La dimensió social del Sónar

Falta una setmana pel festival de música electrònica, creativitat i tecnologia

| 09/06/2016 a les 14:59h

Els dies 16, 17 i 18 de juny Barcelona esdevindrà la capital mundial de la cultura electrònica i digital gràcies al festival Sónar. Prop de 300 activitats –concerts, conferències, projectes d'innovació– es desplegaran entre la Fira de Montjuïc i Fira Gran Via l'Hospitalet amb noms internacionals de l'altura de New Order, Jean-Michel Jarre, Anohni o James Blake.

Sónar de Dia. Foto: Arxiu del festival


D'aquí a set dies la cita més important de l'electrònica s'establirà a la capital catalana. Aquest migdia el trident de directors del Sónar han acabat de detallar en roda de premsa a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm l'extensa programació de la 23a edició del festival d'electrònica i tecnologia. 

Ricard Robles, codirector del Sónar, ha destacat el discurs social de bona part dels artistes que encapçalen el cartell, des del canvi climàtic (John Lutter Adams, que actuarà en el concert inaugural al costat de l'OBC) o qüestions de gènere (The Black Madonna) fins a la vigilància (la col·laboració d'Edward Snowden al nou disc de Jean-Michel Jarre). 

Per la seva banda, el també codirector Enric Palau ha remarcat la música de ball, en què el Sónar de Nit "es converteix en el club més gran del món". Per classificar l'immens cartell han agrupat els artistes en tres galàxies estilístiques: house –Kerri Chandler, Soichi Terada o el català John Talabot–, tecno –l'estrena de Boys Noize– i els ritmes gruixuts batejats com a beats & breaks –per exemple amb el barceloní Alizzz–. Una de les novetats d'aquesta edició és el SónarCar, un espai tancat on els assistents podran gaudir de la música amb un sistema de projecció de so de manera circular.

El recinte estarà amenitzat al llarg de set hores per les sessions de dos gurus de la pista de ball: Four Tet i Laurent Garnier. A més, el festival té referents com els clàssics New Order, el cronista James Blake i la cantant britànica Anohni, que ha allargat l'espectacle a 80 minuts, segons han explicat els organitzadors. 

Per acabar, el codirector Jose Luis Vicente ha fet èmfasi en les activitats del Sónar+D. El congrés que reuneix experts i innovadors en tecnologia i creativitat oferirà més de 200 activitats. Una de les empreses convidades és Spotify, i és que des del departament de dades oferiran una xerrada al voltant de la relació entre prescripció i descobriment, i explicaran el funcionament dels algoritmes de la plataforma. També treballaran durant els dies del festival amb una empresa barcelonina, Domestic Data Streamers, a partir de dades d'experiències participatives i el patró d'audicions. A Sónar+D l'organització pretén cobrir tots els processos de la tecnologia creativa i potenciar l'emprenedoria.

A la roda de premsa també hi han comparegut Quim Torrent, director general del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, que ha destacat "la clara vocació de servei públic" del congrés tecnològic, i Jaume Collboni, segon tinent d'alcalde d'Empresa, Cultura i Innovació, que ha valorat positivament "el talent i la creativitat" del Sónar. 

Segons dades de l'organització, el cost global de la 23a edició són 7,5 milions d'euros, un 77% del qual provenen de recursos propis (5.795 milions d'euros), 13,3 % de patrocinis i 700.000 euros de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el projecte europeu We Are Europe.

Informació pràctica per a la 23a edició

El Sónar de Dia s'allarga fins a les 23 h i se solapa amb la programació nocturna que comença a partir de les 21 h. Els assistents al festival podran accedir als recintes amb la polsera, que enguany incorpora el sistema cashless per agilitzar els pagaments a dins del festival. A més, l'organització ha explicat que s'augmenta l'oferta gastronòmica amb més productes ecològics i menjars d'arreu del món.  

Per a tothom que vulgui gaudir del festival des de casa o des d'un altre lloc del planeta, 85 concerts es podran seguir en streaming: 35 en vídeo a través de la plataforma Culturebox i 50 en àudio a través d'iCat.cat. També es transmetran totes les conferències del Sónar+D. 

Més enllà de l'impacte econòmic
El Sónar es postula com un "element dinamitzador de primer ordre", i és per això que l'organització ha impulsat un estudi de contribucions per tal d'identificar quin és l'impacte real del festival més enllà de les dades econòmiques.

El Sónar 2015 va aportar 72 milions d'euros d'impacte econòmic al PIB de Catalunya. L'any passat van realitzar un miler d'enquestes a través de les quals han elaborat la investigació. Per això s'ha creat un estudi de contribucions en el pla econòmic, social, cultural, d'innovació i mediàtic a través de quatre eixos –innovació, ecnomoia, cultural, mitjans i social– a partir d'uns valors pautats a tall d'indicadors. Alguns exemples de resultats de l'estudi són que els assistents estrangers valoren l'atmosfera de creativitat de Barcelona, fet que els motiva a venir a la cita, o bé que un quart de les indústries creatives no convencionals de l'edició anterior eren catalanes.

A més, en l'àmbit local el Sónar ha realitzat un mapeig dels centres de formació de la regió de Barcelona i ha elaborat un directori on-line amb els centres que ofereixen estudis de música avançada, tecnologia, arts aplicades, disseny, publicitat, comunicació, audiovisual, moda i negocis creatius.
Arxivat a: Enderrock, festivals, sónar, barcelona, electrònica, tecnologia, creativitat