festivals

Carmen Zapata: «El millor regal per a la 10a edició del Curtcircuit és tenir el 100% d'aforament i la sala dempeus»

​Parlem amb la directora artística del Curtcircuit, que enguany celebra la desena edició i torna amb més grups, alguns canvis i molta música

El cicle arrencarà el dissabte 26 de febrer amb l'actuació d'Ikram Bouloum, 'apadrinada' per la de Maria Arnal i Marcel Bagés

| 24/02/2022 a les 17:00h

Carmen Zapata, directora artística de Curtcircuit i gerent d'ASACC
Carmen Zapata, directora artística de Curtcircuit i gerent d'ASACC | Clara Orozco
El Curtcitcuit arriba als 10 anys de vida. Aquest projecte, creat i impulsat per l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC), recorre el territori a través dels locals associats amb dos objectius fonamentals: programar actuacions de grups emergents apadrinats per grups consolidats amb qui tenen una relació professional o personal, i promocionar l’escena local amb alguns convidats de fora. Així mateix, el Curtcircuit també busca garantir les condicions més favorables i professionals pels músics i les sales en funció de la ciutat o poble on s’està programant. Amb aquesta desena edició, el cicle haurà ofert fins a 414 concerts, programat 355 artistes, i aplegat 121 presentacions de disc per tot el territori. Parlem d'aquesta nova edició amb Carmen Zapata, directora artística de Curtcircuit i gerent de l'ASACC des de 2006.

Com celebrareu els 10 anys de Curtcircuit?
Amb l'alegria de poder estar dempeus i amb el 100% de l'aforament: és el millor regal pels concerts de la desena edició de Curtcircuit.  El 2020, per culpa de la pandèmia, vam fer tan sols vuit concerts i el 2021, vint i escaig però amb poquíssim aforament. Les sales grans no estaven obertes i no es podia realitzar el que ha estat el leit motiv del Curtcircuit -i que enguany podrem recuperar-: un grup consolidat apadrina un d'emergent.

Algun exemple a destacar?
N'hi ha un que em fa especial il·lusió: que el grup emergent que fa anys va apadrinar Joan Miquel Oliver, el duet de Maria Arnal i Marcel Bagés, sigui que apadrini aquesta vegada; concretament, a Ikram Bouloum, aquest dissabte 26 de febrer a l'Apolo. La programació, des d'ara fins a juliol, està ja publicada al nostre web. Quan hagin passat els festivals d'estiu, es desvelaran més noms del segon semestre. Cal tenir present, també, que hi ha concerts que s'han ajornat en més d'una ocasió durant els darrers dos anys, com és el cas del de Pinpilinpussies (26 de març, sala VOL -Barcelona-) i el de Brass Against (6 de juliol, La Nau -Barcelona-).
 

Marcel Bagés i Maria Arnal actuen el dissabte 26 de febrer a l'Apolo (BCN) Foto: arxiu artista


Quantes sales estan implicades al Curtcircuit en aquesta novena edició dels deu anys?
A més de les tres citades, enguany hi ha programació de Curtcircuit a les sales Cafè del Teatre i l'Espai Orfeó (Lleida); La Mirona (Salt); El Pumarejo, la Salamandra i l'Espai Zowie (L'Hospitalet de Llobregat); Stroika (Manresa); Sala Zero (Tarragona); Clap (Mataró); La Daurada (Vilanova i la Geltrú); El Vapor (Terrassa); les sales Upload, Taro, El Paraigua i la Sala Barts (Barcelona); Sunset Jazz Club (Girona); Lo Submarino (Reus); i l'Oncle Jack, la sala que va acollir l'abril de 2013 el primer concert de la primera edició de Curtcircuit amb Quimi Portet.

La pandèmia deu haver fet forat...
El nombre de sales que es trien cada any depèn força del pressupost. Evidentment, no podem programar en les 90 sales de l'ASACC, però si una sala no ha fet cap concert del Curtcircuit en dos anys, l'incloem. A més, n'hi ha que no han participat al Curtcircuit, però sí que ho han fet al Sala CAT o al Sala BCN. D'altres, malauradament, han tancat, com la sala Alfa del carrer Gran de Gràcia de Barcelona.  
 
Per què el Curtcircuit va arrencar donant suport als artistes emergents?
Es va fer arran de la crisi (2008-2013), que va afectar a tots els sectors i va fer desaparèixer aquells forats que tenien les sales per programar grups no rendibles, cosa que es pot fer quan tot va bé. Durant molt temps, no trobaves res a Barcelona que es programés entre dilluns i dimecres: no hi havia concerts. Ara torna a tenir múscul, pots trobar concerts, però va haver-hi una pèrdua de grups. Llavors ASACC va buscar finançament per aquest projecte, perquè els grups poguessin treure múscul i superar la figura de teloner, tan infamada.

Com ha evolucionat l'oferta de grups emergents?
Tenim centenars de projectes sobre la taula. Tenim molts fillols i molts padrins. Sorgeixen de les escoles superiors de música. L'escena emergent el que no té és espais per tocar: fan falta sales de petit i mitjà aforament. Falten sales que puguin garantir condicions per tots els treballadors que hi ha i que impulsi l'escena local. 
 

L’Ariox i el Galgo Lento actuen el 6 de maig a la sala Clap (Mataró). Foto: arxiu artista


Quines sinergies es creen entre ASACC i Curtcircuit? Hi ha responsables de sales que recomanen artistes o tu com a directora artística investigues i t'arriben propostes?
Una mica de tot. Personalment, mai no imposo el meu criteri, com passa amb els directors artístics que programen en festivals. Aquí es té en compte el públic, el gènere, la sala... Quan tenim una proposta o algú al radar, ho consensuem amb les sales. No es fa la decisió des de l'equip d'ASACC únicament, sobretot si la sala no ho veu bé; tot i que sovint quan una sala no vol programar a cert artista és perquè no es pot arriscar, i amb l'ajuda del Curtcircuit, sí que pot. El Curtcircuit no és una pèrdua a fons perdut, sinó que és una inversió en els grups de futur. Després de tants anys, tenim l'esperit d'investigar i de veure, i de treballar amb moltes oficines i segells. Entre tots, fem el Curtcircuit.

Quins són els artistes més emblemàtics o que més han repetit en el cicle?
Han estat habituals artistes com HidrogenesseSidonie; Ferran Palau; Bad Gyal -que va tenir 80 persones en el primer concert que va fer, i en canvi, en l'última edició que va participar, va omplir dos dies seguits a la sala gran de Razzamatazz-; Flamingo Tours (que serà el 25 de març, Cafè del Teatre, Lleida); A contra blues (6 de març, Cafè del Teatre, Lleida); Carles Benavent (5 de març, El Paraigua, Barcelona); Lalo López -que ha vingut amb diferents propostes, des de Chocadelia a Fundación Toni Manero o concerts de soul- (sala Upload, de Barcelona, el 5 de març); Joana Serrat (14 de maig, Espai Orfeó, Lleida); El Petit de Cal Eril; Núria GrahamDani Nel·lo; Joe Crepúsculo; Nakany KantéEls Catarres -que hi són des de l'inici de tot-...
 
Com veus el fet que hi hagi poca programació musical estable fora de l'estiu, i quines propostes salven els mobles en aquest sentit?
Hi ha més oferta que demanda. Ara bé, els emergents tenen poc circuit per tocar perquè encara no es coneixen; sobretot ara, que hi ha un tap de propostes el 2022 del que no es va fer el 2021... fins i tot hi ha propostes del 2020. Barcelona especialment està sobresaturada de concerts, de dilluns a diumenge, i igual passa als teatres. Veurem com actua un públic esgotat per tants canvis de dates, entrades cancel·lades... Cal veure l'efecte que tindrà en les vendes de tickets. Ara per exemple es veu com es compra molt més en la franja de 48 hores abans del concert, i l'anticipada ha gairebé desaparegut.
 
Quan us van tancar les sales aquest desembre de 2021 vau fer amb ASACC el projecte CLUBs d'exposicions artístiques a les sales de concerts. Creus que cal molta imaginació per sobreviure?
‘CLUBS, Art a la pista’ va obrir nou sales de ball de Barcelona i les va convertir en amfitriones temporals d’obres i instal·lacions artístiques. Hi van passar fins a divuit artistes nacionals i internacionales. La veritat és que els espais de música estan moltes hores tancats i estan equipats de llum i so, i es poden aprofitar. Aquesta hibridació de projectes la vam muntar en un temps rècord i ens va fer veure que es poden reforçar coses, però el que segur que hi haurà és trajectòria perquè ja estem preparant l'edició de 2022. Volem ampliar i millorar el projecte.
 

Tarta Relena actuen el 21 d'abril a El Pumarejo (L'Hospitalet de Llobregat) Foto: Duna Vallès i Clàudia Torrents

Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, festivals, sector musical, entrevistes, ASACC, curtcircuit

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.