El públic dels festivals –37% del total dels assistents a concerts–, que anava de baixa abans del confinament, ha protagonitzat un efecte rebot i ha revifat de manera que les xifres dels macrofestivals han superat les del 2019. Per contra, l’escolta de música (81,4%), que va assolir pics inusuals durant els dos anys de confinaments, ha perdut 4 punts i s’ha situat per darrere dels registres prepandèmics.

Després de la pandèmia s'ha implantat la nova normalitat. L’assistència a concerts s'ha situat el 2022 a prop del 43% de la població catalana major de 14 anys, segons l'Enquesta de Participació Cultural elaborada per la Generalitat de Catalunya el darrer trimestre de l'any.
La xifra s'ha acostat al 46% del 2019 i ha deixat enrere la nefasta percepció del 2021 i la greu crisi de cancel·lacions del 2020. Perquè es pugui entendre la magnitud de la revifada, cal recordar que durant els dos anys de pandèmia prop del 74% dels catalans afirmava no haver anat a cap concert. Sortosament, les males dades han quedat enrere i el sector ha recuperat el temps perdut allunyat del mínim històric del 24% d’espectadors de l'any anterior. La xifra d'espectadors a concerts del 2022 s'ha enfilat fins als 2,9 milions, ha superat l’1,6 milions del 2021 (+77%) i s'ha equiparat pràcticament als 3 milions del 2019 (-3%).
Si analitzem els motius per què els catalans no assisteixen a concerts, el resultat és que el 33% no ho fa per manca d'interès, una xifra que ha augmentat gairebé 10 punts els darrers anys –el 2019 era del 24%, el 2020 del 29% i el 2021 del 22%–, percentatges que haurien de posar en alerta els programadors.
Els devots de la música
Els més addictes acostumen a ser joves de 14 a 19 anys i de 20 a 24 anys que escolten música més de vuit hores al dia (5% i 4%, respectivament), prefereixen la música urbana (el 70%, per sobre del pop-rock) i van més a concerts que a festivals.En canvi, el fan dels macrofestivals té un perfil també ben concret: més homes (48%) que no pas dones (43%), i en una franja d’edat definida entre els joves de 20 a 24 anys (60%) i els de 25 a 34 (55%), seguits dels de 35 a 54 (49%).
L'escolta de música per part dels catalans ha caigut gairebé 4 punts respecte al 2021 (del 85,1% al 81,4%), tot i que encara s’ha situat per sota del 82,8% del prepandèmic 2019.

Després de dos anys de confinaments, els hàbits de la població que escolta música han canviat a favor d’altres activitats, tot i que les xifres se situen encara per damunt de l’etapa 2015-2018. Els homes (82%) escolten més música que les dones (80,8), i els joves de 20 a 24 anys (91%) són la franja més melòmana.
El pop-rock regna de nou
El gust per la música pop-rock i alternativa segueix sent hegemònic entre els catalans, tant pel que fa als hàbits d’escolta com a l’assistència a concerts. En els dos casos, més de dues terceres parts han confessat que l’escolten (71%) i el prefereixen en directe (73%). S’ha consolidat a l’alça una tendència dels darrers anys respecte al 2021 amb el 71% d’oients i el 64% d’espectadors.El 2022, el 33,6% ha escoltat música urbana –el 2021 era el 32,7%–, com a tercer estil de preferència, i el 29,4% dels enquestats ha assistit a un concert urbà, per sobre del 28,8% del 2021.
