Això de les muses està molt bé però com deia Picasso, que la inspiració m’enganxe treballant, o com afirmava Dostoievski, m’assec al piano cada matí a la mateixa hora i les senyoretes muses han après a ser puntuals a la cita. La inspiració és obsessió, constància, insistència. És llibertat, dixar-se portar. Penses que controles la ruta però, ai xiqueta, quan menys t’ho esperes aquella cançó que havies previst que anés cap aquí, vira cap allà i tu, dòcil, al seu darrere, sense amollar del tot les estirandes, clar. És més important l’honestedat que l’erudició. La humilitat que la imposició. Les àguiles no volen contra el vent. Aprofiten los corrents d’aire i planegen en cercles bategant les ales molt de tant en tant, només per acabar d’orientar-se i no perdre inèrcia.

Compondre és igual com viatjar sense un navegador. Com abans del Google, vaja. Mapa de carreteres en mà i anar fent. Res de trànsit a temps real i si et trobes un embús, t’has d’esperar. I si aquelles paraules no diuen lo que el teu cap i cor volien, les dixes al calaix o al jardí i ja hi tornaràs. Cal que tinguen ocasió de fer la metamorfosi i la fotosíntesi. Cal donar espai i temps a les cançons. A les persones. A la vida. I un cop parida del tot, aquella cançó seguix un procés de creixement i tarda mesos a arribar als oients i quan ells la reben tu ja fa temps que la tens desbancada. I surt lo teu cinquè disc mentre el teu cap ja barrunta en lo sisè però això la gent no s’ho pensa. Una novetat mig rovellada. Potser per això inspirar té dos significats tan importants: exercir una influència estimuladora i fer entrar aire als pulmons. Omplir i omplir-se. Crear i crear-se.