NO HI HA CAP DE CARTELL!
Per Guillem Solé (Buhos)
La clau per a qualsevol projecte és estar arrelat a cada racó del territori. És una oportunitat per a propostes noves, per a grups emergents o artistes que encara no han pogut tocar a les millors places i a totes les comarques. Els que cantem en la llengua més bonica del món hem de poder ensenyar el nostre repertori arreu dels Països Catalans i més enllà per apropar-nos a tots els públics i territoris. El 2026 promet ser una de les finestres d’oportunitat més grans per a molts grups nous, ja que amb tant d’esdeveniment commemoratiu, tant de comiat i tant de festival, les festes majors tindran menys espai per programar grans grups.
Amb Buhos vam pensar que seria bona idea fer només vint concerts a Catalunya pel vintè aniversari. Figa Flawas també en fa pocs, Joan Dausà ja ha anunciat només deu dates. Lax’n’Busto i Sopa de Cabra amb els seus quaranta aniversaris també han seleccionat molt bé els espais de celebració. Oques Grasses i La Fúmiga estan de comiat... Per tant, sembla clara la tendència de més val pocs concerts i bons que no pas grans gires amb moltes dates. Amb tot, és cert que Els Pets i Els Catarres són l’excepció que confirma la regla i que això farà que els puguem veure a tot arreu el proper estiu. I també un parell de grups que no han parat de créixer els últims anys, La Ludwig Band i Ginestà, estan cridats a ocupar espais interessants els propers mesos. Són propostes menys festives i més culturals que han sortit del nínxol per treure el cap al mainstream gràcies a la seva indiscutible qualitat.
Això farà que els programadors i les comissions de festes hagin de mirar cap a una altra banda i apostin per noves propostes, un canvi que, sense cap mena de dubte, ha de ser una bona notícia per a tothom. La propera primavera i estiu veurem grups tocant per a milers de persones per primera vegada des de feia molt de temps. En el nostre petit país tothom ha començat a les festes majors. La llavor de les grans bandes que venen entrades es planta allà. Tots els grups que ara s’atreveixen a fer coses cada cop més grans van començar en una festa major. Per això és clau que els programadors sigueu valents i que programeu artistes nous. Són dies en què el públic mai falla i, si la proposta agrada, l’any següent la voldran als pobles del costat.
Som en el millor moment de la música catalana i mai com fins ara s’han omplert tants espais de pagament cantant en la nostra llengua. Si volem que això segueixi per molt de temps, cal continuar regant la base d’on naixeran –com sempre ha passat– els caps de cartell dels propers anys. Arrisqueu, atreviu-vos i mireu endavant. Mai hi havia hagut tantes propostes tan diferents a casa nostra. Val la pena seguir regant les llavors que a la propera primavera floriran i ompliran les places. Cal apostar per grups nous i escoltar la seva música. Tots aquests artistes que avui s’anomenen ‘caps de cartell’ van començar a les festes majors de la seva comarca perquè algú hi va apostar. Som-hi!


.jpg)
.jpg)
.jpg)





.gif)

.png)

