Per contra, el públic aposta cada cop més per anar a concerts d’artistes consagrats i cada cop més també emergents, recomanats per amics o la parella, i preferiblement a prop del lloc de residència. L’assistència a concerts amb nens, ha augmentat del 50 al 59%. I, finalment, els espais preferits són a l’aire lliure (63%), als teatre-auditoris (51%) i a les sales (46%).
Música i llengua
El nombre d’assistents a concerts amb artistes en català s'estanca i arriba a un topall del 42,6% (el 2018 havia crescut fins al 42,7%). En canvi, l’audiència de música en català el 2019 ha batut un rècord sense precedents a la ràdio i plataformes digitals, fent que des del 2013 el català hagi escalat del 9,1 fins al 46% com a resposta a la música escoltada el dia abans.
La música que escolten els catalans cada vegada és més multilingüe. El màxim històric se l'emporta el castellà (75%), seguit per l'anglès (71%) i el català (46%), i a continuació el francès (7%), l’alemany (1,9%) i el global d'altres llengües (58,7%).
Consum per estils
Per estils, el rei que domina des de fa anys el paisatge musical a Catalunya és el pop-rock. És l’estil del 72% dels enquestats el 2019 que han assistit a un concert, i també el que el 71% ha escoltat a la ràdio o a la seva darrera llista de reproducció la jornada abans.
El pop-rock és l’estrella i ostenta un lideratge indiscutible el 2019, tot i que globalment la música en directe ha guanyat espectadors en tots els estils, superant per primer cop –en els casos del pop-rock i la clàssica– la quantitat d’oients. En canvi, l’escolta de música s’ha diversificat i només hi ha un lleuger augment en les audiències de jazz i de músiques urbanes, aquesta darrera entre els joves, amb davallades destacades en pop-rock i cançó.
Cal tenir en compte que gèneres com el hip-hop i l’electrònica despunten de nou entre nois i noies de 14 a 19 anys: el rap o el trap s'escolta habitualment (35%) i representen fins a un 48% els que han anat a un concert d’aquests estils.
Consum musical a Barcelona
Tanmateix el prestigi de la música fa que sigui la més valorada entre les activitats culturals: un +84%, entre els quals uns la veuen molt (57%) i força important (30,9%), amb una nota mitjana d'un 8,3; en segon lloc se situa la literatura (7,8) i, en tercer, el cinema, la fotografia i l'audiovisual (7,3).