria discogràfica s’ha aproximat a xifres anteriors a la pandèmia, amb un augment del 13% de la facturació el 2021, i un global de 12,5 milions de facturació. Tant la venda de discos físics -que ha augmentat un 8%– com les vendes digitals –amb un creixement del 14%– han registrat increments notables. Les vendes de segells catalans representen el 3,4% dels ingressos del sector discogràfic estatal, copat per les multinacionals Universal, Warner i Sony. 

Els segells catalans van celebrar el 2021 un augment de facturació del 13%, que suposa sols una caiguda del 3% respecte al 2019. A Catalunya el negoci físic representa un 19,1%, mentre que el digital és un 80,9%, i es va mantenir en la mateixa proporció que l’any anterior. A nivell estatal, el pes de les multinacionals van minimitzar també l’impacte de la covid amb una facturació positiva del 16%, gràcies a amb un augment de 17% de les vendes digitals i un 15% de vendes físiques.
 

La producció de discos en català va caure un 7%, després de la tendència a l’alça dels dos últims anys, tot i que la producció de discos a Catalunya va créixer un 27%. La xifra de publicació de discos en català i instrumentals va caure el 2021, de 1.160 a 1.084 referències, tot i que els tres darrers anys havia augmentat de manera continuada. La producció de CD en català va caure un 6% i les edicions en vinil van descendir un 36%, tot i que les edicions de senzills i àlbums en format digital van arribar a créixer un 3%.
 
El rànquing d’artistes dels Països Catalans més escoltats a Spotify han estat Rels B (271 milions de reproduccions de La isla), Bad Gyal (136 milions de Warm Up) i Álvaro Soler (114 milions de Magia), mentre que els artistes amb almenys una cançó en català que lideren el rànquing han estat Nil Moliner (87 milions de reproduccions d’Un secreto al que gritar), Txarango (43 milions d’El gran ball), Arnau Griso (36 milions d’Eric Blanch), Oques Grasses (32 milions d’A Tope amb la vida) i Zoo (20 milions de Llepolies). Els tres projectes femenins més escoltats en català són Alba Reche, Maria Arnal i Marcel Bagés i Judit Neddermann
 

Rànquing dels àlbums més escoltats dels Països Catalans del 2022


Pel que fa al top de cançons més populars en català, el rànquing del 2021 situa en primer lloc a Txarango (“A la deriva” – 6,6 milions), seguit de 4 temes d’Oques Grasses (“La gent que estimo” – 5,7 milions, “Elefants” – 4,5, “Bye bye" – 4,1 i "Petar-ho" –4) que sumen més de 18 milions de reproduccions; Zoo (“Tobogan” – 3,9), Oques Grasses i Stay Homas (“Wake Up” – 3,4) i Zoo (“Llepolies” – 3,2). Les primeres dones són Rigoberta Bandini, Suu, Santa Salut i Samantha.   


Per estils i en català cal destacar l’enorme augment de les edicions de discos de cançó d’autor – pop d’autor (+28%), sardanes i havaneres (+19%), públic familiar (+11%) i pop-rock (+1%). Per contra, cal destacar les baixades de jazz (-7%), músiques urbanes (-5%) i folk (-5%) i subratllar un gènere que ha davallat notablement com és la clàssica (-16%).

Pel que fa als directes per estils del 2021, els espectadors de festivals de cançó d’autor augmenten un 17% però encara se situen a -60% del 2019; el folk creix un 30% (-53% respecte al 2019); el jazz augmenta un 89% (-83% respecte al 2019), la clàssica se situa amb un ascens de públic del 43% (-65% respecte al 2019) i els certàmens de públic familiar han guanyat un 484% de públic (-41% respecte al 2019). 
 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.