El cert és que el llibre no es va arribar presentar… de fet, a hores d'ara no està ni tan sols acabat. El publicarà d'aquí uns mesos Ecstatic Peace Library, segell de Thurston Moore –músic de Sonic Youth– , i s'hi podran trobar nous textos i material fotogràfic inèdit de la Velvet. Però tant és… ningú no s'esperava una presentació a l'ús. La vetllada va començar amb la projecció d'un capítol del programa televisiu Arsenal, titulat The Velvet Underground Feed-back, produït per TV3 l'any 1986 i dirigit per Manuel Huerga. El programa –una barreja de documental musical, entrevista i vídeo-art– tenia com a objectiu explicar qui era The Velvet Underground amb dos grans incentius. D'una banda, una entrevista feta el 1986 a Sterling Morrison, guitarrista de la formació i retirat de l'escena musical des de la dissolució de la banda; i per l'altra, un enregistrament de John Cale a piano de "Waiting for the Man" de l'any 1984, sobre el qual dos anys després Morrison va ser filmat afegint-li textures guitarreres a sobre.
Pascal Comelade, Lee Ranaldo i Ramon Prats. Ateneu de Banyoles, 28/04/2022.
Foto: Pere Duran / Ajuntament de Banyoles
Julià i Huerga, companys de 'vida i música', van exercir d'amfitrions d'una nit en què es van conjurar per intentar invocar l'esperit de Cale a través de Pascal Comelade, i el de Morrison mitjançant Lee Ranaldo, fundador dels Sonic Youth i un dels guitarristes més notables de la seva generació. El miracle es va produir; i Comelade & Ranaldo –acompanyats per la bateria de Ramon Prats– van conspirar una suite basada en temes de la Velvet Underground.
El concert va començar amb "All Tomorrow's Parties"; una cançó que Comelade ja havia reinterpretat a Live in Lisbon (DSA, 2000) amb la Bel Canto Orchestra. El pianista va iniciar el tema amb el piano de cua, i progressivament Ranaldo hi va anar afegint capes amb la seva guitarra espanyola; bé fos rememorant amb un arquet la viola de Cale, o bé amb guitarra elèctrica. El tema va derivar cap a "What Goes On", i després cap a "Waiting for the Man", on Ranaldo va assumir la veu i Comelade es va prodigar en els riffs. Després d'una improvisació del guitarrista, el trio va afrontar la melancòlica "Ocean", una cançó que no va arribar a formar part de Loaded (Cotillion, 1970), però que es pot trobar a diverses reedicions com a bonus tracks de l'enregistrament. I per acabar i rematar la jugada, "Femme Fatale" amb el pianet d'en Pascal i els jocs i textures guitarreres d'en Ranaldo. I fins aquí. La darrera nota de piano va posar fi a prop de quaranta minuts d'experimentació sonora controlada i ordenada per la sòlida i eficient bateria de Ramon Prats.
Més de cinc minuts llargs d'aplaudiments van acomiadar la proposta; però no hi va haver devolució. No van haver-hi bisos, ni els músics van sortir dels camerinos per agrair la rebuda. La falla ja estava cremada. No Tomorrow's Parties.
Pascal Comelade, Lee Ranaldo i Ramon Prats. Ateneu de Banyoles, 28/04/2022.
Foto: Jordi Novell
PASCAL COMELADE & LEE RANALDO
Ateneu de Banyoles, 28/04/2022
Pascal Comelade – piano, piano reduït
Lee Ranaldo – guitarres, veu
Ramon Prats – bateria